کد خبر: 910191
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
سونامی کمبود معلم در اصفهان شروع شد؛
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۳ هزار معلم مرد در دوره متوسطه نظری اظهار کرد: حدود هزار و هشتصد معلم زن هم برای دوره نظری و فنی و حرفه‌ای برای استقرار پایه دوازدهم کمبود داریم که به این ترتیب با سونامی کمبود نیرو مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، رحیم محمدی در نشست خبری اداره کل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: آموزش و پرورش استان به عنوان تنها دستگاهی که ۸۶۰ هزار دانش آموز، ۵۰ هزار معلم با حدود ۶هزار مدرسه در ۴۱ منطقه آموزشی را در زیرمجموعه خود دارد قطعا دچار کم و کاستی هایی است و فعالیت آن خالی از اشکال نیست.

وی با تاکید بر وجود مشکلات مالی و تجهیزاتی در این دستگاه افزود: آموزش و پرورش را نباید تنها در همین چند مدرسه شهر اصفهان خلاصه کرد بلکه باید به مشکلات عدیده مناطقی چون نقاط دوردست سمیرم، فریدونشهر و مناطق کویری آران و بیدگل و کاشان هم توجه داشت.

وی با اشاره به استقرار نظام ۶،۳،۳ از سال ۹۱ تاکنون گفت: سال آینده اولین فارغ التحصیلان این نظام حدید با رویکردها و محتوای جدید را خواهیم داشت که از جهت ساختاری تغییرات عمده ای داشته است.

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش در خصوص ساختار جدید دوره‌ها تصریح کرد: در دوره ابتدایی ۵ پایه به ۶ پایه و دوره راهنمایی به دوره اول و دوم متوسطه تبدیل شد که در دوره قبلی متوسطه شاخه‌های فنی و حرفه ای، نظری و کارودانش وجود داشت که دوره نظری از ۴ پایه به ۳ پایه کاهش داشت اما در فنی و حرفه‌ای از ۲ پایه به ۳ پایه ارتقا پیدا کردیم یعنی در سال آینده به جای ۲ پایه سال‌های قبل در فنی و حرفه ‌ی باید ۳ پایه را پشتیبانی کنیم.

وی در بحث دوره پیش دانشگاهی گفت: در این دوره به جای یک دوره ۲۴ واحده که به عنوان سال چهارم منظور می شد پایه دوازدهم مستقر می شود که از ۲۴ ساعت درسی به ۳۵ ساعت ارتقا می یابد.

محمدی با پیچیده خواندن دوره فنی وحرفه‌ای به جهت تنوع و گستردگی محتوایی افزود: در فنی وحرفه ای باید ۵۰ درصد افزایش نیرو، فضا و تجهیزات داشته باشیم یعنی ۴۰۰ هنرستان استان باید به ۶۰۰ هنرستان افزایش یابد و از آنجا که تجهیزات لازم مصرفی و استهلاکی هستند علاوه بر بهینه سازی امکانات قبلی نیازمند افزایش ۴۰ درصدی در بحث تجهیزات هستیم که با توجه به مشکلات عدیده تا حدودی دستیابی به این امر دور از واقعیت به نظر می رسد.

وی با ابراز تاسف از عدم وجود وضعیت مطلوب در خصوص فضای فیزیکی افزود: متاسفانه ۳۰ تاد۳۳ درصد فضای تخریبی در استان وجود دارد که با کمک خیرین در افزایش فضای آموزشی ۱۲ هنرستان به ۴۰۰ هنرستان قبلی در استان افزوده می شود.

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان با اعلام این خبر که ۳ میلیارد وهفتصد میلیون تومان تجهیزات جدید به هنرستان‌ها تزریق می شود، اظهار کرد: در این زمینه استانداردسازی تجهیزات آموزشی را با کمک خیرین خواهیم داشت و از ظرفیت داخلی آموزش وپرورش هم استفاده خواهیم کرد.

محمدی با تاکید بر کمبود نیروی انسانی گفت: در بحث نیروی انسانی به عنوان بزرگترین چالش آموزش و پرورش استان با کمبود ۲ تا ۳ هزارنفری معلم در دوره ابتدایی مواجه هستیم که با ۶ پایه شدن این دوره این نیاز طبیعی است اگرچه در این مقطع محدودیت‌ها به دلیل استفاده از معلم هم خانم و هم آقا کمتر است.

وی با اشاره به وجود ۱۴۰ رشته در دوره کارودانش و ۴۰ رشته در فنی و حرفه‌ای افزود: در این دوره‌ها برخلاف دوره ابتدایی به دلیل تخصصی بودن نمی توان بحث جنسیت معلمان را خصوص کمبود نیرو نادیده گرفت این در حالی است که پوشش استان اصفهان در دوره فنی حرفه‌ای ۴۲ درصد است که این رقم در کشور ۳۷ درصد بوده سهم استان اصفهان ۵ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

محمدی با اشاره به کمبود ۳ هزار معلم مرد در دوره متوسطه نظری اظهار کرد: حدود هزاروهشتصد معلم زن هم برای دوره نظری و فنی و حرفه‌ای برای استقرار پایه دوازدهم کمبود داریم که به این ترتیب با سونامی کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی با تاکید بر استقبال بیش از حد خانواده‌ها از رشته‌های فنی حرفه‌ای افزود: سال گذشته بیش از ۵۰ هزار دانش آموز در شاخه فنی حرفه ای و کارودانش داشته ایم که بعد از رشته علوم تجربی بیشترین اقبال به سمت فنی حرفه ای بوده است که این خود لزوم افزایش ظرفیتها در این دوره ها را می طلبد.

معاون متوسطه اداره کل آموزش وپرورش استان در خصوص خرید خدمات از بخش خصوصی گفت: خرید خدمتی که در دوره ابتدایی انجام می‌شود از سطح کیفی خوبی برخوردار است و سعی شده تا با ایجاد بانک اطلاعاتی برای افراد فارغ التحصیل آموزش مهارت معلمی درنظر گرفته شود تا در آینده از آنها استفاده کرد.

محمدی با اشاره به بیشتر بودن بازنشستگی در این دستگاه نسبت به استخدام تصریح کرد: به ازای هر ۱ نفری که از مبادی رسمی وارد آموزش و پرورش می شوند ۴ نفر از سیستم این دستگاه خارج و بازنشسته می شوند که این نیروها از باکیفیت ترین نیروها هستند که به سرعت در حال خروج از سیستم آموزش و پرورش هستند.

معاون متوسطه اداره کل آموزش وپرورش استان با اشاره به ایجاد ۷۰ درصدی فضاهای آموزشی توسط خیرین گفت: تاکنون موضوع کمبود فضا در پایه دوازدهم را با استفاده بهینه از فضاها حل کرده ایم.

محمدی با تاکید بر گران اداره شدن آموزش و پرورش در ایران، افزود: در آموزش وپرورش ما بیش از ۲۰۰ رشته وجود دارد و این در حالی است که برخی کشورها تک رشته ای یا نهایتا چندرشته ای هستند.

وی با اشاره به وجود ۴زمینه صنعت، هنر، کشاورزی و خدمات در ساختار مدارس کارودانش اظهار کرد: در حوزه هنر رشته های سینما، نمایش و موسیقی را داریم که هر دانش آموزی بنا به علایق خود با توجه به وضعیت مطلوب رشته ها در استان می تواند در رشته دلخواه خود ادامه تحصیل دهد.

محمدی در خصوص ثبت نام مدارس هم گفت: مدارس عادی و هیئت امنایی باید دانش آموزان در محدوده را ثبت نام کنند و هرگونه آزمونی در این مدارس در دوره متوسطه اول ممنوع است.

معاون متوسطه اداره کل آموزش وپرورش استان با تاکید وجود آزمون تنها در دوره دوم متوسطه افزود: این آزمونها باید بعد از امتحانات خرداد برگزار شوند و ثبت نام مدارس نمونه دولتی دوره اول متوسطه باید از محدوده سکونت باشد و در صورت وجود ظرفیت با شرط معدل و مصاحبه ثبت نام کنند.

محمدی با بیان اینکه بهترین مدرسه نزدیکترین مدرسه است، اظهار کرد: این موضوع سیاست آموزش و پرورش است و به آن اعتقاد دارد و در بحث کیفیت مدارس چندان تفاوتی با هم ندارند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر