کد خبر: 912298
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
ارتش و کميته هاي مردمي يمن براي دفاع از مردم بي گناهِ خود مقابل تجاوز نظامي رژيم سعودي و متحدان منطقه اي و فرامنطقه‌اي آن، همواره استفاده و بهره مندي از قدرت موشکي به عنوان يک قدرت بازدارنده دربرابر حملات تجاوزکارانه را در دستور کار داشته و دارند.
رامين حسين آباديان

ارتش و کميته هاي مردمي يمن براي دفاع از مردم بي گناهِ خود مقابل تجاوز نظامي رژيم سعودي و متحدان منطقه اي و فرامنطقه‌اي آن، همواره استفاده و بهره مندي از قدرت موشکي به عنوان يک قدرت بازدارنده دربرابر حملات تجاوزکارانه را در دستور کار داشته و دارند. به همين دليل است که طي بيش از سه سالي که از جنگ يمن سپري مي شود همواره شاهد ظهور نسل جديدي از موشک هاي ساخت داخل يمن بوده ايم.
طي دو سال گذشته نيروهاي يمني حملات موشکي زيادي را به مواضع سعودي‌ها و مزدوران آنها به ويژه در شهرهاي مرزي ازجمله عسير، جيزان و نجران ترتيب داده اند. بسياري از اين حملات به وسيله موشک هاي بالستيک و پيشرفته اي همچون «برکان ۲»، «زلزال ۲»، «بدر ۱» و ... انجام شده و پيام قدرت موشکيِ نيروهاي يمني علي‌رغم تمامي محدوديت‌هاي موجود را به گوش مقامات سعودي و همچنين مقامات امارات متحد عربي، مخابره کرده است. موشک هاي يمني ها در طول اين مدت حتي به «رياض» عربستان و «ابوظبي» امارات هم رسيده است.
يگان موشکي ارتش و کميته هاي مردمي يمن در ادامه اين حملات موشکي مقتدرانه به مواضع سعودي‌ها، اخيرا دستاورد بزرگي را خلق کرده که به ضرس قاطع مي توان گفت که اين دستاورد براي اولين بار در جنگ بيش از سه ساله يمن براي نيروهاي مقاومت اين کشور رقم مي خورد. نيروهاي يمني مواضع سعودي‌ها در شهر مرزي جيزان را هدف قرار دادند و در نتيجه اين حمله ۴ نظامي رژيم سعودي به صورت مستقيم هدف قرار گرفته و به هلاکت رسيدند. در اين حمله شماري از نظاميان سعودي نيز زخمي شدند.اين براي اولين بار است که ۴ افسر سعودي در نتيجه حملات موشکي ارتش و کميته هاي مردمي يمن، به صورت مستقيم به هلاکت مي رسند. هرچند که پيشتر نيروهاي يمني در نبردهاي خود در جبهه هاي مختلف خسارت هاي سنگيني را به متجاوزان سعودي و مزدوران آنها تحميل کرده اند، اما با اين حال، کشته شدن شماري از نظاميان سعودي به صورت مستقيم به دنبال حملات موشکي ارتش يمن، مسبوق به سابقه نبوده است و براي اولين بار است که حادث مي شود. لذا چنين رويدادي، يک دستاورد بزرگ براي يمني ها تلقي مي شود.
پس از اين دستاورد بزرگ بود که متحدان عربستان سعودي ازجمله «صباح الأحمد جابر الصباح» امير کويت و همچنين رئيس امارات متحده عربي با ارسال پيام هايي به پادشاه سعودي کشته شدن شماري از سعودي‌ها در شهر جيزان عربستان را به وي تسليت گفتند تا بدين ترتيب تمامي شائبه ها مبني بر تبليغات رسانه اي مقاومتِ يمن درخصوص قدرت موشکي آن، پايان يافته و همگان به ضعف آشکار سعودي‌ها در مقابله با توان موشکي نيروهاي يمن پي ببرند. همين پيام هاي تسليت موجب شد تا دروغ بودن ادعاهاي سعودي‌ها مبني بر اينکه سامانه هاي دفاع موشکي رياض قادر به رهگيري تمامي موشک هاي نيروهاي يمني هستند، خيلي زود آشکار شود. پيشتر مقامات سعودي براي ممانعت از خدشه وارد شدن به چهره رياض به دليل ضعف در مقابله با حملات موشکي نيروهاي يمني، با طرح اين ادعا که سامانه هاي دفاع موشکي تمامي موشک هاي يمن را رهگيري کرده اند، افکار عمومي را فريب مي داده و منحرف مي کردند. البته اين سياست جديدي نيست و پيشتر نيز مد نظر سعودي‌ها بوده است.
بنابراين، يکي از مهمترين دستاوردهاي نيروهاي يمني در حمله موشکي خود به شهر جيزان که در نتيجه آن شماري از نظاميان سعودي کشته شدند، آشکار شدن واقعيت ضعف و سستيِ سامانه‌هاي دفاع موشکي عربستان سعودي و شکست پذيري اين سامانه‌ها است. البته نبايد اين مسئله را فراموش کرد که سعودي‌ها خود بيش از هر کَس ديگري به عدم کارايي سامانه هاي دفاع موشکي‌يشان در برابر حملات يمني ها واقف هستند؛ اما در هر صورت به منظور فريب افکار عمومي و انحراف آن، اين مسئله را به نوعي ديگر وارونه جلوه داده و مي دهند.
در همين ارتباط، بايد گفت که سعودي‌ها با علم به ناکارآمدي سامانه هاي دفاع موشکي خود است که از مدت‌ها پيش در فکر خريداري سامانه دفاع موشکي «گنبد آهنين» از رژيم صهيونيستي هستند. در همين راستا روزنامه صهيونيستي «جروزالم پست» مي نويسد: «دولت سعودي به خريد سامانه گنبد آهنين اسرائيل براي مقابله با حملات موشکي ارتش و کميته هاي مردمي يمن اهتمام مي‌ورزد». اين درحالي است که يک تاجر سلاح اروپايي در عربستان گفته است: «رياض درحال بررسي خريد سلاح هاي اسرائيلي از جمله سامانه فعال (گنبد آهنين) است که با سيستم‌هاي پيشرفته توسعه يافته است».
علاوه بر اين، موفقيت آميز بودن حمله موشکي اخير نيروهاي يمني به خاک عربستان و تلفات گسترده آن در صفوف نظاميان متجاوز، به نوعي جنبه بازدارندگي خواهد داشت؛ به گونه اي که مقامات سعودي با اطلاع يافتن از قدرت موشکي نيروهاي يمني ديگر بي محابا به سلسله عمليات هاي تجاوزکارانه خود عليه مواضع حساس و استراتژيک يمن ادامه نخواهند داد، چراکه مي‌دانند با پاسخ قاطعانه و کوبنده يگان موشکي ارتش و کميته هاي مردمي يمن مواجه مي شوند و بار ديگر رسوايي بزرگي برايشان به ارمغان خواهد آمد.
اکنون که نيروهاي يمني با کمک مردم اين کشور موفق شدند دستاوردهاي ميداني زيادي را عليه سعودي‌ها و متجاوزان محقق سازند، اين آمريکايي ها هستند که علاوه بر ارائه کمک هاي ميداني و تسليحاتي به عربستان سعودي، حمايت هاي رسانه اي و تبليغاتي از متجاوزان را نيز کليد زده اند.
هدف اصلي ايالات متحده آمريکا از هجمه هاي رسانه اي و تبليغاتي اخير، منحرف ساختن افکار عمومي از شکست هايي است که سعودي‌ها و متجاوزان به ويژه طي هفته هاي اخير در نبرد با نيروهاي يمني متحمل شده اند. آمريکايي ها در همين راستا هجمه‌هاي خود را به سمت جمهوري اسلامي ايران متمرکز ساخته اند. در همين ارتباط، جيمز ماتيس وزير دفاع آمريکا چندي پيش بار ديگر ايران را به تسليح حوثي‌هاي يمن متهم کرد و گفت موشکي که در تاريخ ۲ آوريل به سمت نفتکش عربستان سعودي شليک شد، از جانب ايران در اختيار حوثي‌ها قرار گرفته بود.
ماتيس در اين باره مدعي شد: تهديد عليه کشتيراني در درياي سرخ کاملا در شليک موشکي که از سوي ايران براي حوثي‌ها تامين شد، مشخص بود. بنابراين، چنانچه اين مسئله را تحت کنترل نگيريم، پيامدهاي مهمي خواهد داشت.اين ادعاي مضحک در حالي توسط آمريکا مطرح مي شود که چندي پيش سازمان ملل متحد صراحتا اعلام کرد هيچ سند و مدرکي دال بر اينکه موشک هاي شليک شده به مواضع سعودي، ايراني است، وجود ندارد.
آمريکايي ها در حالي از نقش ايران در حملات موشکي نيروهاي يمني به مواضع سعودي سخن مي گويند که خود نيز براي اثبات اين ادعاي خود هيچ مدرک و سندي به افکار عمومي ارائه نکرده‌اند و تمامي ادعاهايشان را بر پايه فرضيه و حدس و گمان استوار ساخته‌اند و اين همان چيزي است که دروغ بودن تمامي ادعاهايشان را براي افکار عمومي آشکار ساخته است.
در هر صورت، آنچه که کاملا واضح و آشکار به نظر مي رسد اين است که در نتيجه موفقيت هاي موشکي اخير نيروهاي يمني در مقابل تجاوزکاران سعودي، معادلات ميداني در جنگ بيش از سه ساله يمن دستخوش تغيير شده و به نفع نيروهاي مقاومت در اين کشور تغيير کرده است.اکنون ديگر اين نيروهاي ارتش يمن هستند که حداقل در عرصه موشکي ابتکار عمل را به دست گرفته و پشتوانه قدرت موشکي خود به عنوان تهديدي عليه متجاوزان و جنايتکاران بهره برداري مي کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار