کد خبر: 910409
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح کرد:
رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت: نیاز به تدوین یک سند استراتژیک برای استان اصفهان، احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در نشستی با شهردار اصفهان با بیان این که در عصر کنونی شاخص های غیرمادی کیفیت زندگی در کنار پارامترهای رفاه مادی سنجیده می شوند اظهار داشت: دو پارمتر غیر مادی آب و هوای پاک، از اساسی ترین شاخص های کیفیت زندگی است و ایران در بررسی که سال ۲۰۱۸ انجام شد بین ۶۸ کشور جهان رتبه ۵۸  شاخص کیفیت زندگی را به خود اختصاص داده است.

حمیدرضا قلمکاری با بیان اینکه بررسی های سازمان ناسا نشان داده است تا ۳۰ سال آینده ۴۵ کشور در معرض تنش آبی شدید قرار می گیرند و ایران چهارمین کشور از این لیست است، اضافه کرد: در گذشته  اصفهان باغ شهر بوده است و با احتساب این باغات میزان فضای سبز اصفهان به ۱۲ هزار هکتار می رسید اما اکنون این میزان به کمتر از ۵ هزار هکتار رسیده که این خود عاملی برای افزایش آلودگی هوا است.

وی حداقل سرانه فضای سبز فعلی اصفهان را ۲۵ متر دانست و ادامه داد : با توجه به وجود ۸ هزار ۵۰۰ واحد صنعتی در این شهر و آلودگی شدید هوا این نیاز وجود دارد که سرانه فضای سبز به ۴۰ متر مربع ارتقاء پیدا کند.

وی خشکسالی و بحران آب را مانعی برای تحقق این امر دانست و ادامه داد : ۹۵ درصد از سطح استان اصفهان درگیر خشکسالی است و میزان بارش سال آبی ۹۶-۹۷ در فلات مرکزی نسبت به سال آبی قبل حدود ۶۰ درصد کاهش داشته و بر اساس آن میزان ورودی و خروجی سد زاینده رود نیز شاهد کاهش چشم گیری بوده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به وضعیت آلودگی اصفهان، خطر ریزگردها و نیاز به افزایش سرانه فضای سبز از یک سو و تداوم روند خشک سالی و کاهش وضعیت بارش از سوی دیگر گفت: این وضعیت باعث شده تا نیاز به تدوین یک سند استراتژیک برای استان اصفهان، به گونه ای که بتواند بهترین وضعیت را برای یک زندگی با کیفیت و قابل قبول در استان به وجود آورد، احساس شود.

قلمکاری آب سالم، هوای پاک، خاک نیالوده و نور کافی را از مولفه های محیط زیست سالم دانست و افزود: البته در سال های اخیر آلودگی های هوا در شهر اصفهان بر اساس فعالیت های انجام شده کاهش پیدا کرده است اما نیاز مبرم به توسعه پایدار در این زمینه داریم.

وی با بیان اینکه از ۱۷ شاخص توسعه پایدار که سازمان ملل ارائه کرده است سه هدف به صورت مستقیم و سه هدف به صورت غیرمستقیم به مسائل محیط زیستی اشاره دارد، گفت: توسعه پایدار به دنبال ایجاد توسعه و پیشرفت نسل حاضر با شرط حفظ منابع  برای توسعه نسل آینده است و در نظر گرفتن این مهم در تمام زمینه ها امری لازم و ضروری است.

در ادامه شهردار اصفهان در این دیدار مسائل محیط زیستی را زمینه تدوین حقوق بشر نسل سوم دانست و اظهار داشت: حق صلح، حق محیط زیست سالم و حق برداشت آب شرب سالم از جمله  موارد مطرح شده در حقوق بشر نسل سوم است که از آن می توان به عنوان حقوق همبستگی و مشارکت جمعی نام برد.

وی با بیان اینکه اسناد بالا دستی و قوانین بسیاری در خصوص محیط زیست در کشور وجود دارد، گفت: توسعه پایدار باید حال و آینده را به صورت همزمان در نظر بگیرد زیرا عدم توجه به این مسایل، زندگی بشر را به خطر خواهد انداخت.

قدرت الله نوروزی در ادامه از موافقت خود با ایجاد «مرکز آموزش عمومی محیط زیست» و ابلاغ این درخواست به مسئول پارک ناژوان خبر داد و اضافه کرد: در کنار این موضوع شهرداری اصفهان از تعداد زیادی فرهنگسرا در سطح شهر برخوردار است که مایلیم از آنها برای آموزش عمومی حفظ محیط زیست استفاده کنیم.

وی فرهنگ سازی و آموزش محیط زیست در سنین کودکی را بسیار مفید و ضروری خواند و اضافه کرد: سازمان آموزش و پرورش، سازمان های مردم نهاد و صنایع باید در این زمینه همکاری داشته باشند و لازم است هیئت امنایی در ارتباط با مسایل زیست محیطی با حضور همه مسئولان در شهر ایجاد شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار