کد خبر: 912828
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
مهندس افشین پروین پور، کارشناس ارشد اقتصاد در گفت وگو با «جوان آنلاین»
متاسفانه دستگاه‌های اجرایی ما مثل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت ارشاد و یا وزارت راه اقدامی نمیکنند؛ زیرا بی کفایت هستند و تنها به فکر منافع و جایگاه خودشان هستند و اصلا به فکر اقتصاد کشور و گردش صحیح اقتصاد کشور نیستند.
ساجده براتی

رهبر انقلاب در خطبه‌های عید سعید فطر با توجه به مباحث اقتصادی و مسئله مهم حمایت از کالای ایرانی وعدم خروج ارز از کشور ضمن توصیه آحاد مردم به تقویت بنیه اقتصادی از مسیر خرید و حمایت از کالا‌های ساخت داخل کشور، فرمودند: «کسانی که عادت کرده‌اند به سفر‌های خارجی بروند، باید این عادت را ترک کنند. رفتن به سفر‌های خارجی تفریحی، البته غیر از سفر‌های زیارتی به حج و عتبات، مناسب نیست. باید این سفر‌های زائد را کنار بگذارند.» جهت بررسی و چگونگی بستر آفرینی بیشتر در این زمینه و حدود و ثغور وظایف دولت و مردم به منظور تقویت بنیه اقتصادی کشور، گفت و گویی کوتاه با مهندس افشین پروین پور کارشناس ارشد اقتصاد داشتیم.
به نظر جنابعالی کم شدن سفر‌های خارجی و به تبع آن جلوگیری از خروج ارز، چه تأثیری در شرایط اقتصادی کشورمان دارد؟
اگر به صحبت‌های رهبری با دقت بیشتری نگاه کنیم ملاحظه می‌کنیم که ایشان فرمودند: با نرفتن مردم به سفر‌های خارجی، پولی که قرار است در خارج از کشور هزینه شود، میتواند در بخش خدمات تفریحی داخل کشور خرج شود. شهر‌هایی مثل مشهد، مناطق شمالی کشور و... که در صورت کیفی‌تر شدن خدمات رفاهی این مناطق و گسترش هر چه بیشتر زمینه‌های جذب گردشگران داخلی، می‌توانیم امیدوار باشیم که پول در مملکت خودمان خرج شود که همین مسئله قطعا باعث گردش بهتر چرخ‌های اقتصادی کشورمان خواهد شد.
چه زیرساخت‌هایی باید فراهم شود تا مردم سفر‌های داخلی را بر سفر‌های خارج ارحجیت بدهند؟
متاسفانه سیاستگذاری‌ها در این حوزه غلط است. توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری میفرمایند باید توسط دستگاه‌های اجرایی کشور پیگیری شود. واقعیت این است که اکنون اگر یک خانواده چهار نفری بخواهند به کیش بروند؛ میتوانند با ۷ دهم همان پول، ترکیه بروند. امکانات رفاهی و گردشگری داخل کشور متاسفانه گران است و به همین دلیل مردم بیشتر ترجیح میدهند به کشور خارج سفر کنند که اگر سیاستگذاری درست انجام شود و خدمات در داخل کشور با نرخ ارزان ارائه شود؛ مردم هرگز به خارج نمیروند. مردمی داریم که حتی اصفهان و شیراز را ندیده‌اند و به آنجا سفر نکرده‌اند، اما ترکیه و تایلند رفته‌اند. فقط به این دلیل که ارزان است و میتوانند با بهره بردن از امکانات یک هفته سفر کرده و تفریح کنند! در صورتی که با این هزینه فقط دو الی سه روز میتوانند در ایران سفر کنند.
نظر شما این است که تمامی زمینه‌ها نه تنها اقتصاد کشور؛ باید همکاری کنند تا این صحبت آقا تحقق پیدا کند؟
بله. الان در دولت کشور‌های دیگر برای مقاصد گردشگری یارانه میپردازند و از بودجه خودشان کمک میکنند به کسانی که خدمات رفاهی و گردشگری ارائه میکنند؛ اقتصاد گردشگری در کل دنیا یک شاخص اقتصادی خیلی مهم است و به این صورت است که دولت‌ها یارانه می‌پردازند به بخش‌های خدماتی و رفاهی خودشان و چند برابر آن پول از مسافران و گردشگران آن منطقه جبران میشود.
مثلا در کشور ما هتلداران؛ رستورانها؛ مجتمع‌های رفاهی و گردشگری اگر از یارانه دولت برخوردار باشند خدمات ارزان‌تر میتوانند ارائه دهند و گردشگر بیشتر جذب میشود و از آن طرف چند برابر این را دولت از طریق دریافت مالیات برای تراکنش‌های مالی که در کشور صورت میگیرد می‌تواند دریافت کند. اما متاسفانه دستگاه‌های اجرایی ما مثل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت ارشاد و یا وزارت راه چنین اقدامی نمیکنند؛ زیرا بی کفایت هستند و تنها به فکر منافع و جایگاه خودشان هستند و اصلا به فکر اقتصاد کشور و گردش صحیح اقتصاد کشور نیستند. اما راه حل‌ها بسیار واضح است و در همه جای دنیا تجربه شده است.
در این زمینه نمونه و مابه ازای مشهودی می‌توانید بفرمایید.
ببینید؛ کشوری مثل ترکیه بجز آن دوره کوتاهی که نا امنی شده بود، درآمدش از این راه بدست میآید. به صورتی که خدمات بهتر با هزینه پایین‌تر میکند. برای مثال دولت ترکیه به وزارت امور خارجه خود میگوید بهترین مکان‌ها را در تهران پیدا کند و سفارت ترکیه در تهران چند تا از بهترین و لوکس‌ترین مغازه‌های با موقعیت خوب را اجاره میکند و برند‌های لباس کشور خودش را دعوت میکند که لباس‌های خود را در این مغازه‌ها به فروش برسانند.
اینچنین دولت ترکیه به فکر بازاریابی محصولات و برند‌ها و تولیدات داخلی خودش است و درآمدزایی برای کارخانه جات خودش را به ارمغان میآورد. پشت این قضیه قطعا سیاست گذاری شده است و با این روند صنعت پوشاک خود را تقویت میکند و در کشور‌های دیگر نیز محصولاتشان را بفروش میرسانند. این یعنی فکر و تدبیری برای صنعت داخلی کشور. اما در کشور ما متاسفانه هنوز نتوانسته‌اند کاری کنند که مردم داخل کشور خودمان - نه مردم کشور‌های خارجی- جذب خود کشور شوند؛ و این ضعف در دستگاه‌های اجرایی را میرساند و در تضاد با فرمایشات مقام معظم رهبری میشود؛ که اگر چنین شود باعث اشتغالزایی و ارتقاء کشور در زمنیه‌های مختلف میشود و باعث میشود مردم آلوده به فرهنگ‌های بیگانه نشوند. تمامی این‌ها زیرساخت‌های اقتصادی کشور است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار