کد خبر: 912028
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
بازی دو سر باخت دولت در تنظیم بازار نهاده‌های دامی
افزایش نرخ ارز در داخل کشور از یک‌سو و افزایش قیمت‌های جهانی برخی کالا‌های استراتژیک از جمله کنجاله سویا از سوی دیگر دست به دست هم داده تا آه از نهاد تولیدکنندگان حوزه دام و طیور در داخل کشور برآید...
با افزایش بی‌رویه قیمت کنجاله سویا به‌عنوان یکی از نهاده‌های پایه در تولید گوشت، مرغ و تخم‌مرغ به نظر می‌رسد نه‌تن‌ها سیاست ارز یارانه‌ای دولت به دلیل نظارت ناکافی کم اثر بوده، بلکه فعالیت‌های پشتیبانی امور دام هم پاسخگوی نیاز بازار نبوده است.
این روز‌ها افزایش نرخ ارز در داخل کشور از یک‌سو و افزایش قیمت‌های جهانی برخی کالا‌های استراتژیک از جمله کنجاله سویا از سوی دیگر دست به دست هم داده تا آه از نهاد تولیدکنندگان حوزه دام و طیور در داخل کشور برآید.
اگرچه دولت سعی کرده است تا با سیاست‌های دستوری از جمله ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تا حدی جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد، اما در نهایت این بازار است که شاهد قیمت‌های افسارگسیخته است.

غیبت دولت

طبق گفته رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی سالانه بین ۵ تا ۶ میلیون تن کنجاله سویا و ذرت در کشور مصرف می‌شود که تنها ۳۰ درصد آن تولید داخلی است و مابقی باید از طریق واردات تأمین شود. بدتر آنکه شرکت پشتیبانی امور دام به‌عنوان بازوی اجرایی دولت که باید در تنظیم بازار نهاده‌های دامی نقش مؤثری را ایفا کند، فقط ۱۵ درصد واردات و تأمین کنجاله سویا را در دست دارد، طی چند سال اخیر نشان داده آنطور که باید نتوانسته است در تنظیم بازار نقش مؤثری ایفا کند و عملاً انحصار واردات محصولاتی همچون کنجاله سویا در دست فردی خاص افتاده که ۴۰ درصد بازار را تأمین می‌کند.

جالب‌تر اینکه فعالان این بخش می‌گویند تعیین قیمت روزانه کنجاله توسط این شخص خاص انجام می‌شود.
هم‌اکنون قیمت جهانی هر تن کنجاله سویا ۵۰۰ دلار است که با احتساب ارز یارانه‌ای کیلویی هزار و ۷۸۰ تومان و با احتساب هزینه حمل و سود واردکننده در نهایت باید تا ۲ هزارتومان برای مرغداران در نظر گرفته شود، درحالی‌که شاهدیم قیمت ۲ هزار و ۸۰۰ تومان برای این محصول در بازار تعیین می‌شود.

حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت امور پشتیبانی امور دام پیش از این گفته بود که ارز یارانه‌ای برای تعدیل قیمت در بازار نهاده در نظر گرفته می‌شود، اما به نظر می‌رسد که این ارز یارانه‌ای نسخه اشتباهی است که دولت پیش از این نیز در سال‌های گذشته مرتکب شده بود و سود آن تنها به جیب واردکننده می‌رود و در نهایت مصرف‌کننده باید قیمت بازار آزاد را برای خرید نهاده‌ها اصلی خود بپردازد.

یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی همچنین در مورد قیمت کنجاله سویا و ذرت به فارس می‌گوید: سال گذشته در همین زمان هر کیلوگرم ذرت ۸۲۰ تومان به تولیدکننده تحویل داده می‌شد، در حالی که اکنون به هزار و ۳۰۰ تومان رسیده و هر کیلو کنجاله سویا هم سال گذشته هزار و ۳۰۰ تومان بود که اکنون ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد. وی در پاسخ به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام مگر برای تنظیم بازار این دو نهاده را به نرخ مصوب دولتی توزیع نمی‌کند، تصریح می‌کند: این شرکت مقدار کمی از این دو نهاده را در بازار توزیع می‌کند که میزان آن اینقدر نیست که بتواند قیمت را در بازار تنظیم کند.

کنجاله سویا در ایران از بازار جهانی هم گرانتر است

رضا ترکاشوند، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن نیز در مورد وضعیت نابسامان بازار کنجاله سویا به فارس می‌گوید: الان یکی از مشکلات تولیدکنندگان تخم‌مرغ این است که قیمت کنجاله سویا بالاتر از نرخی است که باید باشد و شرکت پشتیبانی امور دام اقداماتش پاسخگو نبوده است و اگر دولت می‌خواهد ارز را روی این نرخ یعنی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان نگه دارد، باید در کنترل بازار نهاده جدی باشد.

وی به پیگیری‌های مکرر خود در مورد وضعیت کنجاله سویا اشاره کرد و افزود: پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام دادیم. شرکت پشتیبانی امور دام قول مساعد داده تا میزان بیشتری از این محصول را وارد کند.
رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن به این نکته اشاره می‌کند که برخی واردکنندگان لوبیای سویا را وارد می‌کنند و به کارخانه‌های روغن‌کشی می‌برند و بعد کنجاله‌اش را توزیع می‌کنند که خود امری زمان‌بر است.

برای دریافت پاسخی روشن‌تر و اطلاع از آخرین وضعیت راهکار‌های تنظیم بازار بسیار با حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد‌کشاورزی تماس گرفتیم و وی پاسخگو نبود. ظاهراً ورناصری دو روز گذشته هم برای ارائه توضیحاتی در زمینه تنظیم بازار نهاده و محصولات پروتئینی به مجلس رفته است. به نظر می‌رسد بسیاری از تصمیمات دولت تنها در حد ابلاغیه و روی کاغذ بوده، اما در عمل این مافیای بخش واردات است که بازار را در دست گرفته و عملاً دولت کنترل و نظارت خوبی روی آن ندارد که نتیجه آن می‌تواند به افزایش بی‌رویه قیمت تمام‌شده تولیدکنندگان گوشت، مرغ و تخم‌مرغ در داخل، ورشکستگی بسیاری از فعالان این بخش، افزایش بیکاری و افزایش واردات و در نهایت خروج ارز از کشور شود که کاملاً در تضاد با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار