کد خبر: 910065
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
عليرضا قزوه از بررسي ۶ هزار اثر براي جلسه امسال شاعران با رهبري خبر داد
همه‌ساله همزمان با میلاد مبارک امام حسن (ع) جلسه دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود. مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از حضور ۱۷۵ شاعر در جلسه امسال خبر داده است.
فرزین ماندگار
همه‌ساله همزمان با میلاد مبارک امام حسن (ع) جلسه دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود. در این جلسه جمعی از شاعران جوان و پیشکسوت تازه‌ترین سروده‌های خود را قرائت کرده و از بیانات مقام معظم رهبری در حوزه شعر و ادبیات بهره‌مند می‌شوند. در این رابطه مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از حضور ۱۷۵ شاعر در جلسه امسال خبر داده است.
علیرضا قزوه، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا گفت: امسال نیز مطابق سال‌های گذشته این جلسه همزمان با شب میلاد مبارک امام حسن (ع) برگزار می‌شود. در جلسه امسال ۱۷۵ شاعر از سراسر کشور و از تمامی استان‌ها حضور دارند که از این تعداد، ۱۲۰ چهره یعنی حدود ۷۰ درصد از چهره‌های جدید هستند. از سوی دیگر، قرار است در جلسه امسال شاعرانی از کشور‌های افغانستان، پاکستان و هندوستان نیز حاضر باشند. وی با ارائه جزئیات بیشتر ادامه داد: در برنامه امسال قرار شعرخوانی ۳۰ نفر از شاعران گذاشته شده است که در این میان تعدادی از پیشکسوتان و جمعی از شاعران جوان سروده‌های خود را قرائت می‌کنند. مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به نحوه انتخاب اشعار گفت: سروده‌ها در جلسات شورای هشت نفره مورد بررسی قرار گرفته است. شعر‌هایی که در این جلسه خوانده می‌شوند، توانسته‌اند از ۱۰۰ امتیاز، ۸۰ امتیاز کسب کنند. همچنین شاعرانی که سروده‌های آن‌ها از نمره ۱۰۰، توانسته‌اند ۷۵ امتیاز کسب کنند در این جلسه نیز حضور دارند. قزوه با بیان اینکه امسال حدود ۶ هزار اثر مورد بررسی قرار گرفته است، اضافه کرد: دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب طولانی‌ترین دیداری است که در برنامه‌های ایشان لحاظ می‌شود. این برنامه حدود چهار ساعت به طول می‌انجامد و دیدار از پیش از نماز مغرب آغاز می‌شود و پس از آن نیز ادامه دارد؛ این یک پیام برای جامعه دارد و بیانگر اهمیت مقوله شعر در نظر معظم‌له است.

ارتباط با شاعران، پیش از انقلاب

درباره چگونگی شکل‌گیری حلقه شعر مشهد و حضور آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسات، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله حسینی، شاعر و فعال فرهنگی، از پایه‌گذاران جلسات شعر در مشهد به تسنیم گفت: این جلسات از سال ۶۴- ۶۳ در مشهد شروع شد. با توجه به علاقه‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای به شعر و ادبیات داشتند، از قبل از انقلاب با شاعران در مشهد و دیگر شهر‌ها ارتباط داشتند. این ارتباط در دوران ریاست جمهوری ایشان نیز ادامه داشت. در آن زمان من به ایشان پیشنهاد دادم اگر امکان دارد وقتی به مشهد تشریف می‌آورند، دیداری هم با شاعران مشهد داشته باشند. ایشان هم موافقت کردند و اولین جلسه در نوروز سال ۶۳ در مشهد برگزار شد و بعد هر سال ادامه داشت. البته بعد‌ها این جلسات از مشهد به تهران منتقل شد. تا زمانی که خودم در ایران بودم، جلسات را اداره می‌کردم و وقتی به آفریقای جنوبی رفتم، از آن به بعد جلسات توسط دیگر دوستان در تهران برگزار می‌شد. حسینی به بیان خاطره‌ای در اینباره می‌پردازد: «علاقه شخصی مقام معظم رهبری به شعر بسیار است؛ به طوری که این جلسات تا زمان رحلت امام (ره) ادامه داشت. وقتی رهبر انقلاب یک‌سال پس از رحلت امام (ره) به مشهد آمدند، دوباره به آقای گلپایگانی گفتم که دوست داریم جلسات هرساله شاعران با مقام معظم رهبری ادامه‌دار باشد و هر سال، مطابق گذشته این جلسات برگزار شود. آقای گلپایگانی گفت: ایشان رهبر شده‌اند و سرشان خیلی شلوغ است و امکان برگزاری جلسه دیگر وجود ندارد. من احساس کردم که شاید سیاست و دید مقام معظم رهبری این باشد، بنابراین هیچ اصراری نکردم. تا اینکه در همان روز‌ها ملاقات دیگری صورت گرفت و برخی از فضلای حوزه علمیه مشهد به دیدار ایشان رفته بودند. در آن دیدار ایشان چشمشان به من افتاد و گفتند که جلسه شاعران کی است؟ من به ایشان عرض کردم آقای گلپایگانی گفته‌اند که دیگر صلاح نیست این جلسات برگزار شود و ما جلسه‌ای نخواهیم داشت. همانجا رهبر انقلاب به آقای گلپایگانی گفتند که چرا جلسه را نگذاشتید؟ رهبر انقلاب در آن دیدار فرمودند که علاقه دارند جلسه دیدار شاعران مجدداً برگزار شود.»

آغازی برای حرکات عظیم ادبی

حجت‌الاسلام محمدزمانی از شاعران کشورمان در گفت‌وگو با فارس شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب را آغازی برای حرکات عظیم ادبی دانست. این شاعردر گفت‌وگو با فارس درباره جلسات شعرخوانی نیمه ماه مبارک رمضان در محضر رهبر انقلاب اظهار داشت:این شب شعر و دیدار از چند جهت حائز اهمیت است. اولین نکته اینکه، این دیدار بزرگ‌ترین اتفاق ادبی سال محسوب می‌شود که به گفته ادبا، شعرا و اهالی رسانه مهم‌ترین اتفاق سالانه ادبی کشور است. حجت‌الاسلام زمانی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به نکات دیگر تصریح کرد: این برنامه در واقع آغازی برای حرکات عظیم ادبی در طول سال شمرده می‌شود و از سال‌های گذشته ادامه داشته است، اما از زمان رسانه‌ای شدن آن شاهد رشد در ادبیات کشورمان هستیم. به گفته وی، یکی از مؤلفه‌های رشد شعر ما برپایی این جلسه در نیمه ماه مبارک است، از سویی دیگر این جلسه مشوقی برای شاعران محسوب می‌شود؛ این موضوع که امروز شاهد رشد ادبیات خصوصاً شعر در سطح کشور هستیم یا کنگره‌های مختلف برگزار می‌شود، این‌ها مرهون تشویق‌های معظم له در این سال‌ها و رهنمود‌های ایشان درباره سیاستگذاری در عصر شعر بوده است. این شاعر، شعر انقلاب را در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ دارای رشد چشمگیر دانست و خاطر نشان کرد: ما در دهه ۸۰ و ۹۰ شاهد رشد ادبیات خصوصاً شعر بوده‌ایم، به نحوی که اشعار شبه‌روشنفکری عیاری در روزگار ما ندارد و شعر انقلاب در همه ابعاد؛ دفاع مقدس، عاشقانه و آیینی سرآمد شده و در حال پیشرفت است.

طنز از پستو بیرون آمد

عباس احمدی یکی دیگر از شاعران کشورمان نیز در آستانه دیدار شعرا با رهبری گفت: خوانش شعر طنز در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی باعث شد طنز به جامعه شناسانده و بسیاری از نگاه‌های منفی نسبت به طنز پاک شود. این شاعر و طنزپرداز کشور با بیان اینکه یکی از دلایل رشد شعر طنز کشورمان دیدار سالانه شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است، عنوان کرد: خوانش شعر طنز در حضور رهبری باعث شد طنز به جامعه شناسانده و بسیاری از نگاه‌های منفی نسبت به طنز پاک شود. به بیانی دیگر طنز از پستو بیرون آمد و شاعران طنزپرداز با قدرت و فراغ‌بال بیشتری کار کردند. وی همچنین افزود: در شب شعر شاعران در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، چکیده و عصاره‌ای از شعر انقلاب اسلامی مطرح می‌شود. در این محفل همه جریان‌های شعری حضور ندارند، اما جریان شعر انقلاب که طیف گسترده‌ای از شاعران کشور را شامل می‌شود به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند و اشعاری که خوانده می‌شود هم طیف گسترده‌ای را به لحاظ قالب شعری و مضمون شامل می‌شود. احمدی یکی دیگر از برکات دیدار سالانه شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی را جوانگرایی این جلسات عنوان کرد و گفت: بسیاری از شاعران جوان در این جلسات فرصت ظهور و بروز پیدا می‌کنند.
این شاعر در رابطه با یکی از خاطرات ماندگاری که از دیدار با رهبری در ذهن دارد، بیان کرد: در یکی از این جلسات، شاعری قصیده‌ای که مدح رهبر معظم انقلاب بود را خواند. حضرت به ایشان گفتند این صفاتی که آوردید برای من نیست و این اشعار را برای ائمه و معصومین (ع) بسرایید. ایشان نشان دادند دوره این حرف‌ها که شاعران مدح کسی را بگویند گذشته است. وی افزود: شبکه‌ها و رسانه‌های معاند با انقلاب اسلامی از این دست شعر‌ها سوء استفاده می‌کنند و می‌خواهند جلسات شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی را به گونه دیگری جلوه دهند. یک بار آقای شرافت شعری در مدح حضرت علی (ع) در حضور رهبر خواند و شبکه‌های ماهواره‌ای بخشی از این شعرخوانی را جدا کرده و به گونه‌ای نمایش داده بودند که گویی آقای شرافت این شعر را در مدح رهبر خوانده‌اند. حتی گاهی همکاران و دوستانم به شوخی به من می‌گویند که چقدر صِله گرفته‌ام و آیا سکه گرفته‌ام یا خیر، در حالی که در نشست‌های سالانه شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی نه پولی به کسی داده می‌شود و نه اینگونه مسائل مطرح است و شاعران صرفاً برای شعرخوانی و دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی در این جلسه حضور پیدا می‌کنند. همانطور که عنوان شد حضور رهبر معظم انقلاب میان شاعران و اهل قلم، مربوط و محدود به سال‌های اخیر نیست. به‌روایت خود ایشان شاعرانی، چون اخوان ثالث و امیری فیروزکوهی، پای ثابت برخی از انجمن‌ها در مشهد و بعد در تهران بودند. دیدار شاعران با ایشان در دوره ریاست جمهوری و در زمان رهبری نیز ادامه داشته و مشغله‌ها مانع برگزاری این نوع جلسات نشده است. استمرار این نوع جلسات پیام‌های دیگری غیر از ادب‌دوستی رهبر معظم انقلاب دارد و آن اهتمام ویژه ایشان به شعر به‌عنوان یک میراث ملی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های ادبی کشور در مقوله شعر انقلاب و متعهد است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد جعفری
|
Germany
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
0
0
سلام خسته نباشید
یه سوال داشتم این جلسات در سالی کی برگزار میشه و شاعران چه جوری انتخاب میشن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار