کد خبر: 910688
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
ارتش یمن روز گذشته اعلام کرد که «ابوظبی دیگر از امروز امن نیست و در تیررس موشک‌های یمن قرار دارد». امارات عضو ائتلاف سعودی علیه یمن است که علاوه بر اشغال جنوب یمن، هم‌اکنون هدایت عملیات نظامی علیه استان الحدیده در ساحل غربی یمن را بر عهده دارد. پیش از این نیز در سوم دسامبر ۲۰۱۷ ارتش یمن در واکنش به تجاوز‌های امارات در جنوب یمن، یک فروند موشک کروز به سوی تأسیسات اتمی «برکه» در ابوظبی شلیک کرد.

جوان آنلاین: ارتش یمن روز گذشته اعلام کرد که «ابوظبی دیگر از امروز امن نیست و در تیررس موشک‌های یمن قرار دارد». امارات عضو ائتلاف سعودی علیه یمن است که علاوه بر اشغال جنوب یمن، هم‌اکنون هدایت عملیات نظامی علیه استان الحدیده در ساحل غربی یمن را بر عهده دارد. پیش از این نیز در سوم دسامبر ۲۰۱۷ ارتش یمن در واکنش به تجاوز‌های امارات در جنوب یمن، یک فروند موشک کروز به سوی تأسیسات اتمی «برکه» در ابوظبی شلیک کرد.

شرف لقمان «سرمایه‌گذاران در دبی و ابوظبی»
دعوت کرده تا سخنان او را «جدی بگیرند» و هشدار داد که تشدید اقدامات امارات در ساحل غربی یمن اقدامات قوی‌تر و غیرمنتظره ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در پی خواهد داشت.
سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن با بیان اینکه توضیح داد که آنچه رسانه‌های ائتلاف سعودی درباره پیروزی خود در ساحل غربی یمن منتشر می‌کنند، پیروزی‌های خیالی است و «ارتش و کمیته‌های مردمی موفق شده‌اند بیشتر مناطقی که در روز‌های گذشته اشغال شده بود، [از ائتلاف سعودی]پس بگیرند.»
ائتلاف عربستان سعودی از ۱۹ اردیبهشت‌ماه گذشته، عملیاتی بزرگ برای اشغال استان ساحلی الحدیده در غرب یمن را آغاز کرد که به نظر می‌رسد تنها شریان زندگی مردم یمن از چهار سال پیش تاکنون است که عربستان با محاصره یمن، جنگی نظامی بر کل یمن تحمیل کرده است.
به گفته شرف لقمان، نیرو‌های یمنی موفق شده‌اند همه مواضع اشغال شده در روز‌های اخیر در غرب یمن را آزاد کنند و هم‌اکنون کار آزادسازی مناطقی مثل «حیس» و «الخوخه» در جریان است.
دو سال است که نیرو‌های سعودی و اماراتی و آمریکایی در تلاش برای تسلط بر شهر الحدیده و ساحل غربی یمن هستند، هدفی که در پس آن ائتلاف سعودی معتقد است می‌تواند جنگ را در سال چهارم آن به نفع خود پیش ببرد و شریان اصلی حیات یمن و از مهم‌ترین معابر اقتصادی این کشور را در دست بگیرد و در مذاکرات آتی بتواند به‌عنوان برگ برنده از آن بهره ببرد.
به نوشته روزنامه الاخبار، اما کارشناسان نظامی تأکید می‌کنند که فصل جدیدی در جنگ‌های چریکی علیه نیرو‌های متجاوز در نزدیکی ساحل و در امتداد کوه‌هایی که یک دژ طبیعی محسوب می‌شود آغاز خواهد شد، عوارض طبیعی که یک امتیاز برای نیرو‌های صنعاء محسوب می‌شود تا نیرو‌های یمنی هم بتوانند دفاع کنند و هم عملیات فرسایشی طولانی‌مدت علیه نیرو‌های متجاوز شکل دهند.
عملیات‌های اخیر ائتلاف سعودی، از ماه‌ها پیش با پوشش شدید هوایی و دریایی امارات و عربستان و خدمات اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا توانسته خط ساحلی را شکسته و به منطقه «الجاح» بالایی و پایینی در شهرستان «بیت الفقیه» در جنوب شهر الحدیده برسد، اما نیروی انسانی ائتلاف سعودی پس از عملیات‌های چریکی و ایذایی نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی خسته و فرسوده شده است.
نیرو‌های یمنی به سرعت در ساحل غربی از حالت جنگ کلاسیک به جنگ چریکی و استفاده از تاکتیک‌های خسته‌کننده و عوارض زمینی و دریایی علیه متجاوزین تغییر استراتژی داده‌اند و به جای سرازیرکردن نیرو‌ها در طول خط دفاعی، نیرو‌های یمنی به شکل گروه‌های کوچک درآمده‌اند و از اسلوب غافلگیری و «بزن دررویی» علیه نیرو‌های ائتلاف سعودی بهره می‌برند.
نیرو‌های ائتلاف سعودی که بار‌ها در معرض غافلگیری نیرو‌های یمنی قرار گرفته‌اند، مجبور شده‌اند صرفاً از مسیر اصلی خط ساحلی به عرض پنج کیلومتر بهره ببرند، آ‌نها تاکنون نتوانسته‌اند از چندین جبهه برای حملات خود بهره ببرند. خط ساحل غربی از منطقه «ذو باب» در استان تعز آغاز می‌شود و پس از عبور از باب‌المندب به سوی استان الحدیده پیش می‌آید و در شهرستان «میدی» در استان مرزی «حجه» پایان می‌یابد و پس از آن مناطق کوهستانی آغاز می‌شود که به تعبیر «سید عبدالملک الحوثی»، «عمق استراتژیک» محسوب می‌شود و در طول تاریخ هیچ ارتشی نتوانسته از آن عبور کند. این مناطق همچنین بیشترین درصد از جمعیت یمن را در خود جای داده است.
بنا بر این گزارش، تا کنون ۱۲۰ تن از نیرو‌های متجاوزین کشته شده‌اند که در میان آ‌نها دو فرمانده بلندپایه نیز دیده می‌شود، همچنین بیش از صد نفر ازجمله یک فرمانده تیپ هم زخمی شده‌اند.
«محمد علی الحوثی»، رییس کمیته عالی انقلاب یمن، به شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف آمریکایی - سعودی - اماراتی در حمله یمن، توصیه کرده است که وارد نبرد ساحل غربی استان «الحدیده» نشوند چراکه این منطقه گورستان متجاوزان خواهد شد.
کسی تصور نمی‌کرد دولت انقلابی بتواند بیش از دو سال در برابر ارتش تا دندان‌مسلح بیش از ده کشور مقاومت کند. عربستان تنها کشور حمله‌کننده به یمن نیست و بیش از ۱۰ کشور به صورت مستقیم نیروی اجیر شده یا مستشار نظامی در یمن دارند تا به مواضع مقاومت یمن حمله کنند. با این حال یمنی‌ها توانستند قدرت خود را در صنعا تثبیت کنند و مانع از ورود این عناصر به صنعا و دیگر مناطق راهبردی یمن شود. انصارالله با دست گرفتن ابتکار نظامی و امنیتی در یمن توانست با سایر احزاب سیاسی این کشور بر سر میز مذاکره بنشیند و دولت انتقالی را تشکیل دهد. تشکیل دولت انتقالی به معنای مدیریت وزارتخانه‌ها و مراکز دولتی است.
در کنار آن انصارالله و بعضی از گروه‌های یمنی کمیته مردمی را برای مبارزه با عناصر تکفیری و ارتش سعودی و هم‌پیمانانش تشکیل دادند و توانستند در بسیاری از بخش‌های یمن خط پدافندی مستحکمی ضدائتلاف متجاوز تشکیل دهند. در یکی از این مناطق حتی خط پدافندی از خاک یمن بالاتر رفته و انصارالله توانسته در سه استان جنوبی عربستان نفوذ کرده و خط آفندی تشکیل دهد.
حال یمن در رویارویی با عربستان به تجربه و دستاورد‌هایی رسیده است که دومین کشور بزرگ عضو ائتلاف عربی علیه یمن یعنی امارات را نشانه رفته است. امارات، همصدا با ریاض در ابتدای حمله به یمن مدعی بود، جنگ برای بازگرداندن قدرت به «دولت قانونی» یمن یعنی «عبد ربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری است.
اختلافات بین دولت مستعفی و فراری یمن و امارات به‌عنوان، از یک سال قبل به دنبال اقدام «عبدربه منصور هادی» رییس‌جمهوری مستعفی یمن مبنی بر عزل «عیدروس الزبیدی» استاندار عدن و وابسته به امارات، تشدید شد.
چند هفته پیش اخباری درباره اقدام نظامیان اماراتی در اشغال فرودگاه جزیره سقطری و اخراج نیرو‌های وابسته به دولت مستعفی یمن منتشر شد.
موقعیت منحصر به فرد و راهبردی جزیره سقطری، در کنار مساحت بزرگ آن در دل دریای عرب و بهره‌مندی از طبیعت زیبا و بکر، امارات را برای اشغال آن و تبدیل این جزیره به مکان سیاحتی و ساخت پایگاه نظامی وسوسه کرد و در نهایت نیز توانست با چانه‌زنی و بهانه‌تراشی، امتیاز‌های لازم را از ریاض و دولت مستعفی یمن بگیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار