کد خبر: 911997
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
عباسی در دانشگاه امام صادق (ع):
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: صنعت هسته‌ای یک دانش اقتدارآفرین است و اگر اقتدار می‌خواهیم باید روی آن کار کنیم و توان بازفرآوری پلوتونیوم داشته باشیم.
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: صنعت هسته‌ای یک دانش اقتدارآفرین است و اگر اقتدار می‌خواهیم باید روی آن کار کنیم و توان بازفرآوری پلوتونیوم داشته باشیم.

به گزارش فارس، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در دانشگاه امام صادق (ع)، طی سخنانی با اشاره به شروع پرونده هسته‌ای گفت: رآکتور آب سنگین اراک از اواخر دولت هاشمی درست شد، حال آقایانی که آن موقع مسئول و استاد دانشگاه بودند چطور نگفتند که آن رآکتور مشکل دارد و آلوده به پلوتونیوم است ولی الان چنین ادعایی دارند. رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به وضعیت پیش آمده برای رآکتور اراک بعد از برجام، تصریح کرد: رآکتور اراک می‌توانست بازفرآوری پلوتونیوم هم انجام دهد، اما طبق برجام دیگر به طور همیشگی امکان تولید رآکتور دارای توان بازفرآوری پلوتونیوم از ایران گرفته شده است. حداقل دستاورد رآکتور اراک ایجاد شجاعت به بخش خصوصی بود که این را خدمت مقام معظم رهبری هم گفتم.

عباسی تصریح کرد: صنعت هسته‌ای یک دانش اقتدارآفرین است و اگر اقتدار می‌خواهیم باید روی آن کار کنیم و توان بازفرآوری پلوتونیوم داشته باشیم. می‌گویند پلوتونیوم برای تولید بمب است، اما نمی‌گویند که پلوتونیوم ۲۳۹ برای تولید بمب است، اما پلوتونیوم ۲۴۰ و ۲۴۱ برای تولید برق است. عباسی افزود: قبل از اجرای برجام دستور توقف تولید سانتریفیوژ‌های p۱ را داده بودند و از آن طرف تنها یک کانال خرید قطعات سانتریفیوژ جلوی ما گذاشته بودند. این مسئله شک برانگیز نیست؟ ولی آقایان باوجود هشدار‌های ما رفتند چندین میلیون دلار به کشور خسارت زدند. وی گفت: در بررسی قطعات ایرادات و خرابکاری‌های صنعتی کشف شده بود. این مسئله کاملاً طراحی شده و دام بود. در همان ۱۸ ماه ریاست قبل که فردو قرار بود تولیدی باشد نه تحقیقاتی، تحقیقاتی شده بود. چرا اساتید دانشگاه شریف در این باره اعتراض نکردند و به رهبری نامه ننوشتند که تحقیقات کار دانشگاه‌هاست؟ چرا در برابر این تحقیر جامعه علمی غیرت نداشتند؟

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: بنده رفتم و فردو را دیدم که با این همه هزینه‌ای که برای آن کرده‌اند و در دل کوه، درعمق زمین با آن همه پدافند هوایی و پدافند غیرعامل، آن را تبدیل به مرکز تحقیقاتی کرده‌اند! آدم مگر دیوانه است که زیر زمین تحقیق کند؟ خب همین کار را در آزمایشگاه‌های تهران هم می‌کردیم. وی تأکید کرد: صنعت هسته‌ای متکی بر افراد نبوده و نیست و تمام جامعه علمی در این راه کمک کرده‌اند و حالا هم توان لازم در داخل وجود دارد. در صنایع راهبردی دیگر مثل هوافضا و موشکی هم همینطور توانمندی در داخل وجود دارد. تنها مشکل نوع نگاه غلط و این ویروس فکری در بین مسئولان نسبت به این صنایع است. عباسی اظهار داشت: توان رسیدن به ۱۹۰ هزار سو در داخل وجود دارد، اما این ویروس فکری مشکل زاست. مگر اینکه رهبری مستقیماً ورود پیدا کنند در صنایع راهبردی و اختیار صنایع اقتدارزای ما مثل موشکی، هسته‌ای، ماهواره و... در اختیار نظام باشد نه دولت‌ها. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چرا آقای صالحی در سال ۸۸ دستور ساخت سانتریفیوژ‌های p۱ را داده بود و دشمن این قدر راجع به نبودن p۱ پافشاری دارد؟ آیا این‌ها ربطی به هم ندارد؟

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: با تزریق اورانیوم مربوط به سوخت بوشهر به رآکتور اراک سه کار انجام شد، هم سوخت بوشهر را چک کردیم، هم غلاف رآکتور اراک را چک کردیم و هم رآکتور تهران که ریسک داشت روشن شد، چون سوختش مصرف شده بود، با سوخت ۳/۵ درصد یک مجتمعی که ارزش ۸۰ درصد سوخت ۲۰ درصد را داشت. عباسی ادامه داد: اپراتور‌های رآکتور با این اطمینان با طراحی و ساخت ایرانی یک بسته سوخت ۳/۵ درصد ساختند که رآکتور تهران را روشن کنند و ما وقتی به این نتیجه رسیدیم روس‌ها قیمت رادیو دارو‌ها را پنج برابر کرده بودند و تا گزارش آژانس را دیدند که ما به نتیجه رسیدیم قیمت برگشت به قیمت جهانی.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار