کد خبر: 912686
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
نبرد سرنوشت‌ساز در یمن آغاز شد. پس از اشغال عدن و بخشی از جنوب یمن، تلاش عربستان برای نفوذ به صنعا با شکست مواجه بود و خبرهای این چند روزه نشان می‌دهد، تغییر زمین بازی به سمت غرب و استفاده از نیروی دریایی در کنار نیروی هوایی برای متجاوزان در این مدت دستاوردهایی را نیز به همراه داشت.

جوان آنلاین: نبرد سرنوشت‌ساز در یمن آغاز شد. پس از اشغال عدن و بخشی از جنوب یمن، تلاش عربستان برای نفوذ به صنعا با شکست مواجه بود و خبرهای این چند روزه نشان می‌دهد، تغییر زمین بازی به سمت غرب و استفاده از نیروی دریایی در کنار نیروی هوایی برای متجاوزان در این مدت دستاوردهایی را نیز به همراه داشت.
مهم‌ترین بندر دریایی یمن در اختیار انصارالله است و مقاومت توانسته بر بزرگترین آبراه جهانی انرژی در دریای سرخ تسلط پیدا کند و بسیاری از کشتی‌ها و کاروان‌های دریایی عربستان و امارات را تهدید کند. بر همین اساس طرح حمله به صنعا با اشغال بندر الحدیده آغاز شده و اماراتی‌ها تا حدودی توانستند با استفاده از نیروی دریایی مجهز و حملات هوایی فراوان در نوار دریایی استان الحدیده پیشروی‌هایی داشته باشند اما در میدان زمین و حرکت به سمت شهر الحدیده تلفات فراوانی دادند.
در خبرهای منتشر شده آمده چندین‌گردان پشت دروازه‌های شهر زمینگیر شدند و حتی به استعداد یک گردان نظامی نیروهای متجاوز تلفات سنگین داده و تعدادی از فرماندهان نظامی بلندپایه ارتش امارات، عربستان و هم‌پیمانان منطقه‌ای در این نبرد کشته یا زخمی شدند. در میان اسامی فرماندهان طرف متجاوز نام فرمانده تیپ تا گردان وجود دارد که نشان‌دهنده مهم بودن عملیات و حضور مستقیم فرماندهان اماراتی و سعودی در نبرد الحدیده است. در مقابل شنیده‌ها که با تکذیب نیروهای مردمی و ارتش یمن مواجه شده حاکی از سقوط فرودگاه شهر دارد که اما منابع میدانی می‌گویند نبردی شدید در اطراف فرودگاه در جریان است و اخبار رسانه‌های سعودی مبنی بر سقوط فرودگاه جنگ روانی به موازات نبرد میدانی است.
 دو طرف برای مبارزه نفسگیر در الحدیده تمام تلاششان را می‌کنند و حمله به دو ناو جنگی توسط نیروهای ارتش یمن و انصارالله برای دولت‌های متجاوز
پرهزینه بود.
خبرهایی نیز شنیده شده مبنی بر اینکه بسیاری از رزمندگان انصارالله خود را به الحدیده رسانده و هم قسم شدند به هیچ عنوان نگذارند مهم‌ترین بندر یمن به دست متجاوزان اشغال شود. همین امر در کنار حجم تسلیحات اعزامی به منطقه و افزایش عملیات دریایی، هوایی و زمینی در این استان نشان‌دهنده اهمیت الحدیده است. از یک سو مقاومت با حضور نفسگیر و استفاده از نیروی انسانی پر تعداد و موشک‌های ضدکشتی و زمین به زمین توانسته از طرف متجاوز تلفات قابل توجه بگیرد اما به دلیل دست برتر هوایی متجاوزان در این نبرد، مسیرهای ترابری زمینی و امدادرسانی برای نیروهای مقاومت سخت شده‌اند با این حال پدافند در برابر آفند همه جانبه نیروهای متجاوز توسط انصارالله و ارتش یمن بی‌نظیر بوده و هیچکس تصور نمی‌کرد نیروهای مقاومت بتوانند این چنین مقاومتی از خود نشان دهند. به راستی مقاومت در بند الحدیده همانند مقاومت در خرمشهر، نفس نیروهای متجاوز را بریده و فرماندهان عمل کننده در الحدیده دیگر نمی‌دانند چگونه و با چه طرحی قادر به نفوذ در این بندر استراتژیک هستند.
اما اگر این منطقه در اختیار انصارالله و مقاومت یمن بماند یا به دست طرف متجاوز بیفتد چه سرنوشتی در انتظار پرونده یمن است. برای پاسخ به این سؤال هر دو احتمال ممکن را بررسی می‌کنیم.
1- اگر بندر در اختیار دولت صنعا باقی بماند، خسارت چند صد میلیون دلاری و هزاران نفری به طرف مقابل وارد خواهد شد و به طور حتم طرف‌های متجاوز مجبور می‌شوند تا حدودی به شرایط یمنی - یمنی بیندیشند و مجبور شوند طرف مقاومت را به طور رسمی بپذیرند. مسأله‌ای که به تسلط مقاومت بر آبراه دریای سرخ کمک خواهد کرد و مسیر انرژی دریای سرخ در کنترل صنعا قرار خواهد گرفت. از طرفی انصارالله نسبت به حفظ صنعا امیدوارانه‌تر می‌نگرد. موضوعی که در مذاکرات آتی برای پایان دادن به جنگ یمن می‌تواند کفه طرف ترازو را به نفع مقاومت تمام و دست آنها را برای پذیرش شروط یا عدم پذیرش شروط ریاض پر کند. در واقع پیروزی انصارالله و هم‌پیمانانش در الحدیده می‌تواند مسیر پایان جنگ را نزدیک کند و شرایط صنعا را به ریاض و ابوظبی تحمیل کند. مخالفان با جنگ در عربستان و امارات صدایشان بلندتر می‌شود و طرف‌های غربی نیز کمتر از جنگ حمایت خواهند کرد. و آخرین فرصت ریاض برای پایان دادن به جنگ برای پیروزی در یمن از بین می‌رود. در کنار همه این موارد امکان شکستن محاصره یمن بیش از پیش قدرت می‌گیرد.
2- از طرفی شکست در الحدیده به معنای پایان پرونده یمن نیست. زیرا همه می‌دانند صنعا مهم‌ترین مقصد حمله به یمن بوده و تا زمانی که دست مقاومت است، عربستان نمی‌تواند شعار پیروزی در جنگ علیه مقاومت بدهد. پیروزی متجاوزان در الحدیده راه نزدیک شدن طرف‌های درگیر در حمله به الحدیده را به صنعا هموار می‌کند و پایتخت یمن در معرض تهدید قرار خواهد گرفت. از طرف دیگر رسماً هر نوع امدادرسانی دریایی آتی به شهروندان یمنی قطع می‌شود و در صورتی که شرایط برای امدادرسانی مواد غذایی یا درمانی برای شهروندان یمنی به وجود بیاید، به دلیل آنکه بنادر دریایی در اختیار طرف متجاوز است، پذیرش شروط، تحمیلی می‌شود و کار برای مقاومت در میدان پیچیده می‌گردد. افزایش فشارهای رسانه‌ای برای تلقین شکست‌ها در منطقه الحدیده بیش از آنکه به واقعیت نزدیک باشد، موج عملیات روانی برای تحمیل خواسته‌های سیاسی طرف اماراتی و سعودی جهت دستیابی به یک توافق سیاسی است. آنها می‌خواهند با به‌دست آوردن بندر الحدیده تلاششان را برای پیروزی در مذاکرات آتی تقویت کنند.
به نظر می‌رسد با طولانی شدن و فرسایشی شدن جنگ در یمن این منطقه ارزش راهبردی ویژه‌ای برای طرفین دارد و مقاومت تا به امروز نشان داد حاضر نیست بدون تحمیل خواسته‌هایش به طرف مقابل و ضربه زدن به ماشین جنگی متجاوزان از منطقه‌ای به راحتی خارج شود. نباید فراموش کرد از ابتدای درگیری تا به امروز یک نفر هم تصور نمی‌کرد مقاومت در یمن تا به امروز بتواند ایستادگی کند و این ایستادگی جز با صلابت و اقتدار و توجه به درون غیر ممکن بود. انصارالله در رأس مقاومت در یمن توانست با به‌دست آوردن قلوب شهروندان یمنی و همراهی عشایر این کشور، ضربات سنگینی به متجاوزان وارد کند و به طور حتم با حجم کشتاری که عربستان و هم‌پیمانانشان در یمن ایجاد کردند، دل مردم یمن به ویژه بافت عشیره‌ای و قومیتی یمن نسبت به آنان صاف نخواهد شد و متجاوزان وارد مردابی می‌شوند و از آن نمی‌توانند به این راحتی‌ها خارج گردند. حمله با توچکا در روزهای اخیر به تجمعات نیروهای تحت حمایت امارات، ضربه سنگینی محسوب می‌شود که ضمن کشته و زخمی‌های فراوان، ده‌ها بار خودروی آمبولانس مجبور شد تا مجروحان این حادثه را به بیمارستان المخلاء منتقل کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار