کد خبر: 912144
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
گزارشی از فیلم‌هایی که سینمای غرب بر علیه کره شمالی ساخته است
روز گذشته دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور با یکدیگر ملاقات کردند. ملاقاتی که بعد از لفاظی‌های تند علیه این کشور آسیایی از سوی رییس‌جمهوری آمریکا صورت گرفت. به همین مناسبت در گزارش ذیل به بررسی تصویری می‌پردازیم که سینمای غرب علیه کره شمالی در فیلم‌های خود ساخته و پرداخته است.
جوان آنلاین: روز گذشته دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور با یکدیگر ملاقات کردند. ملاقاتی که بعد از لفاظی‌های تند علیه این کشور آسیایی از سوی رییس‌جمهوری آمریکا صورت گرفت. به همین مناسبت در گزارش ذیل به بررسی تصویری می‌پردازیم که سینمای غرب علیه کره شمالی در فیلم‌های خود ساخته و پرداخته است.

ایالات متحده آمریکا و غرب که کره شمالی را دشمن سرسخت خود می‌دانند در رسانه‌های خود عمق این دشمنی را همواره به نمایش گذاشته‌اند و تاکنون آثار سینمایی، مستند و انیمیشن‌های متعددی را بر علیه این کشور تولید کرده‌اند.
بعد از نیم قرن جنگ در شبه جزیره کره و آغاز آتش‌بس در سال 1953 میلادی، هیچ گاه تنش بین کره جنوبی و
کره شمالی به پایان نرسیده است و آمریکا به‌عنوان متحد اصلی کره جنوبی همیشه در این میدان بر علیه کره شمالی حضور فعال داشته و منافع خود را در این کشور دنبال می‌کرده است.
در این میدان جنگ رسانه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امپراطوری رسانه‌ای آمریکا و غرب، تاکنون آثار ی‌را
 بر علیه کره شمالی و رهبر این کشور ساخته‌اند. تماشای فیلم خارجی در کره شمالی غیرقانونی است، اما بعضی افراد این کار را انجام می‌دهند. طبق گزارش هالیوود ریپورتر در 11 فیلم نمایش چهره بد و کریه از کره شمالی تکرار شده است که در ادامه آ‌نها را مرور می‌کنیم.
جیمز باند با عنوان «روزی دیگر بمیر» (2002)
در این فیلم جیمز باند طی یک عملیات مربوط به تجارت غیرقانونی سلاح با نفوذ در کره شمالی توسط سربازان
کره شمالی دستگیر و به مدت 14 ماه در زندان شکنجه می‌شود تا در آینده در تبادل زندانیان آزاد شود.
پارک جنوبی (2003)
انیمیشنی درباره کیم جونگ ایل است که در یک اپیزود کوتاه آن تحت عنوان Krazy Kripples او در یک تیم شامل اسامه بن لادن و صدام حسین و چند کاراکتر داستانی به تصویر کشیده می‌شود.
پشت خطوط دشمن ۲: محور شرارت (2006)
در این فیلم که قسمت اول آن سال 2001 ساخته شده بود، نیکلاس گونزالس، نقش ستوان دریایی نیروی دریایی ایالات متحده را بازی می‌کند که رهبری تیم اعزامی به سرزمین
کره شمالی را بر عهده دارد و مأموریت آنها از بین بردن موشکی با قابلیت هسته‌ای است که آمریکا را هدف گرفته است.
کلیسای سرخ (2009)
مستندی دانمارکی که قصد دارد فساد در یک کشور تحت ستم را فاش کند.
سالت (2010)
در این فیلم یک عامل سازمان سیا به نام سالت با بازی آنجلینا جولی به دلیل اتهام جاسوسی در یک زندان در
کره شمالی شکنجه می‌شود. او در نهایت فرار می‌کند.
30 صخره (2012-2011)
در فصل پنجم این مجموعه کمدی آلک بالدوین تلاش می‌کند همسرش را که در کره شمالی بازداشت شده نجات دهد. او توسط کیم جونگ ایل ربوده شده است. همچنین پسرش کیم جونگ اون، در قسمت‌های بعدی در فصل ششم نمایش داده می‌شود.
 کمپ چهاردهم: منطقه کنترل جمعی (2012)
مارک ویز، فیلمساز آلمانی در این فیلم داستان زندگی شین دونگ هیوک، زندانی سیاسی یک اردوگاه، زندانیان
کره شمالی را روایت می‌کند که تا قبل از فرارش از این اردوگاه در سن 23 سالگی، از چه شکنجه‌ها و سوءاستفاده‌هایی رنج برده است.
فیلم طلوع سرخ (Red Dawn2012)
طلوع سرخ یکی از فیلم‌های اکشن هالیوود است که به حمله کره شمالی به آمریکا و مقابله عده‌ای از جوانان آن کشور با مهاجمان پرداخته است.
شاهزاده‌های سرخ (2013)
این فیلم در مورد یک دختر کوچک است که دو بار تبعید شده یک بار از کشورش و بار دیگر از خانواده. فیلم سعی دارد زخم‌های احساسی را که سیاست می‌تواند به وجود بیاورد نمایش دهد.
تیم آمریکایی: پلیس جهانی (2014)
سازندگان «پارک جنوبی» در فیلم «تیم آمریکایی: پلیس جهانی» که یک انیمیشن کمدی است کیم جونگ ایل را در قالب یک عروسک خیمه‌شب‌بازی به تصویر کشیده‌اند که طرحی برای تخریبی عظیم دارد و نیروهای ضدتروریستی آمریکایی قصد مقابله با او را دارند.
فیلم «مصاحبه» (The Interview2014)
یکی از جنجالی‌ترین این فیلم‌ها فیلم مصاحبه بوده است. فیلمی که کره شمالی آن را اعلام جنگ علیه خود خطاب کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی با هشدار به واشنگتن پخش فیلم کمدی آمریکایی درباره توطئه ترور رهبر کره شمالی را یک اقدام جنگی علیه خود محسوب کرد و گفت: اگر دولت آمریکا جلوی انتشار این فیلم را نگیرد، با واکنش تلافی‌جویانه جدی و بی‌رحمانه پیونگ‌یانگ مواجه خواهد شد. سخنگوی دولت کره شمالی هم درباره این فیلم گفته بود فیلم مذکور نشان‌دهنده استیصال دولت ایالات متحده و جامعه آمریکاست. فیلمی درباره ترور رهبر یک کشور دیگر، بازتابی از اقدامات آمریکا در افغانستان، عراق، سوریه و اوکراین است. او همچنین گفته بود
جان اف کندی توسط خود آمریکایی‌ها کشته شد و رییس جمهوری اوباما هم باید مواظب باشد که ارتش آمریکا به فکر کشتنش نیفتد. در این فیلم یک مجری تلویزیونی قصد دارد با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مصاحبه کند و در این راستا سازمان سیا مأموریت ترور کیم جونگ اون را به او محول می‌کند. رانکو و روگن نقش یک میزبان برنامه تلویزیونی و یک تهیه‌کننده را ایفا می‌کنند که برای مصاحبه با کیم جونگ اون انتخاب شده‌اند. نقش رهبر
کره شمالی را راندال پارک، بازیگر آمریکایی متولد کره ایفا می‌کند.
 یکی از دیالوگ‌های رهبر کره شمالی در این فیلم این است که وی به افراد سازمان سیا می‌گوید: «شما وارد خطرناک‌ترین کشور زمین شده‌اید. در این کشور هر چه که من بگویم مردم من باور می‌کنند. حتی اگر بگویم می‌توانم با دلفین‌ها صحبت کنم و یا این که بگویم من هیچ وقت نیازی به رفتن به دستشویی ندارم.» لیزی کاپلان، بازیگر نقش جاسوس در این فیلم با اعلام این که کره شمالی خطرناک‌ترین کشور در دنیا است، گفته بود: «کیم جونگ اون باید متوقف شود چراکه مردمش هر آن چه را که او می‌گوید باور دارند.» روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی می‌نویسد با وجودی که این فیلم آشکارا مضمونی کمدی دارد و ادامه فیلم‌های دیگر این زوج کمدی است اما برای حکومت کره شمالی موضوعی خنده‌آور نیست. کره شمالی همچنین با تسلیم شکایتی به سازمان ملل متحد این فیلم را ترویج تروریسم علیه این کشور دانست.
سفیر کره شمالی در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیر کل این سازمان نوشت: «تولید و نمایش فیلم‌هایی از این دست درباره ترور رهبر کشور و رییس یک حکومت مستقل، نشان‌دهنده حمایت از تروریسم آشکار و همچنین در حکم اعلام جنگ است.»
حواشی دامنه‌دار فیلم «مصاحبه» تا مراسم گلدن گلوب
در طول ساخت فیلم مصاحبه، کلمبیا پیکچرز و پس از ساخت این فیلم سونی پیکچرز با بیشترین حملات مواجه بوده‌اند و ضربه اصلی را در این حملات سونی خورده است. به طوری که در هفتاد و دومین مراسم گلدن گلوب «مارگارت چو» کمدین هالیوود، با گریم به شکل رهبر کره شمالی بر سکوی جوایز رژه رفت. این اقدام در اعتراض به حمله سایبری هکرهای کره‌ای به سایت سونی صورت گرفت. «پوهلر» و «فی» نیز به طنز اعلام کردند که امشب قرار است از فیلم‌هایی تقدیر شود که کره شمالی با آنها مشکلی ندارد. «تئو کینگما» رییس انجمن مطبوعات خارجی هالیوود و برگزارکننده جوایز گلدن گلوب نیز در همین راستا حمله سایبری هکرهای کره شمالی به سونی را حمله به آزادی بیان دانست و گفت: ما همه دست در دست هم در برابر هرکسی که آزادی بیان را سرکوب کند خواهیم ایستاد. می‌خواهد در هر کجای دنیا باشد. از کره شمالی گرفته تا پاریس.
توقف اکران فیلم مصاحبه در آمریکا
اکران وسیع فیلم مصاحبه نهایتاً در آمریکا متوقف شد و واکنش تند دولت‌مردان ارشد ایالات متحده را در پی داشت. به نظر می‌رسد در نهایت آنچه رخ داد به سود کره شمالی تمام شد و هزینه تمام شده فیلم‌سازی علیه رهبران این کشور را برای کمپانی‌های هالیوودی به شدت افزایش داد.
شرکت سونی اعلام کرد که عدم نمایش فیلم به دلیل خودداری اکثر سینماهای آمریکا از اکران آن بوده است. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد حمله سایبری که از سوی هکرهای کره شمالی علیه فیلم مصاحبه انجام شده است، بی‌پاسخ نخواهند ماند و انتقادی را نسبت به عدم اکران این فیلم مطرح کرد: «سونی یک کمپانی تجاری است و ضربه بزرگی خورده است. تهدیدهایی علیه کارکنان این شرکت بوده و من نگرانی‌هایی را که این شرکت با آنها روبه‌رو بوده درک می‌کنم. با وجود همه این حرف‌ها، من فکر می‌کنم آنها اشتباه کردند. تصور کنید وقتی کسی می‌تواند دیگران را به خاطر پخش یک فیلم کمدی این طور آزار دهد، اگر از یک فیلم مستند خوشش نیاید، یا برنامه‌های خبری باشد که از آن خوشش نیاید، آن وقت چه کارهایی ممکن است بکند.» احتمالاً همین موضوع نگرانی آمریکایی‌ها را در پی داشته است. زیرا اگر پروژه کره شمالی در نهایت به سود این کشور تمام شود و سایر کمپانی‌ها نیز در بلندمدت ریسک ساخت فیلمی علیه این کشور را نپذیرند، سایر کشورها نیز سراغ چنین روش‌هایی خواهند رفت و امنیت سایبری ایالات متحده به پاشنه آشیل این کشور بدل خواهد شد. دورنمایی که رییس جمهوری آمریکا می‌بیند و به همین دلیل، سونی را تحت فشار گذاشت تا این فیلم را به نمایش درآورد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار