کد خبر: 912400
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
سيد رحيم نعمتي

ائتلاف متجاوز سعودی به یمن از چند هفته قبل خود را آماده حمله همه‌‌جانبه به استان حدیده می‌کرد و حالا این حمله را از روز چهار‌‌‌‌‌شنبه 12ژوئن شروع کرده است. این آمادگی از به راه انداختن یک تیپ از مزدوران سودانی بوده تا آماده‌سازی تیپ‌های تحت فرماندهی محسن الاحمر، تیپ متعلق به حزب اخوانی اصلاح و گردان نیروهای القاعده به نام انصار السند. سعودی‌‌‌‌‌ها و متحدین‌شان علاوه بر حمایت هوایی، دریایی و زمینی از این نیرو‌‌‌‌ها دست به دامن نیروها و متخصصان جنگی امریکا شده‌اند چنان که مجله فرانسوی اینتلیجنس نام افسران باتجربه امریکایی مثل ژنرال جیمز چمبرز، ژنرال ویلیام ویبستر، سرهنگ لو مارچ و سرهنگ کیت گیگر را برای مشارکت در این حمله برده که سال‌‌‌‌‌ها تجربه نظامی در منطقه به خصوص جنگ عراق را در پرونده خود دارند. با توجه به این مقدمه‌چینی، باید گفت که سعودی‌‌‌‌‌ها در این مدت سعی کرده‌اند تا از تمام امکانات خود برای اشغال بندر حدیده استفاده کنند و حتی حاضر به پرداخت باج بیشتر به خارطوم، پایتخت سودان شدند تا مزدوران سودانی را در این حمله حفظ کنند. به این ترتیب، حمله به حدیده مبدل به نقطه ثقل تعیین کنند‌ه‌ای در جنگ سه‌ساله یمن شده و به همین دلیل هم ائتلاف متجاوز نام عملیات خود را پیروزی طلایی گذاشته است.
ائتلاف متجاوز سعودی در حالی این مدت خود را آماده حمله همه‌جانبه به بندر حدیده می‌کرد که دیگر امید خود را برای اشغال صنعا، پایتخت یمن، و پایان دادن به کار مقاومت یمنی از دست داده است. هدف اصلی این ائتلاف ختم جنگ با اشغال صنعا بود و به همین جهت هم بود که بعد از کشف توطئه علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق و کشته شدن او در اواخر ماه نوامبر، نیروهای تحت حمایت خود را از استان مأرب به سمت صنعا به حرکت در آورد تا به این هدف خود برسد اما در نهایت ثابت شد که مقاومت یمنی هم توان خنثی کردن توطئه داخلی را دارد و هم اینکه می‌تواند از پس این دست حملات بربیاید. با توجه به ناکامی در اشغال صنعا بود که ائتلاف متجاوز سعودی اشغال حدیده را در دستور کار خود قرار داد. اهمیت این بندر استراتژیک در جنگ یمن باعث شده تا سعودی‌‌‌‌‌ها بعد از ناامیدی از اشغال صنعا رو به آن بیاورند و قصد دارند تا با اشغال این بندر از یک سو تنها راه ارتباط دریایی را به مقاومت یمنی سد کنند و از سوی دیگر جنگ یمن را به جنگ فرقه‌ای بکشانند. لازم به ذکر است که اکثریت ساکنین استان حدیده از اهل تسنن و شافعی مذهب بوده و در مدت این سه سال از تجاوز نظامی سعودی در کنار جبهه مقاومت ایستاده‌اند. حالا سعودی‌‌‌‌‌ها فکر می‌کنند که اگر بتوانند حدیده و کل این استان را اشغال کنند می‌توانند ماهیت جنگ را به درگیری فرقه‌ای تغییر بدهند و به این ترتیب، نیروهای انصارالله را تحت فشار قرار بدهند.
ائتلاف متجاوز سعودی برای رسیدن به هدف خود و اشغال بندر استراتژیک حدیده با دو مانع اصلی روبه‌رو است. نخستین مانع نیروهای مقاومت است که باید گفت جبهه مقاومت یمنی حاضر نمی‌شود سعودی‌‌‌‌‌ها با تمام امکانات نظامی و نیروهای مزدور خود بتواند بر حدیده مسلط بشود. سرتیپ شرف غالب لقمان، سخنگوی ارتش یمن، روز سه‌‌‌‌‌شنبه در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری اسپوتنیک خبر از آمادگی نیروهای مقاومت حتی درجنگ خیابانی داده و با اشاره به شرایط خاص شهر 3 میلیونی حدیده گفته که نفوذ به این شهر مشکل بزرگی برای ائتلاف است و در آن غرق خواهد شد. ائتلاف نمی‌تواند در منطقه‌ای از حدیده نفوذ کند زیرا نتیجه آن قطعاً به نفع ما خواهد. ‌روشن است که جبهه مقاومت از قبل خود را آماده این حمله کرده و با بررسی تمام احتمالات، شرایط سختی را برای ائتلاف متجاوز سعودی و مزدورانش فراهم کرده است. مانع دیگر در برابر سعودی‌‌‌‌‌ها غیرنظامیان حدیده هستند که با توجه به جمعیت زیاد به شدت در برابر حملات هوایی کور سعودی‌‌‌‌‌ها آسیب‌پذیر هستند. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هشدار داده که با آغاز حمله ائتلاف سعودی جان 300 هزار کودک یمنی در شهر حدیده و مناطق اطراف آن به خطر افتاده و علاوه بر این، حمله به حدیده باعث می‌شود تا با قطع واردات سوخت، ایستگاه‌های پمپاژ آب آشامیدنی از کار بیفتند و در نتیجه، بیماری‌‌‌‌‌هایی مثل وبا و اسهال شیوع بیابد و بیش از هر چیز کودکان کم سن و سال در معرض این بیماری‌‌‌‌‌ها قرار بگیرند. سابقه این سه سال از جنگ یمن نشان داده که سعودی‌‌‌‌‌ها چندان نگرانی بابت کشتار غیرنظامیان و حتی کودکان کم سن و سال ندارند و به این جهت هم نباید انتظار رعایت حال غیرنظامیان و کودکان حدیده از سوی سعودی‌‌‌‌‌ها را داشت اما درگیری سنگین در جنگ حدیده و بالا رفتن میزان تلفات غیرنظامیان می‌تواند پیامد عکس برای ائتلاف سعودی به دنبال داشته باشد. در هر صورت، ائتلاف سعودی برای خلاصی از باتلاق جنگ یمن حساب خاصی بر اشغال حدیده باز کرده اما باید گفت که نیروهای مقاومت و افزایش کشتار غیرنظامیان به دست این ائتلاف و نیروهای مزدورش می‌تواند تمام محاسبات اتاق عملیات آل‌سعود را به هم بزند و جنگ در این شهر نقطه طلایی و آغاز روند خلاصی یمن از دست متجاوزان بیگانه باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار