کد خبر: 911832
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
هفته‌هاست، قیمت سکه با شیب ملایمی رو به افزایش است اما در کمتر از دو هفته روزبه‌روز سقف‌های جدیدی را تجربه کرده و بیش از ۴۰۰‌هزار تومان گران‌ شده است.
جوان آنلاین:‌ سکه در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۵۵‌هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت دومیلیون‌و‌۴۶۵ هزار تومان رسید، افزایشی بی‌سابقه که سقف تاریخی جدیدی را در بازار ثبت کرد. به عقیده برخی از کارشناسان بازار سکه رابطه مستقیمی با تحولات نرخ ارز دارد و به همین دلیل در نوسان قرار گرفته است.

با باز شدن بازارهای جهانی در روز دوشنبه قیمت هر اونس طلا با کاهش به حدود ۱۲۹۵ دلار رسید ولی قیمت مسکوکات طلا در ایران با جهش قیمت همراه بود. به نظر می‌رسد جهش چشمگیر قیمت سکه با وجود ثبات در قیمت طلا‌، ناشی از هدایت سرمایه‌ها به سمت بازار سکه باشد. در واقع عدم اطمینان نسبت به سایر سرمایه‌ها منجر شده تا تقاضا برای خرید سکه به‌عنوان سرمایه قابل اطمینان‌تر افزایش یابد. هرچند این به تنهایی نمی‌تواند این میزان افزایش قیمت سکه را توضیح دهد.
قیمت سکه بهار آزادی که روز یکشنبه در نهایت با جهش ۱۵۵‌هزار تومانی به دومیلیون‌و‌۴۶۵ هزار تومان رسید در معاملات روز گذشته (دوشنبه ۲۱‌خرداد) قیمت هر تمام‌سکه (طرح جدید) در صرافی‌های تهران به بالای 5/2‌میلیون تومان رسید، البته در ساعات پایانی روز کمی کاهش را تجربه کرد و دومیلیون‌و‌247‌هزار‌و‌300 تومان مبادله شد.
آقای محمد کشتی آرای، عضو هیات‌رییسه اتحادیه طلا و جواهر افزایش ارزش دلار را یکی از دلایل بالا رفتن قیمت سکه دانست، کارشناسان معتقدند که قیمت سکه رابطه مستقیمی با نوسانات نرخ ارز دارد.
براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای دوشنبه بیست‌و‌یکم خرداد‌ماه با ۲۰‌ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۴۲‌هزار‌و‌۲۳۰ ریال قیمت خورد. همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۷۹‌ریال رشد نسبت به روز یکشنبه ۵۶‌هزار‌و‌۶۲۹ریال و هر یورو نیز با ۱۵۹‌ریال افزایش نسبت به روز قبل ۴۹‌هزار‌و‌۷۹۸ریال ارزش‌گذاری شد.
این رقم‌ها در حالی است که نرخ مورد معامله در بازار غیررسمی با نوسانات شدید همراه بوده و دلار به ۶۸۰۰‌تومان رسیده است. به‌دنبال تحولات نرخ ارز، بازار سکه که رابطه مستقیمی با نرخ دلار دارد در نوسان قرار گرفته و رکورد تاریخی قیمت هر سکه تاکنون ثبت شد و هر قطعه تمام‌بهار آزادی تا دو‌میلیون‌و‌۵۰۰هزارتومان قیمت خورده است.روز گذشته در حالی قیمت سکه از مرز دو‌میلیون‌و‌۵۰۰هزارتومان حرکت کرد که با دلار بالای هفت هزارتومان تطبیق دارد، بالا بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی نشانه‌ای است که متغیرهای غیربنیادی و انتظاری نقش مهمی در رشد قیمت داشته‌اند.
در شرایطی که بازار حبابی شده است، بازیگران بازار می‌تواند با استفاده از مکانیزم بازار آتی سکه انتظارات معامله‌گران را تا حدی مدیریت کنند. به گفته برخی تحلیلگران و کارشناسان، اگر در بازار آتی سکه با افزایش عرضه قیمت کاهشی شود، بازار نقدی نیز به تبع آن با افت مواجه خواهد شد. از نظر این دسته از تحلیلگران مداخله در بازار سکه از آنجا ضروری به‌نظر می‌رسد که معامله‌گران این بازار با افزایش قیمت سکه، انتظارات معامله‌گران سایر بازارها را نیز تحت‌تاثیر قرار داده‌اند. به‌عنوان مثال، هم‌اکنون بیشتر دلاربازان انتظار دارند قیمت این ارز در بازار غیررسمی به بالای هفت‌هزار تومان برسد.

رادپور: بازار سکه به‌دلیل انحصاری بودن
مستعد گران شدن است
آقای میثم رادپور، کارشناس بازار طلا و ارز در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح‌نو» درباره روند افزایشی بازار سکه گفت: دلار بازار آزاد تعیین‌کننده نرخ کنونی سکه است، درحالی‌که ارزش ذاتی سکه درحال‌حاضر حدود دومیلیون‌و‌100‌‌هزار تومان است، می‌توان گفت حدود 300‌هزار‌تومان حباب دارد که نمی‌تواند پایدار باشد.
وی ادامه داد: مردم به‌علت دسترسی نداشتن به بازار ارز، سرمایه‌های خود را وارد بازار سکه کرده‌اند و چون انحصار بازار سکه در دست بانک مرکزی است، این بازار مستعد گران شدن است، البته حراج‌نداشتن بانک کارگشایی نیز یکی از علت‌های ایجاد این حباب است. حراج بانک کارگشایی در شکستن حباب سکه بسیار اثرگذار است.
این کارشناس بازار طلا و ارز تاکید کرد: اکنون حجمی از سکه وارد بازار شده است و چند روز دیگر نیز 700 تا 800 هزار سکه پس از تحویل از سوی بانک مرکزی وارد بازار می‌شود؛ بااین‌حال، بسیاری از سکه‌های عرضه‌شده در بازار فروخته نمی‌شوند.

بانک مرکزی امسال هشت میلیون سکه فروخته است
رادپور خاطرنشان کرد: بانک مرکزی امسال حدود هشت میلیون سکه فروخته است، ضمن اینکه بخشی از توان تولیدی این بانک نیز به سمت سکه‌هایی که ضرب کرده، رفته است و این عامل را هم می‌توانیم یکی از عوامل تأخیر در حراج سکه بدانیم. درحال‌حاضر بانک مرکزی سکه حدود 12‌هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب کرده است که در مقابل حجم نقدینگی، عدد درخور توجهی نیست.
وی پیش‌بینی‌ها از شرایط پولی و بانکی را در افزایش کنونی قیمت سکه مؤثر دانست و گفت: بازار طلا و سکه می‌تواند بخش مهمی از آثار ناشی از افزایش قیمت ارز را جذب کند، با توجه به نوسانات بازار ارز و فشار عوامل بیرونی به اقتصاد، سبب شده که قیمت سکه بیشتر افزایش یابد، آینده بازار طلا به بازار ارز وابسته است، بازاری که نگران‌کننده‌ست و امیدی به کنترل آن در کوتاه‌مدت نیست.
راد‌پور تصریح کرد: تحریم‌ها علیه ایران تا 6‌ماه آینده اعمال نمی‌شود اما بازار به‌علت پیش‌بینی فشارهای پولی و بانکی در آینده، ازهم‌اکنون قیمت را منعکس می‌کند و به همین دلیل بازار طلا و ارز دچار نوسان می‌شود. روند صعودی قیمت دلار افزایش قیمت سکه و طلا را در پی دارد، البته عدم اطمینانی که دولت نسبت به کنترل بازار ارز به بازار تزریق می‌کند، بازار را خراب می‌کند و دولت و بانک مرکزی هم در این داستان افزایش قیمت دخیل هستند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران: بازار سکه هیجانی وکاذب است
آقای «ابراهیم محمد ولی» رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره افزایش قیمت سکه به روزنامه «صبح‌نو» گفت: قیمت سکه در‌حال‌حاضر واقعی نیست و حدود 400 تا 500 هزار تومان حباب دارد.
وی با اشاره به اینکه شهروندان به افزایش کاذب قیمت‌ها توجه داشته باشند، افزود: مصرف‌کنندگان سکه بهتر است به این موضوع توجه کنند چرا که این بازار هیجانی است و بهتر است مراقب سرمایه‌های خود در این عرصه باشند.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: پیشنهاد می‌شود ‌سرمایه‌های کوچکی که خانواده‌ها دارند در این شرایط به خوبی هدایت شوند چرا که با وجود ارزش افزوده و هیجانی که در بازار وجود دارد ممکن است خریداران کوچک (خانواده) در این بازار متضرر شوند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود اینکه بانک مرکزی پس از عید نوروز چندین بار سکه پیش‌فروش کرده است، باز هم شاهد گران شدن آن هستیم، گفت: دولت در زمانی که احساس می‌کند نیازی به حضور دارد ورود می‌کند تا از التهاب بازار کاسته شود.
محمد ولی ادامه داد: بر اساس حجم تقاضایی که اکنون به‌وجود آمده‌، بهتر است دولت بازار را مدیریت کند تا به ثبات ارزی که مدنظر دارد دست یابد.

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
0
0
بدبختانه از اینگونه رکورد شکنی‌های «کمر شکن‌»، بسیار رخ داده و هر روز یک مورد رخ نمایی می‌کند!! رکورد افزایش قیمت مسکن و اجاره مسکن، رکورد افزایش قیمت تخم مرغ، رکورد قیمت هندوانه، رکورد قیمت دلار، رکورد قیمت گیلاس، و از این مورد بسیار است!‌ فقط کسی نیست اهمییت بدهد!! البته این مشکل لواسان نشینان و پونک نشینان نیست!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار