کد خبر: 912811
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
اصل ماجرا این است که بانوان حق دارند به تماشای مسابقات ورزشی آقایان بروند. آن هم مسابقاتی نظیر فوتبال و مثلاً دربی استقلال و پرسپولیس...
کبری فرشچی
ماجرا از سر ورزش آغاز شد؛ ورزش بانوان و سلامتی آنان و مسائل مرتبط با آن، محور این ماجرا نبوده و نیست. اصل ماجرا این است که بانوان حق دارند به تماشای مسابقات ورزشی آقایان بروند. آن هم مسابقاتی نظیر فوتبال و مثلاً دربی استقلال و پرسپولیس که مطابق آمار اورژانس تهران در آخرین مورد، حدود ۳۵۰ مصدوم بر جای گذاشته است.
اما پای ورزش بانوان که به میان می‌آید هیچ کس نیست تا سینه سپر کند و در مجلس نطق داشته باشد و با رسانه‌ها مصاحبه کند. آخر اگر بنا باشد به موضوع ورزش بانوان و شیوع اضافه وزن در دختران جوان و ارتباط ورزش نکردن با از دست رفتن سلامتی و افسردگی در زنان پرداخته شود، پای گزارش کار و شرح اقدامات انجام گرفته و بیان کار‌های انجام نشده به میان می‌آید و باید همه پاسخگو باشند از معاون رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی گرفته تا رئیس فراکسیون زنان مجلس. به همین خاطر هم خانم پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس فقط و فقط در راستای اعتراض مدنی به ممانعت از حضور زنان و دختران در ورزشگاه‌ها برای تماشای فوتبال راهی مسابقات جام جهانی روسیه می‌شود و خانم مولاوردی هم ورود به ورزشگاه‌ها را در حد یک معضل جدی بزرگنمایی می‌کند. حالا، اما برای نخستین بار و با قهرمانی تیم فوتسال بانوان بحث ورزش بانوان هم به سخنان مشاور رئیس‌جمهور در امور شهروندی و معاون بررسی راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
آمده است.

فکری برای فقر حرکتی کنیم

شهیندخت مولاوردی در جلسه ستاد تشکیلاتی گسترش و ارتقای فعالیت‌های تربیت بدنی و ورزش دانش‌آموزان دختر کشور با اولویت مدارس ابتدایی در محل وزارت آموزش و پرورش به اجرای طرح آموزش آموزگاران پایه برای توجه بیشتر به ورزش دختران اشاره کرد و گفت: این طرح که از سوی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند به موضوع آسیب‌ها کمک کند. دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی کم‌تحرکی و فقرحرکتی دختران دانش‌آموز را معضل اجتماعی دانست که مقوله ورزش این قشر از جامعه به توجه ویژه همه مسئولان نیاز دارد.

مولاوردی در مورد ضرورت توجه بیشتر مسئولان به ورزش دختران با هدف کاهش کم‌تحرکی و فقرحرکتی آنان، به شرایط یکی از دختران دوچرخه سوار اشاره کرد که پس از پیشرفت‌های قابل توجه در این رشته ورزشی اکنون به خاطر کم‌توجهی مسئولان مربوطه با مشکلات جدی روبه‌رو است. وی ادامه داد: این دختر ورزشکار برای مثال، حتی پیست جداگانه و سرویس بهداشتی ویژه بانوان در ورزشگاه آزادی ندارد چراکه همه امکانات ورزشگاه به صورت مشترک است و حل این مشکل باید مورد توجه قرار گیرد. وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته طرحی برای آموزش مهارت در یک تا دو رشته ورزشی برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی و متوسطه مطرح شد، اما ظاهراً پیگیری نشده است.

معاون بررسی راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم در همین جلسه گفت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه ورزش دختران وجود دارد این موضوع در ستاد ملی زن و خانواده بررسی می‌شود.

راهیابی ورزش دختران به ستاد ملی زن و خانواده

سوسن باستانی افزود: ستاد ملی زن و خانواده اسفند ماه سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شد و در این نشست مهم مصوباتی به تصویب رسید. وی اظهار داشت: در مجموع سه مصوبه شامل شناسایی، رصد و ارتقای شاخص‌های عدالت جنسیتی، طرح ملی آموزش خانواده، قبل، حین و بعد از ازدواج و برنامه ملی ارتقای تندرستی زنان و دختران در ستاد ملی زن و خانواده به تصویب رسید.
وی ادامه داد: ارتقای تندرستی زنان و دختران در ماده ۲ این مصوبات به تصویب رسید تا با همکاری وزارت ورزش و جوانان، درباره رفع کمبود‌های ورزشی دختران به ویژه در دوره ابتدایی تصمیم‌گیری شود.
باستانی اضافه کرد: قرار است با همکاری وزارت ورزش و جوانان نسبت به آموزش ضمن خدمت ورزش برای معلمان دوره ابتدایی اقدام شود تا بتوان بخشی از مشکلات حوزه ورزش دختران را حل کرد.
معاون بررسی راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد با همکاری همه دستگاه‌ها بتوان بخشی از مشکلات ناشی از کمبود‌های ورزشی دختران را رفع کرد تا دانش‌آموزان و دختران جوان با انجام حرکات ورزشی بتوانند روز به روز به شاخص‌های سلامتی نزدیک‌تر شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر