کد خبر: 912317
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
سفیر نیکاراگوئه در نشست خبری:
سفیر نیکاراگوئه در ایران گفت: در هر صورت مشکلات ما از طریق اعتراضات خیابانی قابل حل نیست.

ماریو بارکرو بالتودونو سفیر نیکاراگوئه در ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تشریح وضعیت اعتراضات در این کشور، اظهار کرد: اعتراضات نیکاراگوئه از 18 آوریل نسبت به مؤسسه تأمین اجتماعی این کشور شروع شده و همچنان این روند ادامه دارد.

وی تصریح کرد: طی حکومت‌ دولت‌های لیبرال که از دهه 90 تا سال 2007 بود، مؤسسه تأمین اجتماعی در امور مالی مشکلاتی داشت که دولت برای رفع این مشکل با سرمایه‌داران صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی آمریکا برای ادغام اقتصادی و دیگر ارگان‌های بین‌المللی وارد مذاکره شد تا این مشکل اجتماعی را رفع کنند.

بارکرو بالتودونو با بیان اینکه تمام کارشناسان بین‌المللی و داخلی معتقدند که در سیستم تأمین اجتماعی نیکاراگوئه باید اصلاحات انجام بگیرد، گفت: این مشکل از دهه 90 وجود داشته اما هیچ دولتی نمی‌خواست آن را رفع کند و تنها دولتی که جرأت داشت صادقانه اصلاحات در مؤسسه تأمین اجتماعی کشور را انجام دهد، رئیس جمهور فعلی (اورتگا) بود.

سفیر نیکاراگوئه در ایران ادامه داد: رئیس جمهور کشورمان در 16 آوریل حکم خود را درخصوص مؤسسه تأمین اجتماعی صادر کرد که طبق آن اصلاحاتی نظیر افزایش 0.75 درصدی برای کارمندان و افزایش دو درصدی برای کارفرمایان و برای حقوق بازنشستگان هم کاهش 5 درصدی پیش‌بینی شده بود.

وی با بیان اینکه خلاف پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول که می‌گفت سن بازنشستگی از 60 به 65 سال افزایش پیدا کند، این موضوع طبق اصلاحات رئیس جمهور همان 60 سال پیش‌بینی شده بود و افزایشی نداشت.

شروع اعتراضات در نیکاراگوئه

بارکرو بالتودونو اظهار کرد: این پیشنهادی که برای رفع مشکلات سازمان تأمین اجتماعی نیکاراگوئه از سوی مجامع بین‌المللی پیش‌بینی شده بود، دقیقا همان چیزی بود که سبب به وجود آمدن اعتراضات در این کشور شد.

سفیر نیکاراگوئه در ایران با اشاره به اقدامات دولت در راستای کم کردن اعتراضات اظهار کرد: اولین اقدام دولت بعد از شروع اعتراضات این بود که فرمان اصلاحات مؤسسه تأمین اجتماعی را لغو کرد.

وی ادامه داد: اقدام دوم دولت این بود که مردم نیکاراگوئه را به یک مذاکره ملی دعوت کرد که در این مذاکره اعضای اسقفی را به عنوان شاهد قرار داد، با این وجود مخالفت‌ها همچنان ادامه داشت و مخالفان پیش‌شرط‌هایی را ارائه کردند که به نوعی مورد قبول نبود.

بارکرو بالتودونو بیان کرد: معترضین می‌خواستند پلیس‌ها در پادگان‌هایشان بمانند و این خود خطرناک بود؛ در واقع نوعی دعوت از سوی معترضان برای به وجود آمدن یک تنش بزرگ در کشور بود، با این حال دولت تمام پیش‌شرط‌ها را قبول کرد، اما همچنان اعتراضات و ناآرامی‌ها ادامه پیدا می‌کرد و معترضین به مؤسسات دولتی و مراکز انتظامی حمله و به اموال آسیب می‌رساندند.

سفیر نیکاراگوئه در ایران گفت: با این حال مذاکرات اسقفی از 16 آوریل شروع شد و رئیس جمهور در آن حاضر بود اما باز شاهد جنایات متعدد بودیم.

نقش رسانه در افزایش اعتراضات

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در تهییج اخبار ضد و نقیض در خصوص وقایع نیکاراگوئه گفت: از زمان شروع اعتراضات نیکاراگوئه، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به پخش خبرهای دروغ در مورد آنچه در نیکاراگوئه اتفاق افتاده بود پرداختند و در نهایت به دلیل بروز خشونت‌های زیاد کنفرانس اسقفی در 29 می به تعلیق درآمد.

بارکرو بالتودونو تصریح کرد: بعد از متوقف شدن کنفرانس اسقفی دولت نیکاراگوئه با سازمان کشورهای آمریکایی شروع به صحبت کرد و توافقی در تاریخ 1 ژوئن بین دولت نیکاراگوئه و این سازمان تنظیم شد و برنامه‌هایی پیش‌بینی شد که اسم این قرارداد "برنامه پروژه تقویت موسسات دموکراتیک در نیکاراگوئه از طریق برنامه‌های توصیه شده از سوی سازمان کشورهای آمریکایی" نام دارد.

وی یادآور شد: در خصوص اتفاقات و درگیری‌های نیکاراگوئه یک موضوع بیشتر از همه جلب توجه می‌کند و آن اینکه در تاریخ 4 ژوئن ایالات متحده آمریکا به همراه دولت نیکاراگوئه همزمان به سازمان کشورهای آمریکایی یک سندی ارائه دادند که این سند بیانیه حمایت از ملت نیکاراگوئه نام دارد.

بارکرو بالتودونو با بیان اینکه این بیانیه دولت نیکاراگوئه را محکوم نمی‌کرد، گفت: متن بیانیه به گونه‌ای است که خشونت را به طور کلی محکوم و مردم را به اعتراضات صلح‌آمیز دعوت می‌کند و تأکید دارد که مشکلات باید از طریق مذاکره حل شود، اما متأسفانه خشونت‌ها در کشور ادامه دارد.

تأئید 134 کشته در اعتراضات

سفیر نیکاراگوئه در ایران با اشاره به تأئید 134 کشته در اعتراضات اخیر این کشور گفت: دیروز دو پلیس از سوی معترضان کشته شدند و هم‌اکنون بسیاری از راهها از سوی معترضین بسته شده و این موجب اخلال در رفت و آمد شده است.

وی اظهار کرد: در این اعتراضات یک خبرنگار هم کشته شده که البته عاملان قتل این خبرنگار دو نفرمعرفی شدند که از مخالفین دولت هم نیستند و جالب است مخالفین می‌خواهند این دو نفر را دولت آزاد کند.

بارکرو بالتودونو با بیان اینکه خوشبین هستیم که دولت دوباره برنده شود و اوضاع را آرام کند، تصریح کرد: اعتراضاتی که به خاطر یک موضوع اجتماعی آغاز شده بود، حالا به یک موضوع سیاسی تبدیل شده و معترضین می‌خواهند رئیس جمهور استعفا بدهد و حتب برخی مخالفان اعتقاد دارند که رئیس جمهور باید از کشور خارج شود، این در حالی است که سازمان کشورهای آمریکایی تأکید دارد همه چیز طبق قانون اساسی کشور نیکاراگوئه پیش برود.

سفیر نیکاراگوئه در ایران تصریح کرد: حتی ایالات متحده آمریکا که خیلی با ما دوست نیست این موضوع را تأئید می‌کند که اگر قرار است دولتی تغییر کند باید براساس قانون اساسی خود کشور نیکاراگوئه باشد.

وی با بیان اینکه در اعتراضات نیکاراگوئه یکسری جناح‌های سیاسی، دانشجویان را تحریک به شورش می‌کنند گفت: در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، ممکن است یکسری جنایت‌های بین‌المللی هم در این کشور انجام شود، اما امیدواریم این اعتراضات از طریق صلح‌آمیز برطرف شود.

بارکرو بالتودونو خاطرنشان کرد: دولت از ابتدا خواهان این بود که همه مشکلات از طریق مذاکره حل شود، اما مخالفین می‌خواهند از طریق خشونت مشکلات را حل کنند و کار خودشان را انجام دهند.

سفیر نیکاراگوئه در ایران خاطرنشان کرد: اگر دولت در مذاکره با مردم به این نتیجه برسد که باید انتخابات جدید برگزار شود، حتما این اتفاق خواهد افتاد، لذا در هر صورت مشکلات ما از طریق اعتراضات خیابانی قابل حل نبود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار