کد خبر: 911425
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
قائم‌مقام سازمان امور مالیاتی:
قائم‌مقام سازمان امور مالیاتی گفت: هر اقلامی که به مرحله صادرات برسد از مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود.
محمد‌قاسم پناهی، قائم‌مقام سازمان امور مالیاتی کشور درباره ارتباط مالیات بر ارزش افزوده با اهداف ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اظهار کرد: شیوه مالیات بر ارزش افزوده در سراسر دنیا در حال اجراست، اگر این موضوع عاملی برای ممانعت از تولید بود قطعاً تاکنون کشور‌های باسابقه در این زمینه دچار مشکلاتی شده بودند.
پناهی درباره مشکلات پدیدار شده در کشور بر اثر مالیات بر ارزش افزوده گفت: نبود شفافیت در اقتصاد کشور باعث ایجاد چالش در تمام بخش‌های اقتصادی و اجتماعی شده است؛ چراکه با نبود شفافیت در بخش‌های تولیدی یا بازرگانی، مالیات بر آنچه سزاوار حقیقت امور است، اخذ نمی‌شود.

قائم‌مقام سازمان امور مالیاتی کشور مطرح کرد: تولید‌کنندگان تمایلی به شفافیت در میزان کل فروش خود ندارند و اداره مالیات حقیقت فروش کامل آن‌ها را از منابع دیگری حاصل می‌کند. پس از شفاف‌سازی، پیگیری و کشف اظهار اشتباه مودی، چالش‌هایی در این موضوع به وجود می‌آید که به خودی خود مشکلی را میان فرد و سازمان به وجود آورده و همچنین هزینه‌بر است.
وی تأکید کرد: اکنون در بخش خرد اقتصاد هم شفافیت مالی به طور کامل وجود ندارد، به‌طوری‌که عرضه‌کننده تمایلی به ارائه فاکتور به خریدار ندارد و خریداران هم از خرید خود رضایتی ندارند. این معاملات حاکی از نبود شفافیت در بخش‌های خرد جامعه است.

پناهی افزود: اگر شفافیت در تمام بخش‌های اقتصادی وجود داشته باشد، بخش گسترده‌ای از مشکلات کشور حل و فصل می‌شود؛ چراکه دیگر به پیگیری قانونی، صرف انرژی و هزینه برای یافتن تخلف‌گران و... نیاز نخواهد بود.
قائم‌مقام سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: با ایجاد شفافیت اقتصادی در تمام امور، تجار و عرضه‌کنندگان از سود نسبی و دائمی برخوردار می‌شوند، اما نبود این مزیت گاهی باعث نوسانات قیمتی و تردید در خرید و فروش‌ها می‌شود.

وی در مورد لایحه تصحیح قوانین مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: لایحه‌ای را برای بررسی تمام مسائل و چالش‌های موجود به مجلس ارائه کرده‌ایم که رسیدگی به آن هنوز به اتمام نرسیده است.
پناهی بیان کرد: اداره امور مالیات و دارایی راهکار‌هایی هم برای مقابله با این چالش‌ها به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است که با وجود این تغییرات امیدوار به بهبود وضعیت فعلی هستیم. قائم‌مقام سازمان امور مالیاتی کشور در توضیح تغییرات بخش‌هایی از قوانین مقررات مالیاتی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از تغییرات در مسائل مربوط به اجرای تعدادی از مقررات مالیاتی است. البته مشکلات دیگر هم شناسایی و راهکار‌هایی برای آن‌ها ارائه شده است. به این واسطه امیدوار به رفع مشکلات و شفافیت اقتصادی هستیم.

وی با بیان لزوم ایجاد این تغییرات تشریح کرد: بحث مالیات ستانی در تمام دنیا بحث چندان خوشایندی برای شهروندان و واحد‌های تجاری به نظر نمی‌آید، اما بدون اخذ مالیات، کشور قادر به اداره خود نیست.
پناهی ادامه داد: در لایحه ارائه شده راهکار‌هایی برای مسائل مربوط به پیمانکار‌ها و... بررسی شده است تا از مشکلات و خلأ‌های گذشته کاسته شود، اما نتایج این تغییرات به تصمیم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بستگی دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار