کد خبر: 912402
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
مجلس عوام کانادا روز سه‌‌‌‌‌شنبه طرحی را به تصویب رساند که طی آن تمامی مذاکرات با ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور قطع شد ...


مجلس عوام کانادا روز سه‌‌‌‌‌شنبه طرحی را به تصویب رساند که طی آن تمامی مذاکرات با ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور قطع شد و همین‌طور نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست خودساخته تروریستی این کشور قرار گرفت.
به گزارش فارس، مجلس عوام کانادا طرحی را به تصویب رساند که خواستار متوقف کردن تمامی مذاکرات دولت این کشور برای از سر‌گیری روابط دیپلماتیک با ایران است. از جمله اتفاقات عجیب در رأی‌گیری بر سر این طرح در مجلس عوام کانادا، برخاستن «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا به نشانه حمایت از آن، هنگام اعلام رأی موافقان بود. این طرح را گارنت گینویس، نماینده حزب محافظه‌کار به مجلس عوام ارائه کرد. برخی محافل سیاسی پیش‌تر گمانه‌زنی کرده بودند که این طرح از حمایت حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو برخوردار نشود. روزنامه «تورنتوسان‌» اقدام ترودو را نشان‌دهنده تغییر کامل در سیاست اتاوا در قبال تهران دانسته و نوشته است: «دشوار است بتوان درک کرد که این چه نوع تغییر در سیاست است. ترودو برای احیای روابط دیپلماتیک با ایران تلاش کرد، در حالی که این طرح از دولت می‌خواهد فوراً تمامی مذاکرات با ایران را در زمینه احیای روابط متوقف کند.» این طرح که از سوی «گارنت جینیوس»، نماینده محافظه‌کار و حامی رژیم صهیونیستی تهیه شده، همچنین از دولت کانادا می‌خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی‌» قرار بدهد. دولت کانادا به پرسش روزنامه تورنتوسان درباره اینکه چه زمانی برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اقدام خواهد کرد، پاسخ نداده است. یک منبع به روزنامه تورنتوسان گفت ممکن است این طرح به فشارهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا روی کانادا در حاشیه نشست گروه 7 در خصوص مسائل مختلف ارتباط داشته باشد. ترودو پس از توافق اتمی میان ایران و گروه 1+5 اعلام کرده بود که کانادا آماده برقراری روابط دیپلماتیک با تهران است. ارین اوتول، نماینده حزب محافظه‌کار، پس از رأی‌گیری گفت: «رأی‌گیری امروز که محکومیت رژیم ایران و قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی را در بر داشت، یک رأی‌گیری تاریخی بود.» استیون هاپر، نخست‌وزیر پیشین کانادا از حزب محافظه‌کار در سپتامبر ۲۰۱۲ مناسبات دیپلماتیک این کشور را با ایران قطع کرد. سفارت کانادا در تهران بسته شد و دیپلمات‌های ایران نیز مجبور به ترک کانادا شدند.
ممنوعیت راهپیمایی روز قدس
به رغم تحرکات حامیان رژیم صهیونیستی در کانادا به ویژه تورنتو برای مقابله با راهپیمایی روز جهانی قدس، این راهپیمایی امسال هم برگزار شد، حال ارشد‌‌‌‌ترین مقام استان «اَنتاریو‌» می‌گوید که برای اطمینان از ممنوعیت همیشگی برگزاری این راهپیمایی اقدام خواهد کرد. «داگلاس رابرت فورد» که پس از انتخابات اخیر قرار است تا آخر ماه جاری میلادی (کمتر از 17 روز آینده) کارش را به عنوان نخست‌وزیر اَنتاریو‌ در کانادا آغاز کند، در صفحه توئیتر خود، بر حمایتش از رژیم صهیونیستی و ضدیت با فلسطینیان تأکید کرد. او گفته که باید از «ممنوعیت» برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در اَنتاریو کانادا اطمینان حاصل شود. اَنتاریو که مرکز آن تورنتو است و اتاوا پایتخت کانادا هم در آن قرار دارد، از لحاظ جمعیت و فعالیت اقتصادی بزرگ‌ترین و قوی‌‌‌‌‌ترین استان این کشور است. نخست‌وزیر جدید کانادا در توئیتر نوشت: «برای اطمینان از اینکه اقداماتی از قبیل روز قدس که خواستار کشتار کل جمعیت غیرنظامیان در اسرائیل است، دیگر در اَنتاریو وجود نداشته باشد، دولت ما اقدام خواهد کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار