کد خبر: 910792
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان :
مجید زینلی بیان نمود :مراکز درمانی ما در تمام ایام سال از جمله عید نوروز و ماه رمضان فعال است؛ بیماران تالاسمی همیشه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی دارند، اتاق‌های عمل در صورت نبودن خون کارآیی خود را از دست داده و عملی صورت نمی‌گیرد، موارد درخواستی بیمارستان‌ها در تمام طول سال ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، مدیرکل انتقال خون استان اصفهان بااشاره به شبکه ملی خون‌رسانی که کار تبادل خون را در بین استان‌ها به عهده دارد ، اظهار داشت : سال گذشته 6 هزار و 500 واحد خون وارد شبکه ملی خون‌رسانی کردیم و 99.9 درصد از نیازهای بیمارستانی را در استان پاسخ دادیم وتمام تلاش این است که خون گرفته‌شده ضایع نشود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این‌که سلامت اهداکننده و کسی که خون دریافت می‌کند اهمیت زیادی دارد، اظهار داشت: در 10 سال گذشته اهدای خون افزایش یک تا دو درصدی داشته است و در سال 96 میزان اهدای خون مردان 96.5 درصد و بانوان 3.5 درصد بوده است؛ در جوامع توسعه یافته بانوان 50 درصد اهداکنندگان را تشکیل می‌دهند، اما در ایران در این امر خاص مشارکت بانوان پایین است که بیشترین دلیل آن فرهنگی بوده و فقر آهن و کم‌خونی هم از دلایل آن است.

مجید زینلی بیان نمود : یکی دیگر از محصولات مهمی که تولید کرده‌ایم در زمینه پلاکت آفرز بوده است؛ پلاکت آفرز یکی از محصولات نوین است که در دنیا در حال استفاده است و حسن این محصول این است که تعداد پلاکت‌هایی که می‌خواهیم کاهش پیدا کرده و اثربخشی آن‌ها در مقابل افزایش پیدا می‌کند، این نوع پلاکت یکی از بهترین محصولات در درمان افراد به ویژه مبتلایان به سرطان است؛ در سال گذشته حدود 840 واحد پلاکت به این روش تولید کردیم که باعث شد بیماران زودتر بهبود پیدا کنند و دریافت پلاکت عوارض جانبی کمتری برای آن‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: آمار درخواستی بیمارستان‌ها در حال افزایش است و سازمان انتقال خون هم تلاش کرده است پا به پای این افزایش درخواست تولید پلاکت را به همان میزان نزدیک کنیم و تمام تلاش برای رسیدن به این هدف است؛ حدوداً 14 نوع فرآورده از خون تهیه می‌شود که در حال حاضر در ایران تقریباً تمام فرآورده‌های مهمی که در علم انتقال خون وجود دارد امروزه تولید می‌شود، فقط 4 نوع از این فرآورده‌ها را در ایران تولید نمی‌کنیم.

وی با تأکید بر این‌که سازمان انتقال خون یکی از دستگاه‌ها و ارکان مهم نظام سلامت است، گفت: مراکز درمانی ما در تمام ایام سال از جمله عید نوروز و ماه رمضان فعال است؛ بیماران تالاسمی همیشه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی دارند، اتاق‌های عمل در صورت نبودن خون کارآیی خود را از دست داده و عملی صورت نمی‌گیرد، موارد درخواستی بیمارستان‌ها در تمام طول سال ادامه دارد.

زینلی اضافه کرد: در مقاطعی از سال شاهد این هستیم که تعداد اهداکنندگان کاهش پیدا می‌کند که یکی از آن زمان‌ها ماه مبارک رمضان است، به دلیل شرایط خاص این ماه و روزه‌دار بودن مردم اقبال برای اهدای خون کاهش پیدا می‌کند علیرغم این‌که اهدای خون باعث باطل شدن روزه نمی‌شود، اما به دلیل امکان برخورد کردن با مشکل، مردم از این امر اجتناب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه ما به روزه‌داران این است که اگر می‌خواهند خون اهدا کنند صبح اول وقت مراجعه کنند که تا زمان افطار کمتر با مشکل مواجه شوند؛ از طرفی بعد از افطار از حدود 21 تا 24 مرکز اهدای خون خواجو در حال کار است و آمادگی پذیرا بودن از افراد جهت اهدای خون را دارد، اما در کل میزان مراجعه در ماه رمضان نسبت به ماه‌های گذشته کاهش پیدا می‌کند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: برای خون و فرآورده‌های خونی هنوز جایگزینی تهیه نشده است و صرفاً بیماران و نیازمندان به خون باید خون دریافت کنند، به طور میانگین روزانه بیمارستان‌ها 300 واحد خون از سازمان انتقال خون دریافت می‌کنند که به طور روزمره باید میزان دریافت خون ما از این میزان 20 یا 30 درصد بیشتر باشد که بتوانیم ذخیره مناسبی داشته باشیم و به خوبی پاسخگوی بیمارستان‌ها باشیم.

وی در ادامه مطرح کرد: در دو ماهه ابتدای امسال 23 هزار و 700 واحد خون از اهداکنندگان دریافت کرده‌ایم که در سطح استان مراجعه کرده‌اند، کل مراجعه‌کنندگان در این دو ماه 29 هزار و 500 نفر بوده است که 22 هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند، در سال گذشته در دو ماهه ابتدای سال 28 هزار مراجعه‌کننده جهت اهدای خون داشتیم که 21 هزار و 800 نفر موفق به اهدای خون شدند.

زینلی ابراز کرد: در 16 روز ماه رمضان در سال 96 از 4 هزار و 800 مراجعه‌کننده 3 هزار و 700 نفر موفق به اهدای خون شدند و در سال 97 از تعداد 6 هزار و 100 مراجعه‌کننده 4 هزار و 200 نفر موفق به اهدای خون شدند که این آمار خوب و قابل قبولی است و افزایشی که مدنظر داشتیم اتفاق افتاده است.

وی در ادامه از مردم درخواست کرد: مردم انتقال خون را برای همیشه ایام بدانند، مراکز درمانی ما در تمام ایام سال نیاز به خون و اهدای فرآورده‌های خونی دارند، پس اهداکنندگان اهدای خون خود را به یک روز خاص و یک ماه موکول نکنند و همه ایام سال برای اهدای خون مراجعه کنند.

 

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: بحثی که در ایام و روزهای خاص وجود دارد «نذر خون» است که بیشتر در تاسوعا و عاشورا و شب‌های قدر این مسأله وجود دارد و این مسأله سبب می‌شود در آن روز خاص ازدحام زیاد جمعیتی داشته باشیم و نتوانیم در آن روز خاص به خوبی پاسخگو باشیم؛ مشکل بعدی این است که ذخایر خون به ناگهان افزایش پیدا می‌کند در صورتی که ما خون را بیشتر از 40 روز نمی‌توانیم نگهداری کنیم و بعد از 40 روز به ناچار تاریخ تعداد زیادی از فرآورده‌هایی که گرفته‌ایم می‌گذرد و باید دورریز شود و باعث صدمه خیلی سنگین به این ماده حیاتی و ارزشمند می‌شود و ما را از دسترس داشتن ذخایر مطمئن محروم می‌کند.

وی در ادامه عنوان کرد: به همه افراد مراجعه‌کننده به ویژه کسانی که نذر خون دارند توصیه می‌کنیم نذر خون خود را به یک روز خاص موکول نکنند و با توجه به استفتائاتی که انجام شده کسانی که نذر دارند می‌توانند نذر اهدای خون خود را به روزهای بعد موکول کنند، توصیه ما به همه افراد این است که فقط اهدای خون خود را به شب‌های قدر موکول نکنند و می توانند در سایر شب‌ها مراجعه کنند که هم با ازدحام مواجه نشوند و هم از خون‌های دریافتی بتوانیم به طور بهینه استفاده کنیم.

زینلی تصریح کرد: تمام ظرفیت خود را به کار گرفته‌ایم که در شب‌های قدر بتوانیم به کسانی که دغدغه آن‌ها نجات جان انسان‌هاست خدمت دهیم، مردم نیازمندان به خون را در نظر داشته باشند و در تمام ایام سال اهداکننده خون باقی بمانند.

وی با بیان این‌که تعداد 5 پایگاه اصلی در سطح استان داریم، ابراز کرد: علاوه بر اصفهان در کاشان، نجف‌آباد، شهرضا و خوانسار مرکز انتقال خون داریم؛ در مرکز اهدای خون خواجو، شریعتی، عاشق اصفهانی، گلپایگان، نایین، خمینی‌شهر و اباذر کاشان نیز اهدای خون صورت می‌گیرد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان این‌که محدوده سنی اهداکنندگان از 18 تا 60 سال است و در حال حاضر بیشترین گروه بین 30 تا 40 سال است، خاطرنشان کرد: جمعیت اهداکنندگان خون به سمت پیرشدن می‌رود و لازم است جوانان مراجعه کنند، در فصل بهار و در ایام مناسبتی مثل تاسوعا و عاشورا، اربعین و شب‌های قدر  بیشترین مراجعه برای اهدای خون را داریم.

وی ابراز کرد: فرآیندهای روی فرآورده‌های خون به طور جداگانه در بعضی استان‌ها انجام داده می‌شود، اما خون اشعه‌دیده را فقط 9 استان انجام می‌دهند، در کل خونی از کشور خارج نمی‌شود و برگردد، فقط داروهای مشتق از پلاسما در دیال‌های مخصوص به آلمان رفته و این دیال‌ها برمی‌گردد.

زینلی در رابطه با گروه‌های خونی نادر گفت: معمولاً گروه‌های خونی منفی کم هستند البته در همه دنیا هم همین طور است، همچنین بعضی گروه‌های خونی خاص کمیاب هستند که معمولاً تعداد این‌ها زیاد نیست ولی تلاش می‌شود این‌ها شناسایی شوند.

وی اذعان کرد: سلامت اهداکننده و مصرف دارو از مسائل مهم مورد نظر است که برای اهداکنندگان در نظر گرفته می‌شود و 22 درصد از مراجعه‌کنندگان به خاطر حفظ این دو مورد نمی‌توانند خون دهند؛ پس از تأیید پزشک فرد خون داده و خون به آزمایشگاه می‌رود که ویروس‌شناسی شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: شبکه ملی خون‌رسانی کار تبادل خون را در بین استان‌ها به عهده دارد و تمام تلاش این است که خون گرفته‌شده ضایع نشود؛ سال گذشته 6 هزار و 500 واحد خون وارد شبکه ملی خون‌رسانی کردیم و 99.9 درصد از نیازهای بیمارستانی را در استان پاسخ دادیم.

وی اضافه کرد: اهدای خون باید 100 درصد داوطلبانه باشد چه مادی و چه معنوی، سیاست سازمان این است که افراد بدون انگیزه برای اهدای خون مراجعه کنند، 24 خرداد روز جهانی تجلیل از اهداکنندگان خون است که مراسمی برای اهداکنندگان گرفته می‌شود، امسال با توجه به تقارن این روز با ماه رمضان این مراسم 28 خرداد برگزار می‌شود و به عنوان مثال از اهداکنندگان خانم، فامیلی، جوانان و بیشترین اهداکنندگان تقدیر خواهد شد.

زینلی در پایان گفت: از دهه 80 بحث خون جایگزین هم رفع شد؛ از سال 86 خون‌های اهداشده در کشور 100 درصد داوطلبانه است و در اصفهان از سال 81 اهدای خون 100 درصد داوطلبانه شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار