کد خبر: 911466
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴
نقش محوری باج و شام در بین برخی مجلسیان و دولتمردان/ با این مسئولان تا کجا می‌توان پیش رفت؟
از استان‌های مختلف، نمایندگان با بنده تماس گرفتند و اعلام کردند شب گذشته استانداران مراسم افطاری برگزار و مجمع نمایندگان را به این مراسم دعوت کردند، شام‌های رنگین به نمایندگان دادند و اصرار داشتند که امضایتان را پس بگیرید

اغلب در میان گفتگوهای رسانه‌ای حرف هایی به میان می آید که عواقب بسیاری در ادامه دارد. دیروز یکی از روزنامه‌ها با وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی مصاحبه‌ای انجام داد که در این مصاحبه علی جنتی حرف های خاصی زد.

یکی از مباحثی که وی مطرح کرد باج دهی وزرای دولت به برخی از نمایندگان مجلس برای پیشبرد اهداف دولت است. این موضوع اگر در کشور دیگری مطرح می شد حتما از مصاحبه کننده اسناد و مدارکی درخواست می شد و به عنوان یک پرونده جنجالی مورد بررسی قرار می گرفت.

در این رابطه، علي جنتي، وزير ارشاد دولت يازدهم گفت: «نسبت به دولت به معناي قوه مجريه انتقاد خاصي ندارم اما دولت از اجزا و اعضاي كابينه تشكيل شده است. اعضاي كابينه هم متفاوت هستند. برخي بسيار با‌انگيزه هستند و كار خود را مي‌دانند، ‌از نيروهاي توانمند و همراه دولت استفاده مي‌كنند، در كارشان هم موفق هستند. برخي هم هستند كه انگيزه كمتري دارند يا خودشان را در ايفاي مسئوليت ناتوان مي‌بينند يا در انتخاب معاونان و مديراني كه به كار گرفته‌اند از نيروهاي توانمند و با‌كفايت استفاده نمي‌كنند يا با برخي از نمايندگان پرتوقع مجلس معامله مي‌كنند و براي اينكه به دور از سوال يا استيضاح بمانند باج‌هاي سنگيني به نمايندگان مجلس مي‌دهند و بر خلاف سياست‌هاي رئيس‌جمهور عمل مي‌كنند.»

جنتی از وزرایی که باج های سنگین به نمایندگان می دهد سخن گفته است اما در این خصوص موضوعی که اخیرا در ذهن بسیاری از کسانی است که وقایع فضای سیاسی کشور و مجلس را دنبال می‌کنند، مسئله پس گرفتن امضاء حدود 40 نفر از نمایندگان در این خصوص مطرح است.

در همین رابطه، حجت الاسلام ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس می گوید: از استان‌های مختلف، نمایندگان با بنده تماس گرفتند و اعلام کردند شب گذشته استانداران مراسم افطاری برگزار و مجمع نمایندگان را به این مراسم دعوت کردند، شام‌های رنگین به نمایندگان مجلس دادند و اصرار داشتند که امضایتان را پس بگیرید، حتی برگه‌های آماده به اسم نماینده مجلس خطاب به آقای دکتر لاریجانی رئیس مجلس مقابل آنان گذاشتند مبنی بر اینکه «جناب آقای دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس، بنده امضای خود را از طرح سؤال از رئیس‌جمهور پس گرفتم».

ذوالنور اضافه کرد: این برگه‌ها را پس از صرف مراسم افطاری و شام مقابل نمایندگان مجلس گذاشتند تا آنان امضا کنند، بسیاری از این نمایندگان ناراحت شدند و گفتند مگر پول شام شما چقدر است که می‌خواهید امضای ما را با آن بخرید! استانداران، مدیران کل و فرمانداران در سراسر کشور به شدت بسیج شدند که نمایندگان امضاکننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور را از امضایشان منصرف کنند.

از سوی دیگر، در اسفندماه سال 95 نیز درحالی که طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی با 38 امضاء روی میز هئیت رئیسه مجلس قرار داشت، فردای همان روز به 31 امضاء تقلیل یافت.

در همین رابطه نیز، سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز با خبر شدیم که محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی برخی از نمایندگان از جمله امضا کنندگان استیضاح سه وزیر را به شام دعوت کرده، است.

وی افزود: اینکه در آستانه استیضاح سه وزیر، سخنگوی دولت برخی از نمایندگان از جمله امضا کنندگان استیضاح را به شام دعوت کند، جای سوال دارد و این موضوع به ذهن متبادر می شود که شاید بده و بستانی صورت گیرد. در این راستا سه وزیر توانستند دوباره رای اعتماد مجلس را کسب کنند و برخی از نمایندگان مطرح کردند که با این اوضاع و احوال دیگر نمی توان امیدی به استیضاح وزیر داشت و ضامن ابزار نظارتی مجلس کم کم از کار می افتد.

در همین رابطه، مصطفی کواکبیان، دربار عملکرد همکاران همجناحی خود در فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی می گوید: «شرایط به شکلی است که برخی از دوستان ما در صحن علنی مجلس به‌عنوان موافق صحبت می‌کنند اما در نهایت به‌عنوان مخالف رأی می‌دهند و در مقابل نیز برخی مخالف صحبت می‌کنند و به‌ عنوان موافق رأی می‌دهند. این در حالی است که اگر نمایندگان بر اساس برنامه‌ریزی فراکسیون رفتار می‌کردند چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد.»

البته اینکه نماینده‌ای در فرآیند سئوال از وزراء به این نتیجه برسد که حق با وزیر مربوطه است و در پرسش و پاسخ از مسئولان دولتی قانع شود، موضوعی است که اغلب در مجلس اتفاق می‌افتد و این چیز عجیبی نیست و سازوکار مجلس نیز این موضوع را ایجاب می کند اما اینکه گفته شود در پس این موارد بخصوص موارد خاص از جمله استیضاح وزراء معامله‌ای در این میان صورت می گیرد، موضوعی است که هم دولت و هم مجلس با توجه به سخنان جنتی باید به آن پاسخ دهند.چراکه این موضوع وصله ناجوری است که اعتماد و اطمینان به دو قوه مهم مجریه و مقننه را سلب می کند.

در این راستا، هم سفت و سخت کردن موضوع استیضاح و دادن امضاء و پس گرفتن آن در مجلس مطرح است که باید با استدلال نمایندگان صورت گیرد و از سوی دیگر همچنین بایستی با موارد معامله برخورد شود، تا احترام و شکوه مجلس در برابر دولتی که بایستی بر روی عملکرد آن نظارت کند، حفظ شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار