کد خبر: 912604
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
رئیس کل اسبق بانک مرکزی قبول اشتباهات توسط تیم اقتصادی دولت را تنها راه مدیریت گرانی‌های اخیر دانست و گفت: تیم اقتصادی دولت باید با اجتماع نظرات خودشان، قبول کنند تصمیماتی که گرفتند قابل تجدیدنظر است.
به گزارش تسنیم، طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به وظایف بانک مرکزی گفت: ریشه تحولات اخیر را نقدینگی بیش از حد رشد تولید ناخالص ملی دانست و یادآور شد: در طول ۱۲ سال گذشته دولت‌ها با بی‌توجهی اجازه دادند تا ما رشد حدود بالای ۲۰ درصد نقدینگی را در سال در کنار رشد تولید ناخالص ۳ تا ۴ درصد داشته باشیم و این تبدیل به افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ همه کالا‌ها و خدمات از جمله ارز شد.
مظاهری اظهار داشت: این تذکرات را با چنین تشبیهاتی به دولت‌ها گفتیم، اما توجهی نکردند و اگر این نقدینگی شروع به حرکت کند، دیگر نمی‌توان جلودارش شد.
وی به عامل دوم این بی‌ثباتی و تحولات و نگرانی که برای مردم به وجود آمده، اشاره کرد و گفت: نقدینگی بعد از تحولاتی که به وجود آمد، یکبار با کاهش نرخ سود بانکی و بعد دوباره افزایش آن و بعد هم با یکسری بیاناتی که آقای سیف در بانک مرکزی و رئیس‌جمهور مطرح کردند، دلداری‌ها و اطمینان‌هایی را به مردم دادند که بر مبنای اصول اقتصادی نبود و به فاصله چند روز بعد از مصاحبه هر کدام از این بزرگواران اتفاقات بر عکس آنچه وعده داده بودند، پیش آمد و اعتماد مردم از بین رفت. طبیعی‌ترین اتفاقی که در چنین شرایطی پیش می‌آید، می‌توان منتظر بود، هر کسی در هر حدی که وسعش می‌رسد و دارایی و سرمایه‌ای دارد فکر کند، ببیند که چگونه می‌تواند با ابزار‌های مختلف در اختیارش دارایی و ارزش دارایی‌اش را حفظ کند.
وی قبول اشتباهات توسط تیم اقتصادی دولت را تنها راه مدیریت گرانی‌های اخیر دانست و گفت: دولت به طور مشخص آقای رئیس‌جمهور، آقای نوبخت، آقای جهانگیری، آقای سیف و آقای مسعود کرباسیان باید با اجتماع نظرات خودشان قبول کنند تصمیماتی که گرفتند قابل تجدید‌نظر است و اشتباهاتشان را بپذیرند؛ سپس از اصول علمی و نظرات کارشناسان و تجارب کشور بهره‌مند شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار