کد خبر: 912001
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
منصوری:
دولت باید به طور دقیق توضیح دهد FATF چیست، اما هیچ‌گونه الزامی برای پیوستن به این پیمان نداریم.
جواد منصوری سفیر سابق ایران در چین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع الحاق ایران به FATF اظهار کرد: پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی الزام‌آور نیست، اما متأسفانه در ایران برخی افراد به گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که الحاق به FATF الزام‌آور است و مدعی‌اند اگر عضو این سازمان نشویم خسارت‌هایی را متحمل می‌شویم، در صورتی که اینگونه نیست. وی تصریح کرد: اگر ما عضو یک سازمان بین‌المللی شویم و بخواهیم از آن پیمان خارج شویم، در این حالت ممکن است تبعات و هزینه‌هایی برای ما داشته باشد، ولی از ابتدا عدم عضویت برای ما هیچ‌گونه خسارت و هزینه‌ای ندارد. منصوری با بیان اینکه دولت باید به طور دقیق به همه توضیح بدهد FATF چیست، افزود: تاکنون دولت هیچ توضیحی در خصوص این سازمان به مردم نداده و از طرف دیگر نمایندگان مجلس هم آنقدر تند در مورد FATF اظهارنظر می‌کنند (موافقان و مخالفان) که استدلال درست در آن گم می‌شود. سفیر سابق ایران در چین بیان کرد: وظیفه دولت است که برای همه روشن کند که اگر ما به این پیمان ملحق شویم چه خواهد شد و آیا اصلاً مزیتی برای ما دارد یا خیر و اگر به آن نپیوندیم چه تبعاتی برای ما خواهد داشت. وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در موضوع FATF یک نوع جنجال سیاسی جایگزین یک منطق و استدلال حقوقی، اقتصادی و بین‌المللی شده است و با این شرایط نمی‌توان تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ کرد.

دولت گفته FATF حتماً باید تصویب شود!

منصوری با بیان اینکه رویه جاری در بسیاری از کشور‌ها این است در مسائلی همانند FATF توضیحات بسیار شفافی به مردم داده می‌شود، تصریح کرد: هم‌اکنون متن کامل پیمان FATF به صورت فارسی منتشر نشده تا مردم یا حداقل نمایندگان بخوانند و بفهمند دقیقاً این پیمان چیست تا به آن رأی بدهند یا اینکه مخالف یا موافق آن باشند.
سفیر سابق ایران در چین ادامه داد: این مسائل تنها در کشور ما اتفاق می‌افتد و در سایر کشور‌ها برای چنین موضوعاتی گاه چندین میزگرد برگزار می‌شود و موافقان و مخالفان در کنار رسانه‌ها می‌نشینند تا با استدلال‌های حقوقی و بین‌المللی دقیقاً این پیمان‌ها را موشکافی کنند و در نهایت رأی‌گیری انجام شود، اما در کشور ما هنوز اینگونه نشده است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر دولت یک لایحه‌ای به مجلس ارائه داده و گفته که حتماً باید تصویب شود، این درحالی است که دولت حتی اعلام نکرده اگر این لایحه تصویب شود چه اتفاقی می‌افتد یا اگر تصویب نشود چه مسئله‌ای برای ما پیش می‌آید.
منصوری با بیان اینکه مردم باید بدانند نمایندگان‌شان به چه چیزی رأی می‌دهند و این حق آنهاست، تصریح کرد: موضوع FATF باید برای مردم به طور صریح روشن شود تا بدانند نمایندگان‌شان به چه چیزی و به چه دلیل رأی می‌دهند، لذا اینکه فقط خود نمایندگان بدانند FATF چیست کافی نیست. سفیر سابق ایران در چین بیان کرد: آیا اقتصاد‌دانان، حقوقدانان و سیاستمدارانی که اکنون نماینده مجلس نیستند نباید بدانند که FATF چیست و الحاق یا عدم الحاق به آن چه تبعاتی برای مردم دارد؟ وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد موضوع FATF نمونه‌ای همانند برجام است به طوری که حتی برخی نماینده‌های مجلس هنوز هم نسبت به توافق برجام روشن نیستند و متن آن را نمی‌دانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار