کد خبر: 912118
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
یگان ۸۲۰۰ یکی از یگان‌های نیروی اطلاعاتی ارتش اسرائیل است و مسوولیت گردآوری سیگنال‌های اطلاعاتی و رمزگشایی آن‌ها را به عهده دارد.
جوان آنلاین:‌ یگان ۸۲۰۰ یکی از یگان‌های نیروی اطلاعاتی ارتش اسرائیل است و مسوولیت گردآوری سیگنال‌های اطلاعاتی و رمزگشایی آن‌ها را به عهده دارد.

جمع‌آوری داده‌های مجازی، جاسوسی از ایمیل‌ها و اطلاعات اینترنتی در کنار رمزگشایی از کدها، وظایف اصلی این یگان نظامی-اطلاعاتی را تشکیل می‌دهد. نام‌های دیگر این یگان مانند «واحد مرکزی ارتش اطلاعاتی» به همین وظایف اشاره دارد.
بررسی ساختار امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده این موضوع است که این رژیم، به‌رغم وسعت و جمعیت کم خود، در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان، با دارا بودن سازمان‌های متعدد اطلاعاتی و امنیتی، یکی از امنیتی‌ترین رژیم‌های دنیاست.
شائول سینگر، روزنامه‌نگار آمریکایی-اسرائیلی در سال‌۲۰۰۹ کتابی منتشر کرد به‌نام «کشور شرکت‌های نوبنیان». این کتاب بسیار پر فروش، توجه‌ها را به «‌واحد ۸۲۰۰» جلب کرد. واحدی که تا حدود یک دهه پیش که کمتر کسی از وجودش خبر داشت و وجودش به رسمیت شناخته نمی‌شد اما بزرگ‌ترین واحد ارتش اسرائیل است.
هر چند گفته می‌شود این واحد در سال‌۱۹۵۲ تأسیس شده اما فوربز ریشه آن را در دهه‌۱۹۳۰ می‌داند، زمانی که بریتانیا در منطقه تسلط داشت.
این واحد که وظیفه اصلی‌اش رمزگشایی و ردیابی اطلاعات است، چندین‌بار نامش را عوض کرده به شیوه‌ای غیرمتعارف عمل می‌کند؛ بااستعدادترین دانش‌آموزان در زمینه ریاضی، کامپیوتر، تکنولوژی و زبان‌های خارجی را انتخاب می‌کند‌ و «ذهن» آن‌ها را به شکلی «پادگانی» آموزش می‌دهند.
برای آشنایی بیشتر با نحوه فعالیت‌های این یگان سایبری و البته ناکام ماندن‌آن در برابر محور مقاومت به تاریخچه و اطلاعات زد و خورد سایبری در چند ماه اخیر از سوی این شرکت اسرائیلی می‌پردازیم.
از همین رو رژیم صهیونیستی همواره با استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی و تروریستی سعی می‌کند با جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات از سایر کشورها به‌خصوص کشورهای همسایه خودش، با ایجاد ناامنی و تنش در آن کشورها به نوعی به ایجاد حاشیه امن برای ادامه حیات خود مبادرت ورزد.
یکی از واحدهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که اخیراً بسیار از آن نام برده می‌شود، «واحد 8200» ارتش اسرائیل است. این واحد که در اصل زیر  مجموعه امان (سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل) قرار دارد، وظیفه جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی، شنود، دفاع سایبری، طراحی نرم‌افزار و جمع‌آوری اطلاعات از فضای مجازی را بر عهده دارد.
در سال‌1920 میلادی و حدود هفت سال پیش از تأسیس رسمی رژیم صهیونیستی، آژانس ملی یهود به منظور مبارزه با اعراب فلسطینی یک تشکیلات زیر‌زمینی به‌نام هاگانا را تأسیس می‌کند که به تدریج به‌عنوان شاخه نظامی آژانس ملی یهود شناخته می‌شود.
در سال‌1940 هاگانا شاخه اطلاعات و ضداطلاعات مخصوص به خود را با نام «شای» را ایجاد می‌کند. شای پیش از تأسیس رسمی رژیم صهیونیستی و در دوران قیمومیت انگلیس بر فلسطین، وظیفه شنود ارتباطات فرماندهان پلیس و ارتش انگلیس با فرماندهان فلسطینی را بر عهده داشت. از دیگر اقدامات این سازمان، شنود مذاکرات کمیته ویژه سازمان ملل درباره تقسیم فلسطین به دو کشور عربی و یهودی بوده است.
در سال‌1948 و با تشکیل اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، جامعه اطلاعاتی این رژیم نیز متولد شده و هاگانا و سایر سازمان‌های نظامی آژانس ملی یهود تبدیل به نیروی دفاعی اسرائیل شده و شاخه نظامی هاگانا موسوم به شای نیز به سازمان اطلاعاتی ارتش اسرائیل یا امان تبدیل می‌شود. در اثنای جنگ اعراب و اسرائیل نیز، واحدی با نام واحد 181 در امان تشکیل می‌شود و با 150 متخصص وظیفه جمع آوری اطلاعات سیگنالی، شنود و رمزگشایی از مکالمات فرماندهان و واحدهای ارتش‌های مصر، اردن و سوریه را بر عهده می‌گیرد.
این یگان در سال‌های بعد نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در سال‌1956، طی یک عملیات موفق می‌شود مسیر پروازی هواپیماهای مصری که حامل فرماندهان ارتش مصر بود را در حین بازگشت از سوریه، ردیابی کرده و با انتقال این اطلاعات به نیروی هوایی اسرائیل، موجب ساقط شدن یکی از این هواپیماها و کشته شدن 14 فرمانده ارشد ارتش مصر شود. این اتفاق درست در زمانی رخ داد که تنها یک روز به آغاز جنگ 1956، اعراب و اسرائیل مانده بود.
اما در سال‌1960، ‌ موفق به کشف اطلاعات استقرار نیروهای ارتش مصر در نزدیکی مرزهای اسرائیل نمی‌شود و همین امر موجب می‌شود تا امان فعالیت واحد جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی خود را افزایش دهد که منجر به تشکیل واحد جدیدی با نام واحد‌515 می‌شود. این واحد با خریداری تجهیزات الکترونیک جمع‌آوری اطلاعات و شنود، فعالیت خود را به جمع‌آوری اطلاعات استراتژیک به منظور ارائه هشدارهای پیشگیرانه در مورد حمله اعراب به اسرائیل تعمیق می‌دهد.
 در این برهه، واحد‌515 بیشترین فعالیت خود را بر شنود ارتباطات کشورهای عرب همسایه اسرائیل برای نشان دادن عکس‌العمل سریع به حمله این کشورها به این رژیم معطوف می‌کند.
 این واحد همچنین در جریان جنگ 6روزه اعراب و اسرائیل توانست اطلاعات خوبی از استعداد یگان‌های نیروی هوایی مصر در غرب کانال سوئز و نیروی زمینی مصر در صحرای سینا به‌دست آورد و همچنین توانست با کشف عملکرد سیستم راداری مصر، مسیر پرواز جنگندهای مصری را برای نیروی هوایی اسرائیل مشخص کند. با اطلاعاتی که واحد‌515 در اختیار ارتش اسرائیل گذاشت، آن‌ها توانستند در عرض 6‌روز تلفات ضرباتی به ارتش‌های اردن، مصر و سوریه زده و سپس بخش‌هایی از بلندی‌های جولان در سوریه، صحرای سینا در مصر و کرانه باختری رود اردن را تصرف کنند.
در بخش دوم این گزارش که در شماره آتی روزنامه منتشر خواهد شد به اهداف پیدا و پنهان یگان 8200 و تلاش اسرائیلی‌ها برای ورود سایبری به ایران و همچنین نقش این یگان در جنگ اعراب با رژیم صهیونیستی خواهیم پرداخت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار