کد خبر: 912859
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰

شخصيت‌پردازي در جهان سوم از جمله اين روش‌هاست. اين كار از يك چرخه هدفمند برخوردار است كه معمولاً هزينه‌هاي مستقيم و غير‌مستقيم براي كشورهاي شرقي ايجاد مي‌كند. بدين صورت كه غرب افرادي را از شرق به بهانه علم‌آموزي جذب می‌کند اما با جوهره فرهنگي عودت مي‌دهد. افراد بازگشته از غرب به جاي ارمغان علمي، پياده نظام غرب براي مهندسي فرهنگي و سياسي جوامع خود مي‌شوند. 100 سال پيش اين فرايند را «فراماسونري» مي‌گفتند و امروز در قالب «روشنفكري» قبض و بسط يافته است. برای نمونه چند روز پيش صادق زيباكلام با شور و شعف فراواني در رسانه‌هاي مجازي، از اعطاي جايزه آزادي بيان «دويچه‌وله» به خود خبر داد و بعد هم در آنجا حضور يافت تا جايزه را دريافت كند. گزارش آن جلسه را با شور و تفصيل و تاكنون در چهار قسمت نوشته است اما رسانه‌هاي كشور وقعي به موضوع ننهادند. شخصيت‌پردازي به صورتي است كه طبق نوشته‌هاي خود وي، ايشان را پروفسور خطاب كرده‌اند و چند بار با قلم خود از قول آنان اين واژه را در گزارشات خود تكرار كرده است حال آنكه در ايران هيچ كس داشته‌هاي علمي ايشان را فراتر از يك معلم معمولي دانشگاه نمي‌داند. جالب اينكه نه ايشان در گزارش‌ها از آن مراسم علت جايزه را نوشته است و نه در پاسخ به سؤال‌كنندگان در فضاي مجازی علت را مي‌گويد، اما در‌ جلسه مذكور و حواشی آن سه علت براي اين كار اعلام شد.
1- مصاحبه ايشان با راديو دويچه‌و‌له و اتهامات فراوان به نظام در دي ماه گذشته؛ 2- مخالفت‌هاي ايشان با سياست‌هاي نظام جمهوري اسلامي و 3- پانگذاشتن روي پرچم اسرائيل.
اگر ايشان به خاطر آزادي بيان مستحق جايزه از غيريت است چرا به فضایی ‌که براي آزادي بيان ايشان فراهم شده است (حكومت) جايزه داده نمي‌شود؟ مگر ايشان نمي‌گويند:«منِ زيباكلام در جمهوري اسلامي راحت صحبت مي‌كنم اگر در دوره سابق بود اين امكان نداشت»، پس آن جايزه بايد به جمهوري اسلامي تعلق گيرد (البته اين توهين به نظام ماست كه آنها جايزه بدهند اما براي فهم صغري و كبري موضوع است).
پس‌ترديدي باقي نمي‌ماند كه صادق زيباكلام از جمهوري اسلامي ماهانه چند ميليون حقوق مي‌گيرد كه آن را نقد كند، تهمت بزند، دشمنانش را خوشحال كند و به هر طريق ممكن ديده شود اما اين نظام از سوي ايشان و امثالهم متهم به نفي آزادي بيان است و پاداش این نفی، جایزه استکباری باشد. اما اصل داستان كه امثال زيباكلام، سروش، باقي، اكبر گنجي، عبادي و ديگر جايزه‌گرفتگان از غرب بايد بدانند - و البته مي‌دانند - اينكه تاريخ چنين مواردي را هيچ گاه به عنوان افتخار ثبت نكرده و نمي‌كند.
به 200 سال آشنايي ايرانيان با غرب نگاه كنيد. كدام ايراني را مي‌توان يافت كه مورد لطف و عنايت غرب بوده است (به هر دليل) و اين موضوع موجب افتخار خود، خانواده و ملت ايران شده است؟ كدام غربگرا در 200 سال گذشته براي مردم ايران (با هر تفكر) محل احترام و اكرام است؟
شايد امروز چند نفر كف و سوتي بزنند اما تاريخ ايرانيان اين موارد را يا به عنوان ننگ ياد مي‌كند يا زير خروارها خاك دفن مي‌كند كه ديگران نفهمند. مگر ايرانيان امروز، روشنفكران 120 سال پيش همچون ميرزاملكم، ميرزا آقاخان كرماني، ميرزا فتحعلي آخوندزاده، تقي‌زاده، سپهسالار و... را به نيكي و به عنوان پرچم‌داران عزت ايران ياد مي‌كنند؟ قطعاً خير. اما در همان زمان افرادي بودند كه ضد‌استعمار بودند و راه‌هاي درون‌ديني را براي تجدد و توسعه دنبال مي‌كردند و تاريخ معاصر ايران با محوريت آنان ماندگار است. از سیدجمال‌الدين اسدآبادي تا ميرزاي شيرازي تا محمد خياباني و ميرزاي جنگلي. براي ايرانيان كه تصويري 200 ساله از غرب اشغالگر، سلطه‌جو، سيري‌ناپذير و خائن دارند، اخذ جايزه به خاطر مخالفت با داشته‌هاي بومي افتخار محسوب نمي‌شود. ترديدي نيست كه امثال زيباكلام در ثبت تاريخ ايران عاقبت‌ بخير نخواهند شد، زيرا آنان را پياده‌نظام غيريت براي ترويج سياسي- اجتماعي آن مي‌دانند كه البته توهم اصلاح هم دارند، اما ستيز آنان با داشته‌هاي خودي است. آنان كه قبل از زيباكلام جايزه گرفتند حاضر نيستند به آن افتخار كنند و به توجيه آن روي آوردند، اما ايرانيان با هر سليقه چه بيان كنند و چه نكنند مي‌دانند كه جوايز غرب ماهيتاً سياسي است و به كساني تعلق مي‌گيرد كه با حكومت برآمده از انقلاب اسلامي و فرهنگ ديني آن مخالف يا با آن مشغول مبارزه‌اند؛ از شیرين عبادي تا جعفر پناهي و فرهادي و... فرقي نمي‌كند. با ايران مبارزه كن، جايزه بگير، اما تاريخ اجازه نمي‌دهد این جماعت سرشان را بالا بگيرند. تاريخ آيندگان شما را «وابسته به غرب» خواهد شناخت. براي فهم اين نگرش مشابهات خود در 200 سال گذشته را مطالعه فرماييد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار