کد خبر: 910499
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
سعدالله زارعی:
رابطه صدر با جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته و گروه صدر را به عنوان نزدیکان خود یاد می‌کنیم ضمن اینکه تهران به دنبال وابسته بودن بغداد نیست.

جوان آنلاین: سعدالله زارعی‌ رئیس مؤسسه اندیشه‌سازان‌نور در نشست خبری تحولات اخیر فلسطین و خیزش مردمی علیه اسرائیل که در محل این مؤسسه برگزار شد، گفت: این انتفاضه سوم است که جنبه هجومی دارد و 4 هدف را دنبال می‌کند.

به گفته زارعی، یکی از این اهداف بازگشت تمرکز به موضوع فلسطین است که با مسئله تروریسم و تکفیری‌ها به حاشیه رفته بود.

وی دومین هدف را توجه به مسئله آوارگان فلسطینی خواند که حدود 7 میلیون آواره داخلی و خارجی را در بر می‌گیرد. وی افزود مسئله آوارگان در ادبیات سیاسی جهان به یک مسئله قابل اغماض تبدیل شد تا جایی که اعطای تابعیت اردنی به آوارگان مدنظرشان قرار گرفت.

زارعی سومین مسئله را رفع محاصره از غزه دانست که از سال 2009 تا به حال این منطقه در شرایط محاصره است. پس از جنگ 22 روزه اسرائیلی‌ها مسئله محاصره غزه را به اجرا گذاشتند که تا الان هم ادامه دارد. در غزه نه کشاورزی و نه صنعت و نه تولیدی وجود دارد و مردم به خارج وابسته هستند. علاوه بر اسرائیل، مصر نیز از جنوب حلقه محاصره را تنگ کرد که این مسئله شرایط بغرنجی را بر مردم غزه تحمیل کرد و طی این چند سال 50 هزار کودک و زن در غزه جان باختند و کسی به داد آن‌ها نرسید.

رئیس مؤسسه اندیشه‌سازان‌نور با بیان اینکه در این انتفاضه فلسطینی‌ها تصمیم گرفتند خودشان حصار را بردارند اما نه با زور و سلاح، اظهار داشت: انتفاضه بازگشت، انتفاضه مسلحانه نبوده است.

زارعی ادامه داد در اینجا بود که اسرائیل به‌شدت احساس خطر کرده و اعلام کرد که اجازه می‌دهد در بخش‌هایی این محاصره را بردارد که البته فلسطینی‌ها به‌دنبال رفع کل محاصره بودند.

وی افزود چهارمین دلیل این بود که اسرائیل گفت همه بخش‌های اشغال شده یعنی 78 درصد خاک فلسطین در اختیارش خواهد بود و کمتر از 22 درصد به فلسطینی‌ها تعلق می‌گیرد. انتفاضه فلسطینی‌ها اما امروز توانسته نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

زارعی‌ یادآور شد، در این انتفاضه بیش از 120 نفر شهید و بیش از 10 هزار نفر مجروح شده‌اند. خطر بزرگ برای اسرائیل انتفاضه مدنی است و اگر در کرانه باختری ، جنین، قدس و سرزمین‌های اشغالی دنبال شود دردسر بزرگی را برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.

زارعی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تحولات در جنوب سوریه گفت: اسرا‌ئیل احساس می‌کند شکست بزرگی خورده است و تکفیری‌ها از بین رفته‌اند و جبهه مقاومت پیروز شده است.جبهه مقاومت با دولت روسیه دوست است اما از کسی دستور نمی‌گیرد. اسرائیل برای اینکه واکنش‌های جبهه مقاومت را بسنجد دست به حملاتی زد تا جبهه مقاومت برای ماندن در سوریه ناچار به حمله به اسرائیل شود که البته این کار را نخواهد کرد. اما با حملات سنگین به جولان اشغالی مشخص شد که جبهه مقاومت در حفظ دستاوردهای خود به هیچ وجه تردید ندارد. استراتژی روسیه در منطقه‌ای که سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی در آن قرار دارد این است که درگیری نباشد و توصیه آن‌ها به ما و اسرائیل اجتناب از درگیری است. استراتژی مشخصی برای کمک به اسرائیل از سوی روسیه وجود نداشته و روس‌ها هم به ایران فشاری وارد نکرده‌اند کما اینکه ایران هم فشارپذیر نیست.

وی افزود: روس‌ها از قدیم در سوریه پایگاه داشته‌اند و بعدها آن را توسعه دادند که به دهه 70 قرن گذشته باز می‌گردد که یک پیمان نظامی منعقد شده است. جمهوری اسلامی ایران در خصوص سوریه روش ایجاد پایگاه نظامی را دنبال نکرد و در چارچوب سیاست خود مبتنی بر مبارزه با هژمونی‌گرایی، این موضوع را دنیال نکرد و به جای آن بحث دوستی با کشورها را دنبال کرد. حد و سطح موقعیت حضور ایران در سوریه را مذاکرات مشخص می‌کند که هنوز هم دیر نشده و برای مذاکرات با دوستان‌مان زمان برای گفتگو داریم.

به گفته زارعی، سیاست‌هایی که ترکیه در سوریه دنبال می‌کند بیش از رفع نگرانی آن‌هاست و ما با یک بدبینی به حضور نظامی آن‌ها نگاه می‌کنیم، در عین‌حال مایل هستیم این موضوع در چارچوب گفتگوهای آنکارا با دمشق حل شود و‌ ما هم حاضر به کمک هستیم. معتقدیم ترکیه باید نیروی نظامی خود را از سوریه خارج کند مگر اینکه دولت دمشق بخواهد.

وی در ادامه گفت: بین ایران و سوریه روابط گرمی وجود دارد و این موضوع می‌تواند در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی دنبال شود و بر حجم آن افزوده شود. همکاری‌های اقتصادی بین ایران و سوریه از قبل وجود داشته است. بین کشورهای همسایه بیشترین کمک را ایران به سوریه داشته و بر این اساس است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در دوره پس از جنگ بیشترین فعالیت‌ها را داشته باشد. سوریه زمین خوب و بنادر خوب و زیرساخت‌های خوبی برای همکاری دارد. فعلا در سوریه هیچ دولتی به اندازه ایران نتوانسته اعتماد دولت دمشق را جلب کند.

رئیس مؤسسه اندیشه‌سازان‌نور در بخش دیگری از سخنان خود درباره عراق گفت: خاندان‌هایی در این کشور حضور دارند که یکی از آن‌ها خاندان صدر است که در کنار مردم این کشور بوده و پرچم مبارزه با فساد را در دست داشته است. اینکه صدری‌ها که در پارلمان فعلی عراق 35 کرسی دارند و با یک ائتلاف تعداد کرسی‌های خود را به 54 عدد برساند چندان دور از ذهن نیست. پارلمان عراق 329 کرسی دارد که صدر تنها 54 کرسی را کسب کرده و جامعه عراق یک جامعه موزاییکی است که معنای آن لزوم رسیدن به توافق و تقاهم است.

زارعی می‌گوید: برخی رسانه‌ها از روابط ایران و صدر به عنوان یک ابهام یاد می‌کنند که نشانه آن را سفر صدر به عربستان می‌دانند، اما باید گفت که اگر شرایط فراهم شود ما نیز از ارتباط با عربستان استقبال می‌کنیم و بنابراین از روش دوستان‌مان هم برای گسترش روابط استقبال می‌کنیم. رابطه صدر با جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته و گروه صدر را به عنوان نزدیکان خود یاد می‌کنیم ضمن اینکه ما به دنبال وابسته بودن عراق نیستیم. این موضوعات بیشتر ناشی از نگرانی محافل منطقه‌ای از توسعه روابط ایران و صدر و نیز توسعه گروهی ضد اشغالگر در عراق است.

به گفته وی، گروه‌های شیعه که تشکیل دهنده دولت هستند در یک شرایط نزدیک به هم هستند و‌ سائرون‌، فتح، نصر، دولت القانون، و حکمت ملی به ترتیب قرار دارند و‌ ناچار به پیوستن هستند تا فراکسیون بزرگ تشکیل شود. این مسئله تا حدی زمان‌بر است.

زارعی در ادامه افزود: حزب الله لبنان در سوریه در حالی نقش‌آفرینی کرد که بسیاری از دلسوزان آن‌ها می‌گفتند که این کار، شما را در جهان عرب منفور می‌کند در حالی که انتخابات اخیر مجلس لبنان

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
اقای زارعی گول خودت نزن برادر
روسیه را باید تا به حال شناخته باشی شاید هم میخواهی اوضاع را عادی نشان دهی. ولید معلم که بصورت خیلی سرد و زود گذر ماندن ایران را به خواست سوریه قلمداد کرد ولی این پایان ماجرا نیست و پایان ان را خودت باید بهتر بدانی. این هزینه مالی و هزینه جانی به چه قیمتی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
البته سوء تفاهم نشه ایران از صدر بعنوان نزدیکان خود یاد نمی کنه شما از ایشان بعنوان نزدیکان خود یاد می کنید...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار