کد خبر: 912860
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
ساحت تربيت جنسي به دليل حساسيت از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، اما نكته مهم اين است سند غيرقابل دفاع 2030 كه تحت عنوان آموزش جنسي پيگيري مي‌شد...
گندم زماني

ساحت تربيت جنسي به دليل حساسيت از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، اما نكته مهم اين است سند غيرقابل دفاع 2030 كه تحت عنوان آموزش جنسي پيگيري مي‌شد، داراي آرمان و ارزش‌هايي بود كه با نظام معرفتي، آرمان‌ها و ارزش‌هاي اسلامي به ويژه در تربيت جنسي ناسازگاري داشت. اين سند صريحاً مي‌گويد هر نوع تربيت ديني، الهي، خلاف حقوق بشر است، ولي آموزش جنسي تحت عنوان بهداشت را براي كودكان جزو حقوق كودكاني مي‌داند كه حتي به بلوغ جنسي نرسيده است.
مبناي اختلاف سند 2030 با نگاه اسلام
مهم‌ترين مفاهيم موجود در سند ۲۰۳۰ شامل آموزش‌هاي جامع جنسي، برابري جنسيتي، رفع تمامي اشكال تبعيض مرتبط با جنسيت و رفع كامل شكاف جنسيتي در آموزش عالي بوده و اين در حالي است كه هدف نهايي در تربيت جنسي اسلامي همچون ساير تربيت‌ها حيات طيبه است.
از آنجايي كه اسلام ديني است كه به همه‌جوانب زندگي انسان توجه دارد، ‌لذا تربيت جنسي نيز از نظر اسلام دور نمانده است و بزرگان ائمه و قرآن راهكارهايي براي تربيت جنسي كودكان ارائه كرده‌اند. راهكارهايي كه در صورت مبنا قرار گرفتن در اسناد ملي قابليت اين را دارد كه علاوه بر توانمند‌سازي خانواده‌ها در تربيت فرزندانشان، مبناي آموزش سلامت دوران بلوغ و خويشتن‌داري جنسي تا مقطع ازدواج قرار گيرد و از آن تحت عنوان «تربيت جنسي» ياد مي‌شود نه «آموزش جنسي!»
تربيت جايگزين آموزش!
در همين راستا كبري خزعلي، عضو شوراي فرهنگي اجتماعي زنان و خانواده با انتقاد از پنهان‌كاري مسئولان در اجراي سند ۲۰۳۰ گفته است سند تربيت جنسي بايد جايگزين آموزش‌هاي جنسي به كودكان شود.
وي در توضيح اين مطلب اضافه كرده است: ما سند تربيت جنسي را در كشور داريم كه از سنين پايين‌تر آغاز مي‌شود و در سنين بالاتر به آموزش‌هاي جنسي هم مي‌پردازد. ما معتقديم براي كودكان آموزش جنسي ضرورتي ندارد، بلكه آموزش‌ها در اين حوزه بايد متمركز بر والدين و مربيان باشد تا نحوه برخورد صحيح با كودك را در حوزه جنسي بدانند. بسياري جوامع با ما هم نظر هستند كه آموزش جنسي نبايد از سنين كودكي آغاز شود و در سنين نوجواني بايد متمركز بر خويشتن‌داری باشد تا در سنين ازدواج همه‌گونه آموزش را در‌ برگيرد.
اين در حالي است كه پيش از اين نيز خبرهايي از تهيه و تنظيم سياست‌هاي ساماندهي تربيت و آموزش‌هاي جنسي كشور در شوراي اجتماعي فرهنگي زنان از سوي زهرا آيت‌اللهي، رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان شنيده شده بود كه از جمله اهداف آن مي‌توان به «تربيت جنسي كودكان با تأكيد بر توانمندسازي خانواده‌ها در تربيت جنسي فرزندان»، «تربيت جنسي نوجوانان و جوانان پيش از ازدواج بر مبناي آموزش سلامت دوران بلوغ و خويشتن‌داري جنسي تا آستانه ازدواج»، «ساماندهي آموزش‌ها و مشاوره‌هاي جنسي به زوجين و افراد در آستانه عقد با تأكيد بر خانواده سالم، مستحكم و متعالي»، «ساماندهي آموزش‌هاي جنسي به افراد داراي اختلال با بيماري جنسي يا آسيب ديده جنسي با تأكيد بر پيشگيري، درمان و بازيابي سلامت همه جانبه» اشاره كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار