کد خبر: 911496
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
پس گرفتن امضا چندساعت بعد از امضای ترامپ
امضای دونالد ترامپ پای بیانیه نشست گروه 7 چند ساعت هم دوام نیاورد. او در اقدامی خارج از عرف دیپلماتیك پس از سوار شدن بر هواپیما گفت كه امریكا با بیانیه گروه 7 موافق نیست و آن را امضا نمی‌كند...
روح الله صالحي

امضای دونالد ترامپ پای بیانیه نشست گروه 7 چند ساعت هم دوام نیاورد. او در اقدامی خارج از عرف دیپلماتیك پس از سوار شدن بر هواپیما گفت كه امریكا با بیانیه گروه 7 موافق نیست و آن را امضا نمی‌كند. ترامپ همچنین در سخنرانی پایانی خود در اجلاس گروه ۷ گفت كه با همکاری اعضای این گروه یا بدون آنها «‌بلندپروازی‌های هسته‌ای‌» ایران را مهار خواهد کرد.
در شرایطی كه هفت کشور صنعتی و ثروتمند جهان در کانادا گرد هم آمده بودند تا مشكلات اقتصادی خود را حل و فصل كنند، نتیجه كار تشدید اختلافات آنها با امریکا بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور غیرقابل پیش‌بینی امریکا كه دیرتر از سایرین به نشست سران گروه 7 آمده بود و زودتر از دیگر شرکت‌کنندگان این نشست را ترک کرد، در هواپیما، هنگام عزیمت به سنگاپور نظر خود را درباره بیانیه پایانی گروه 7 عوض كرد. ترامپ با انتشار توئیتی تأکید کرد که کشورش با مواضع گروه 7 همراه نیست و بیانیه پایانی این نشست را امضا نمی‌کند. به گزارش دویچه‌وله، در بیانیه ‌پایانی که امضای ترامپ را نیز بر خود داشت اعلام شده بود که کشورهای صنعتی خواستار کاهش تعرفه‌های گمرکی هستند و بر آنند تا از کمک‌های حمایتگرایانه خود از محصولات داخلی بکاهند. گفته می‌شود، اظهارات جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا علت خشم ترامپ بود. ترودو پس از پایان اجلاس کشورهای صنعتی گروه ۷ اعلام کرده بود که کانادا سیاست تعیین عوارض گمرکی بر محصولات امریکایی را از روز نخست ماه ژوئیه به ‌مورد اجرا خواهد گذاشت. به گزارش بی‌بی‌سی، نخست‌وزیر کانادا که میزبان این اجلاس بود گفت كه کشورش به دیگران امتیاز نخواهد داد و «‌مرعوب نخواهد شد». ترامپ در پست توئیتری خود ترودو را متهم به بی‌صداقتی کرد و او را فردی ضعیف خواند. این درحالی است که کانادا یکی از نزدیک‌‌‌‌ترین متحدان امریکا به شمار می‌رود. ترامپ در پست توئیتری خود نوشت:«با عزیمت از اظهارات غلط نخست‌وزیر کانادا در کنفرانس مطبوعاتی‌اش که پس از پایان اجلاس برگزار شد و همچنین با توجه به این نکته که کانادا عوارض گمرکی سنگینی بر محصولات کشاورزان، کارگران و شرکت‌های امریکایی وضع کرده، امریکا از بیانیه پایانی حمایت نمی‌کند». این اقدام ترامپ واكنش مقامات اروپایی را در پی داشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هایكو ماس، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد كه دونالد ترامپ با توئیت‌های خود اعتماد به اجلاس گروه 7 را نابود کرد. یك مقام فرانسوی هم كه خواست نامش فاش نشود، با اشاره به توافق‌های انجام شده در نشست سران گروه ۷ گفت:«هر کسی که از تعهدات به عمل آمده در نشست سر باز زند، عدم انسجام خود را نشان می‌دهد.»
ترامپ كه در هفته‌های اخیر تلاش زیادی كرده تا اتحادیه اروپا را به بازگشت تحریم‌های ایران متقاعد كند، بار دیگر این مسئله را به متحدانش گوشزد كرد. به گزارش رویترز، ترامپ در سخنرانی پایانی خود در اجلاس سران گروه ۷ گفت:«ملل گروه ۷ به مهار بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران متعهد می‌مانند. با همراهی آنها یا بدون آنها، آن بلندپروازی‌‌‌‌‌ها مهار خواهد شد.» دونالد ترامپ «تهدید ایران را یکی از موضوعاتی خواند که رهبران گروه ۷ در چارچوب تهدیدهای موجود علیه امنیت ملی این کشور‌‌‌‌ها درباره آن صحبت کرده‌اند.»
سران گروه 7 تلاش کردند به شکل ظاهری هم که شده در زمینه تجاری و دیگر مسائل اساسی با واشنگتن به اتفاق نظر دست یابند اما ترامپ با این کار تلاش‌های سران گروه 7 را برای دستیابی به یک اجماع شکننده میان امریکا و شرکای تجاری اصلی این کشور به بن‌بست کشاند. گزارش‌‌‌‌ها و تصاویری كه از نشست سران كشورهای صنعتی در كانادا منتشر شده است نشان می‌دهد كه ترامپ در این نشست منزوی بوده و اختلافات جدی بین او با دیگر متحدان امریكا وجود دارد. بنابراین، سرنوشت بیانیه پایانی «گروه ۷‌» هم به سرنوشت توافقنامه آب و هوایی پاریس، توافق هسته‌ای با ایران و قرارداد تجارت آزاد دچار شد و جدایی ترامپ از دوستان سابق کاخ سفید را وارد مرحله تازه‌ای كرد. ترامپ درحالی امضای خود را از بیانیه گروه 7 پس گرفت كه قرار است روز سه‌‌‌‌‌شنبه با رهبر كره شمالی بر سر برنامه اتمی این كشور گفت‌وگو كند.
بیانیه متفق شانگهای
درحالی كه ترامپ، با پس گرفتن امضای خود از بیانیه گروه 7، شكاف‌‌‌‌ها در این گروه را تشدید كرد، در سوی دیگر، كشورهای شرقی در چارچوب سازمان همكاری شانگهای با صدور بیانیه مشترك، حمایت خود را از تمامیت ارضی سوریه و توافق هسته‌ای ایران اعلام كردند. همچنین عضویت ایران در سازمان شانگهای نیز با موافقت سایر اعضا روبه‌رو شده است. به گزارش اسپوتنیك، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، گفته است که روسیه از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌‎های شانگهای استقبال می‌کند. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین هم در نشست شانگهای اعلام کرد کشورش معادل ۳۰ میلیارد یوان (7/ 4میلیارد دلار) به شکل وام در چارچوب کشورهای عضو اعطا می‌کند. گلوبال‌تایمز روزنامه حزب کمونیست چین روز یك‌‌‌‌شنبه در سرمقاله‌ای نوشت:«برخلاف سازمان‌هایی غربی مثل ناتو و گروه ۷ کشور صنعتی که به دنبال «‌تحکیم نظم اقتصادی جهانی به نفع جهان غرب است‌» سازمان همکاری شانگهای بسیار جامع است». نشریه گلوبال‌تایمز افزود:«این سازمان «‌ابزاری برای بازی‌های ژئوپلتیک، رسیدن به هژمونی یا مشارکت در رویارویی بین‌المللی‌» نیست. شخصیت با اراده شی جین‌پینگ نقطه مقابل نشست پرتنش گروه ۷ کشور صنعتی پیشتاز بود که‌‌‌‌‌ شنبه در کبک پایان یافت و شاهد اختلاف امریکا و متحدانش بر سر رشد تنش‌های تجاری شد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار