کد خبر: 912072
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲
كشمكشي كه سال‌هاست تمام نشده و همچنان ادامه دارد. يك سر ماجرا سازمان بهزيستي است و طرف ديگر وزارت آموزش‌و‌پرورش؛ موضوع اين كشمكش هم بر سر مهدهاي كودك است.
زهرا چيذري

كشمكشي كه سال‌هاست تمام نشده و همچنان ادامه دارد. يك سر ماجرا سازمان بهزيستي است و طرف ديگر وزارت آموزش‌و‌پرورش؛ موضوع اين كشمكش هم بر سر مهدهاي كودك است. آموزش‌و‌پرورش مدعي است مهدهاي كودك بايد تحت نظارت اين وزارتخانه باشد و بهزيستي هم به قوانين موجود استناد مي‌كند و معتقد است اين سازمان اختياردار مهدهاي كودك است. اخيراً هم ظاهراً تفاهمنامه‌اي امضا شده كه طبق آن بهزيستي مرجع صدور مجوز مهدهاي كودك شده است. در كنار اين كشكمش‌ها اما هر‌از‌چندگاه اخبار ناخوشايندي از مهد‌كودك‌ها به گوش مي‌رسد؛ ‌اخباري كه از رفتارهاي ناخوشايند مربيان مهد‌كودك با بچه‌ها حكايت دارد و مربياني كه اغلب درباره چگونگي برخورد با كودك كمترين آموزشي نديده‌اند. در برابر اين كشمكش‌ها كودكاني قرار دارند كه تا هفت سالگي يعني پيش از ورود به دبستان 70 درصد شخصيتشان شكل مي‌گيرد و كيفيت آموزش در مهد‌كودك و پيش‌دبستاني بخش مهمي از اين شالوده شخصيتي را پايه‌گذاري مي‌كند، اما هنوز آموزش اين بچه‌ها از ساز‌و‌كاري علمي و قابل قبول پيروي نمي‌كند.
شكل‌گيري شاكله اصلي شخصيت انسان تا سن هفت سالگي اهميت سرمايه‌گذاري براي دوره پيش‌دبستاني را آشكارتر مي‌سازد. به گفته معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش‌وپرورش در كشور‌هاي توسعه يافته نرخ پوشش پيش‌دبستاني بالاي ۹۰ درصد است و هرچقدر نرخ توسعه يافتگي پايين مي‌آيد نرخ پوشش پيش‌دبستاني كاهش مي‌يابد. از سوي ديگر اخيراً در فرانسه سن آموزش اجباري را از سه سالگي تعيين كرده‌اند تا دو سال به صورت رايگان و اجباري تمام كودكان تحت‌پوشش آموزش پيش‌دبستاني قرار بگيرند. در ايران اما هنوز تكليف صدور مجوز و نظارت بر آموزش در مهدكودك و پيش‌دبستاني روشن نيست و آنطور كه معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش‌وپرورش مي‌گويد: طبق قانون نظارت و تعيين شاخص‌ها بايد بر عهده آموزش‌وپرورش باشد، اما در مرحله اجرا به نقطه مطلوب قانون نرسيده‌ايم و در مهد‌هايي كه آموزش پيش‌دبستاني دارند، آموزش‌وپرورش مكانيسم نظارتي ندارد، بنابراين در تفاهمنامه با سازمان بهزيستي به دنبال اين هستيم كه وظيفه به رسميت شناختن اين سازمان براي اعطاي مجوز و وظيفه آموزش‌وپرورش براي نظارت لحاظ شود.
سير تاريخي يك دعوا!
بر‌اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي (سال ۱۳۶۵) «مهدهاي كودك‏خصوصي و غيرانتفاعي و واحدهاي مشابه آن» در محدوده مسئوليت سازمان بهزيستي است و ضوابط مربوطه بايد به تصويب وزراي آموزش‌و‌پرورش و كشور نيز برسد. مجلس شوراي اسلامي هم در ۱۳۸۰، دامنه فعاليت سازمان بهزيستي را از مهدهاي كودك خصوصي گسترش داد.
علاوه بر مصوبه سال ۶۵، شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال ۱۳۷۷ در مصوبه ديگري مقرر كرد كه تمامي مسائل آموزش پيش‏‌دبستاني بايد در شوراي عالي آموزش‌و‌پرورش مطرح شود. پيرو اين مصوبه، شوراي عالي آموزش‌و‌پرورش هم تصويب كرد كه آموزش‌و‌پرورش به‌عنوان تنها مرجع صادركننده مجوز تأسيس مراكز دوره پيش از دبستان محسوب مي‏‌شود و تمامي مراكز پيش‏‌دبستاني، اعم از مراكز وابسته به آموزش‌و‌پرورش و ساير نهادهاي دولتي و غيردولتي (از جمله سازمان بهزيستي) ملزم به تطبيق برنامه‌هاي خود با اين مصوبه هستند.
بدين ترتيب، به دليل ابهام در تعريف آموزش پيش‌دبستاني و محدوده سني فعاليت مراكز مربوطه در قوانين صدور مجوز فعاليت اين مراكز دوگانگي به وجود آمد و منجر به بروز اختلاف بين وزارت آموزش‌و‌پرورش و سازمان بهزيستي شد. به‏‌دنبال اختلافات پيش آمده در سال ۱۳۸۹، تفاهمنامه‏‌اي بين اين دو نهاد به امضا رسيد و بر‌اساس آن، آموزش پيش از چهار سالگي به سازمان بهزيستي سپرده شد.
تقسيم غنايم
آخرين دخالت قانون براي برطرف كردن اختلاف بين آموزش‌و‌پرورش و سازمان بهزيستي بر سر تملك دوره مهد‌كودك و پيش‌دبستاني به سال 95 باز‌مي‌گردد. براساس قانون مصوب مجلس در سال ۹۵ هر يك از سازمان‌هاي متولي آموزش پيش‌دبستاني وظايفي را برعهده دارند و در اين قانون آمده است مهد‌هاي كودك براي كودكان تا سنين چهار سال فعاليت مي‌كنند كه در اين بخش اعطاي مجوز بر‌عهده بهزيستي است، اما برنامه آموزشي و نظارت بر عهده آموزش‌وپرورش است. براي كودكان چهار تا شش سال تمام كه شامل دوره پيش‌دبستاني هستند اعطاي مجوز، برنامه‌ها و شاخص‌هاي آموزشي و پرورشي و نظارت بر عهده آموزش‌وپرورش است؛ بنابراين نظارت و توليد برنامه و محتوا در هر دو حوزه بر عهده آموزش‌وپرورش است.
براساس مصوبه سال 95 مجلس و تقسيم غنايم مهدهاي كودك‌ به چهار، شش ساله و زير چهار ساله و واگذاري يكي از این بخش‌ها به آموزش‌و‌پرورش و ديگري به بهزيستي هم نتوانسته در عمل كاري پيش ببرد. همين چند روز پيش هم چهارمين جلسه تدوين آیين‌نامه مشترك سازمان بهزيستي و آموزش‌و‌پرورش با حضور نمايندگان دو دستگاه در كميسيون اجتماعي دولت تشكيل و مواردي از آیين‌نامه به تصويب رسيد. دستاورد جلسه اين بود؛ ‌ارائه شاخص‌هاي آموزشي و پرورشي بر عهده آموزش‌و‌پرورش و صدور مجوز و ارائه برنامه مهدهاي كودك بر عهده بهزيستي.
5 سالگي سن آموزش رسمي
رضوان حكيم‌زاده، معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش‌وپرورش مي‌گويد: در تلاش هستيم پوشش پيش دبستاني در اين مناطق به صددرصد برسد، به خصوص آنكه در مناطق دو‌زبانه كودكان براي ورود به كلاس اول بايد با زبان فارسي آشنا باشند، اما در اين رابطه محدوديت اعتبار داريم. وي تصريح مي‌كند: مطلوب ما اين است پيش دبستاني به‌عنوان يك دوره رسمي در نظر گرفته شود و در سند تحول بنيادين نيز تأكيد شده است سن آموزش رسمي از پنج سالگي باشد و نبايد اين سال مهم را از دست بدهيم و تمام كودكان بايد از آموزش پيش‌دبستاني بهره‌مند شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار