کد خبر: 911776
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
پس از كش و قوس‌هاي فراوان و اخبار متعدد و بعضاً متناقض، از قرار معلوم همچنان پيگيري‌هاي زير‌پوستي براي اجرايي شدن سند 2030 در حوزه‌هاي مختلف توسط مسئولان ديده مي‌شود...

يك روز زمزمه‌هايي از درون دولت و برخي نهادها همچون محيط‌زيست و وزارت بهداشت مي‌شنويم، يكبار گاف‌هاي اجرايي شدن از نهاد آموزش‌و‌پرورش و مدارس و مهدهاي كودك بيرون مي‌آيد. در آخرين شاهكار، اكنون شنيده شده كه حتي مساجد هم هدف اجراي سند 2030 قرار گرفته‌اند. طبق بررسي‌هاي اساسنامه كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي ظاهراً قرار است با تكيه بر سند پشتيبان اين اساسنامه كه هنوز قانوني نشده، مساجد از اختيار روحانيت خارج شود و تحت كنترل دولت قرار بگيرد. اين يعني ادامه همان فعاليت‌ها براي اجرايي شدن سند 2030در بستر فرهنگي كه ايران را متعهد كرده بود از ارزش‌‏هاي ديني خود به نفع نُرم‌هاي جهاني عقب‌‌نشيني كند.
سند 2030 يكي از موارد نفوذ با هدف كاستن از ارزش‌هاي ديني بود كه به‌رغم اجراي نامحسوس از سوي دولت با هشدار رهبر معظم انقلاب متوقف شد؛ هر چند كه با وجود اعلام رسمي اجرايي نشدن بندهاي مختلف آن به خصوص در مراكز آموزشي و نهاد مهمي چون آموزش‌و‌پرورش شاهد اجراي نامحسوس و زير‌پوستي آن هستيم. افزون بر موارد فوق گهگاهي هم زمزمه‌هاي اجرايي شدن مواردي از سوي نهادهاي مختلف شنيده مي‌شود. اكنون نيز گفته مي‌شود قصه اجرايي شدن آن به مساجد رسيده است تا با سلب اختيارات روحانيت، به صورت دولتي اداره شود.
سلب اختيار از روحانيت در مساجد
كبري خزعلي در نشست بررسي مديريت چندگانه دولت در مواجهه با سند ۲۰۳۰ با انتقاد از اجراي اين سند در مدارس، مهدهای كودك و رسانه ملي بيان داشته است: به دنبال فتح آخرين سنگر با دولتي كردن مساجد هستند.
وي با اشاره به بررسي اساسنامه كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي توضيح داده است: اين اساسنامه هنوز قانوني نشده، اما قرار است با تكيه بر سند پشتيبان آن كه به صورت مخفيانه در حال بررسي است، مساجد از اختيار روحانيت خارج شود و تحت كنترل دولت قرار بگيرد.
خزعلي افزود: حتي مباحث اقتصاد مسجد را هدف گرفته‌اند تا در تصرف دولت در‌آيد و در چارچوب سيستم استخدامي از روحاني سلب اختيار كنند و روحاني فقط بتواند در حد پيشنهاد مديريت مسجد در امور دخالت كند.
وي گفت: در تاريخ اسلام شاهد نبوديم كه دولت مساجد را تصرف كند. مسجد از شئون ولي فقيه است و وظيفه مديريت امور ديني برعهده ولي فقيه است كه بايد با كمك سازمان‌هايي چون تبليغات اسلامي و تربيت نيرو در حوزه‌هاي علميه انجام شود، اما با اين طرح مسجد در اختيار وزارت ارشاد قرار مي‌گيرد. حتي رشته دانشگاهي مسجدداري همانند هتلداري تأسيس كرده‌اند و افرادي وارد شده‌اند كه قرابتي با فضاي مسجد ندارند.
خزعلي اضافه كرد: مي‌خواهند اختيار روحاني مسجد در حد خواندن نماز جماعت باشد. مي‌گويند مسجد بايد يك نهاد غير‌دولتي، غير‌انتفاعي و فرهنگي باشد، اما اين با دولتي شدن مساجد در تناقض است. در بدنه مساجد شوراهايي تعيين كرده‌اند كه دولتي است و با تغيير دولت‌ها ممكن است تغيير كند و اين يعني سياست‌هاي فرهنگي در مساجد با تغيير دولت‌ها عوض شود.
جامعيت مسجد با محوريت روحانيت
انتقاد نسبت به دولتي شدن مساجد به خصوص در بحث فرهنگي در حالي بوده كه از بررسي نقش مسجد در صدر اسلام به دست مي‌آيد، جامعيت مسجد در همه زمينه‌هاي عبادي، سياسي، فرهنگي، آموزشي، نظامي، قضايي و... است كه حول محوريت و نقش سازنده روحانيت برجسته بوده است و در اين زمينه با سياست‌هاي دولتي تغييراتي صورت نمي‌گرفته است. با پيروزي انقلاب اسلامي نيز مساجد همانند دوران صدر اسلام جايگاه واقعي خود را شناخت و همان نقش پايگاه ارتباطات مردمي را به عهده گرفت و توانست به موفقيت‌هاي چشمگيري در امور متعدد برسد.
در مقابل از مهم‌ترين آسيب‌هايي كه براي مساجد مي‌توان متصور شد بحث مهم سكولار شدن و كاستن از تأثيرگذاري ارزش‌هاي ديني بوده كه به فراخور زمان و تغيير ابزارها براي نفوذ فرهنگي، چنين تلاش‌هايي از سوي دشمنان صورت گرفته است.
تلاش‌هايي كه در بسته‌هاي مختلف نفوذ و رخنه قرار مي‌گيرد و نامحسوس براي اجرايي شدن جلو مي‌رود.

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
سلام آیا هر کس هر ادعایی کند شما منتشر می کنید. اسناد مثبته نیاز ندارید؟؟...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار