کد خبر: 911501
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲
زمزمه گشایش سفارت در شامگاه ملاقات
همزمان با ورود رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهور امریکا به سنگاپور اخباری از آمادگی دونالد ترامپ برای بررسی امکان گشایش سفارت این کشور در کره‌شمالی منتشر شده است

همزمان با ورود رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهور امریکا به سنگاپور اخباری از آمادگی دونالد ترامپ برای بررسی امکان گشایش سفارت این کشور در کره‌شمالی منتشر شده است. ارسال این سیگنال‌‌‌ها از سوی دولت ترامپ در حالی که کره‌شمالی همچنان توانایی اتمی و موشکی خود را دارد و تکلیف خلع سلاحی که امریکا از آن می‌گوید، مشخص نیست از یک طرف و از طرف دیگر اینکه دونالد ترامپ هم بدون مشاور علمی در این مذاکرات شرکت می‌کند، نشان از عجله وی برای ثبت این دیدار به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک در لنز دوربین‌ها دارد تا احتمالاً از تلخکامی دوری از متحدان سابق کمی بکاهد.
قرار است فردا سنگاپور شاهد دیداری باشد که برای اولین‌بار پس از جنگ دو کره صورت می‌گیرد و در چنین شرایطی در حالی که حتی نتیجه مذاکرات هنوز مشخص نیست، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع امریکایی در خصوص بازگشایی سفارت امریکا در پیونگ‌یانگ نوشته است:‌« این موضوع به طور مشخص بحث و گفت‌وگو شد. البته ما آن را بررسی می‌کنیم. عملاً چیزی وجود ندارد که او از میز مذاکره بردارد.» همچنین یک منبع دیگر تأکید نمود که ترامپ قصد دارد هر ایده‌ای را که منجر به «خلع سلاح هسته‌ای بی‌برگشت‌» شود، بحث و بررسی نماید. این عجله غیرمعمول در عادی‌سازی رابطه از سوی ترامپ البته از سوی خود وی در مسیرش از کانادا به سنگاپور در جمع خبرنگاران چنین توجیه شده است: من در یک دقیقه می‌فهمم که کیم جونگ اون در مذاکرات برای صلح جدی است یا نه.
ترامپ در این کنفرانس خبری همچنین بازهم تلاش کرد طبق معمول این رابطه را که ابعاد فنی و سیاسی زیادی دارد، به مسئله‌ای شخصی فرو بکاهد و گفت: اعتماد به نفس لازم برای انجام این دیدار را دارم. این حالی است که بر اساس گزارش روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز دونالد ترامپ در حالی خود را برای برگزاری مذاکرات هسته‌ای با کره‌شمالی آماده می‌کند که هیچ مشاور نزدیک با تخصص هسته‌ای ندارد و این خود یکی از نمونه‌های بارز در حاشیه قرار گرفتن علم در تبیین سیاست‌های امریکا است. ترامپ در حالی خود را برای گفت‌وگو با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی درباره خلع سلاح هسته‌ای این کشور آماده می‌کند که وی باید این گفت‌وگو‌‌‌ها را بدون کمک مشاور علمی کاخ سفید یا مشاور متخصص در امور هسته‌ای انجام دهد. ترامپ در واقع نخستین رئیس‌جمهور امریکا از سال 1941 است که هنوز مشاور علمی و متخصص را منصوب نکرده است؛ سمتی که در جریان جنگ دوم جهانی برای راهنمایی و مشاوره به رئیس‌جمهور در امور تخصصی از موضوعات مربوط به جنگ‌افزارهای هسته‌ای گرفته تا بیماری‌های همه گیر جهانی شکل گرفت. افرادی که در مذاکرات هسته‌ای گذشته شرکت داشته‌اند می‌گویند نبود چنین مشاوران و متخصصانی در این مذاکرات می‌تواند در یکی از سنگین‌‌‌‌ترین موضوعات دیپلماتیک در دوره ریاست جمهوری ترامپ‌، به لحاظ تاکتیکی به ضرر وی تمام شود. نیکلاس برنز که ریاست مذاکرات با هند بر سر یک توافق هسته‌ای غیرنظامی را در دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش برعهده داشت‌، در این خصوص می‌گوید:« لازم است که حتماً یک مشاور علمی متخصص در این مذاکرات حضور داشته باشد. مطمئن باشید که طرف مقابل چنین مشاور متخصصی را در اختیار خواهد داشت.» به باور کارشناسان از جمله دلایل عجله ترامپ برای به ثمر رساندن مذاکراتش پس از 6دهه سیاست خارجی مقابله‌جویانه امریکا تلاش او برای دستاوردسازی در حوزه سیاست خارجی بسیار چالش‌برانگیز خود است که با مواردی چون خروج از اتحاد‌های تجاری راهبردی با متحدان و همین‌طور خروج از برجام، هدف انتقاد شدید کارشناسان داخلی و خارجی و رسانه‌‌‌ها قرار گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار