کد خبر: 912910
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز خبرداد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز از اجرای حدود 13 هزار هکتار عملیات بیان‌زدایی طی سال 96-97 در سطح استان، خبر داد.

حامد فرضی امروز همزمان با روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی با اشاره به اینکه ایران با مساحتی حدود 164 میلیون هکتار ضمن برخورداری از تنوع اقلیمی و جغرافیایی روی کمربند خشک جهان واقع شده، اظهار داشت: مقابله با بیان زدایی از مجموعه اقداماتی است که در چارچوب‌های طرح های جامع توسعه در مناطق خشک، نیمه خشک تا خشک نیمه مرطوب صورت می‌گیرد که مبتنی بر اصول توسعه پایدار است.

وی ضمن اشاره به اجرای حدود 13 هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی طی سال 96-97 در سطح استان البرز، تصریح کرد: براساس آخرین اطلاعات و آمار دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها و براساس تصاویر ماهواره ای مساحت کل بیابان های قابل احیاء استان، 45 هزار و 198 هکتار است که از این مقدار 24 هزار و 698 هکتار در محدوده سیاسی شهرستان اشتهارد و 20 هزار و 500 هکتار در محدوده سیاسی شهرستان نظرآباد قرار گرفته است.

فرضی تصریح کرد: بیابان به سرزمینی گفته می‌شود که در مناطق خشک، نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب واقع شده و فاقد پوشش گیاهی پایا است و از نظر پیکرشناسی زمین به علت ضعف پوشش گیاهی، خاک های فقیر کم عمق این نواحی در معرض عوامل تخریب قرار می گیرند و از بین می روند.

مدیرکل منابع طبیعی البرز، هدف از مقابله با بیابان‌زایی را جلوگیری و یا کاهش تخریب سرزمین، احیاء زمین‌های کم تخریب شده و احیاء زمین‌های درحال بیابانی شدن برشمرد و تصریح کرد: طرح های بیابان‌زدایی که تاکنون برای عرصه های بیابانی این استان تهیه گردیده و در دست اجرا بوده در مجموع به مساحت 54 هزار و 177 هکتار است که عمدتاً در دو شهرستان نظرآباد و اشتهارد قرار داشته که بسیاری از این اراضی توسط این اداره کل در طی این سال ها، نهال کاری شده است.

وی افزود: برای مقابله با پدیده گرد و غبار از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری در سال 96، بودجه ای بالغ بر 150 میلیارد ریال مصوب شده که بیش از 40 درصد آن تاکنون تخصیص داده شده است.

این مقام مسئول، نتایج حاصل از اقدامات انجام شده در اراضی بیابانی را جلوگیری از فرسایش خاک (آبی و بادی)، افزایش تولید علوفه در اراضی بیابانی و مراتع تخریب شده قشلاقی، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، تلطیف هوا در اراضی بیابانی، افزایش سطح آب‌های زیرزمینی، ترسیب کربن و تاثیر مثبت بر کنترل گرمایش جهانی، تقویت دامداری در منطقه، جلوگیری از هدررفتن آب‌های سطحی در اثر افزایش پوشش گیاهی و کاهش گرد و غبار و اثرات زیست محیطی دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از اجرای پروژه بین المللی ترسیب کربن در استان خبر داد و مطرح کرد: پروژه تعمیم ترسیب کربن به منظور کاهش اثرات گرمایشی زمین و ارائه مدلی برای اکوسیستم‌های خشک از طریق رهیافت های مشارکتی در مدیریت بهینه منابع طبیعی اجرا شده است.

فرضی خاطرنشان کرد: شهرستان اشتهارد به عنوان یکی از مناطق بیابانی و کانون­‌های ریزگرد استان برای اجرای پروژه ترسیب کربن انتخاب و سطح اجرای پروژه 37 هزار و 827 هکتار در روستاهای پایلوت شامل فردآباد، مختارآباد، جعفرآباد و پلنگ آباد است.

وی تعداد روستاهای محدوده طرح را 14 پارچه آبادی با جمعیت روستاهای پایلوت 3 هزار و 683 نفر اعلام کرد.

فرضی تعامل با نهادها و ارگان های دولتی، برگزاری کارگاه های آموزشی مشاغل، شرکت در نمایشگاه ها، فعالیت های احیایی از جمله نهالکاری، پرداخت وام های اشتغالزا به اعضای گروه های توسعه روستایی از محل سرمایه های صندوق های خرد اعتباری، ثبت شرکت تعاونی احیاگران دشت اشتهارد با 79 خانوار عضو، تجهیز خانه گردشگر به منظور پذیرائی محلی از گردشگران و تهیه و تدوین طرح احداث نیروگاه خورشیدی در چهار روستای هدف طرح را از جمله اقدامات انجام شده در پروژه مذکور عنوان نمود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، دریافت وام برای احداث نیروگاه خورشیدی 100 کیلوواتی برای چهار روستا، توسعه کاروانسراها و جذابیت های گردشگری منطقه به منظور گسترش فعالیت گردشگری و معرفی شرکت تعاونی به ادارات، سازمان ها و شهرک های صنعتی منطقه در راستای واگذاری پروژه های پیمانکاری را از جمله اقدامات باقیمانده و در دست اقدام در اجرای پروژه ترسیب کربن در استان برشمرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار