کد خبر: 910902
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
اصلاح ۴۵ هزار هکتار از ۱۳۰ هزار هکتار منطقه بحراني
هنوز تابستان از راه نرسیده، درجه دما در برخی از مناطق کشور مرز ۵۰ درجه را هم رد کرده است. خوزستان این استان گرمسیری که چندسالی می‌شود که مردم آن تابستان‌های داغ و زمستان‌های پرطوفان ریزگردی را تجربه می‌کنند، جزو این گروه از مناطق به شمار می‌آید...
میترا شهبازی
از این رو چند سالی می‌شود که سپاه، منابع طبیعی، سازمان جنگل‌ها و استانداری خوزستان و دیگر نهاد‌ها در تلاش هستند با توسعه درختکاری و مالچ پاشی از وسعت کانون ریزگرد‌ها بکاهند. در همین راستا امسال ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق ملی توسعه اختصاص داده شده است تا معضل ریزگرد‌های استان را برطرف کند. اعتباری که حالا مثمر‌ثمر بودن آن به تصمیم و مدیریت مسئولان وابسته است.

چندسالی می‌شود که خوزستانی‌ها رقبتی برای فرا رسیدن فصل تابستان ندارند. چرا که طی سال‌های گذشته در اثر قطع و وصل شدن مکرر برق و آب خاطره خوشی از این فصل ندارند و ترجیح می‌دهند تابستانی در تقویمشان نباشد تا دوباره موجی از مشکلات را تحمل کنند. البته معضلات آن‌ها به همین ۹۰ روز تابستان هم ختم نمی‌شود و با کاهش دما آن‌ها باید منتظر تشدید طوفان‌های ریزگردی هم باشند. ریزگرد‌هایی که بار‌ها خوزستانی‌های بسیاری را با مشکلات تنفسی شدید روانه بیمارستان کرده است. حالا هنوز خرداد تمام نشده، دماسنج روی دیوار دمای بالای ۵۰ درجه را نشان و خبر از شروع تابستان و دردسر‌های آن می‌دهد. در این خصوص سرپرست اداره‌کل هواشناسی خوزستان می‌گوید: «با توجه به روند افزایشی دما پیش‌بینی می‌شود که از امروز تا سه شنبه هفته جاری با معضل گرد و خاک روبه‌رو باشیم.» محمد سبزه‌زاری ادامه می‌دهد: «دمای بیشتر شهر‌های خوزستان از چهارشنبه گذشته به ۴۹ درجه سانتی‌گراد رسیده و انتظار داریم که اکنون دمای هوا در شهر‌های جنوبی استان به ۵۰ درجه و در برخی شهر‌ها مثل امیدیه به بالای ۵۱ درجه سانتی‌گراد برسد.»
اعتبارات صندوق توسعه ملی رسید
در این بین که خوزستانی‌ها نگران شروع دردسر‌های تابستانی هستند، استاندار خوزستان از تخصیص کامل اعتبارات ضروری برای مهار ریزگرد‌ها در سال ۹۷ خبر می‌دهد. غلامرضا شریعتی با اشاره به اینکه قرار است در راستای مهار ریزگرد‌های استان برنامه نهال‌کاری‌ها، حفاظت از آن‌ها و مالچ پاشی توسعه یابد، می‌افزاید: «درصدد این هستیم که با برنامه‌ریزی صحیح در سال‌های آینده کانون‌های ریزگردی را کنترل و به طراوت و سرسبزی خوزستان کمک کنیم.» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نیز با تأیید گفته‌های استاندار به «جوان» می‌گوید: «۱۵۰ میلیون دلار برای مهار ریزگرد‌های خوزستان از طریق صندوق ملی توسعه مصوب و اختصاص داده شده است.» ۵۰ میلیون دلار از این اعتبارات به شبکه توزیع برق استان اختصاص داده می‌شود تا در روز‌های طوفانی تا سوزان تابستان معضلی به نام قطعی برقی وجود نداشته باشد. احمدرضا لاهیجان‌زاده با تأیید این موضوع می‌افزاید: «۱۰۰ میلیون دلار باقی مانده از این اعتبارات هم در راستای نهال‌کاری، نگهداری از درختان کاشته شده، مالچ پاشی، انتقال آب به تالاب‌های خشک شده و همچنین به منظور رفع نیاز سازمان‌هایی، چون محیط‌زیست، هواشناسی و ... صرف می‌شود.»
حالا نوبت مدیریت مسئولان است
اکنون گفته می‌شود که ۱۳۰ هزار هکتار منطقه بحرانی برای جولان طوفان‌های ریزگردی در استان وجود دارد. بر همین اساس سازمان‌های مختلف همگی دست به کار شده‌اند تا این معضل را برطرف کنند. نیرو‌های سپاه یکی از این گروه‌ها است که به کمک مسئولان استانی آمده و طی سال گذشته توانسته با نهال‌کاری بیش از ۴ هزار هکتار از وسعت کانون‌های بحرانی ریزگرد‌ها بکاهند. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان در همین راستا می‌افزاید: «طی چند سال گذشته بیش از ۴۵ هزار هکتار از مناطق بحرانی نهال‌کاری شده است و اگر با همین روند نهال‌کاری‌ها و مالچ پاشی‌ها ادامه یابد، طی ۲ سال آینده خوزستانی‌ها مشکلی در راستای بحران ریزگرد‌ها نخواهند داشت.»
لاهیجان‌زاده با اشاره به اعتبارات سال ۹۷ ادامه می‌دهد: «این اعتبارات هم در بخش بیولوژیک کار که نهال‌کاری و درخت‌کاری را شامل می‌شود و هم در بخش آب رسانی به تالاب‌هایی که در داخل همین کانون‌ها خشک شده‌اند را آب‌رسانی می‌کند.» این آب‌رسانی هم از طریق کانالی که از کارون به تالاب شادگان متصل است، انجام می‌شود و می‌تواند در کنار نهال‌کاری و مالچ پاشی کمک بزرگی در راستای مهار ریزگرد‌ها باشد. بنابر این اکنون که تمام مقدمات ضروری برای مهار ریزگرد‌های استان و کاهش دما فراهم است، نوبت مسئولان فرا رسیده که با تصمیم‌گیری و نحوه مدیریتشان این مشکلات را برای همیشه از خوزستان کنار بزنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار