کد خبر: 909990
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
امروزه تصور دنیایی که انسان‌ها و روبات‌ها در نزدیکی هم در بسیاری از حوزه‌ها همکاری می‌کنند، آسان است. روبات‌های نرم‌افزاری جدید قابلیت ویژه‌ای دارند...
روبات‌های نرم‌افزاری جدید قابلیت ویژه‌ای دارند. قابلیت‌های منحصر به فرد این ماشین‌های اتوماتیک عبارتند از: خم شدن، تغییر شکل، کشش، چرخش یا فشرده شدن در تمام حالاتی که روبات‌های معمولی سفت نمی‌توانند چنین باشند.
امروزه تصور دنیایی که انسان‌ها و روبات‌ها در نزدیکی هم در بسیاری از حوزه‌ها همکاری می‌کنند، آسان است. روبات‌های نرم‌افزاری جدید ممکن است به اطمینان از اینکه این تصور می‌تواند با خیال راحت انجام شود، به نحوی که با روبات‌ها محیط انسان یا حتی با خود انسان هماهنگ شوند، کمک کنند.
یون ویسل، استاد برق و کامپیوتر مهندسی UC سانتا باربارا گفت: برخی از مزایای سیستم‌های روباتیک نرم‌افزاری می‌توانند به راحتی با محیط‌های غیرساختاری یا سطوح نامنظم یا سطوح نرم، مانند بدن انسان، سازگار شوند.
به‌رغم وعده‌های آنها، تا به امروز، اکثر روبات‌های نرم‌افزاری در مقایسه با بسیاری از روبات‌های معمولی به آرامی‌و ناشیانه حرکت می‌کنند. با این حال، این شکاف به لطف پیشرفت‌های جدید در واحد اساسی حرکت روباتیک، به نام فعال‌کننده، محدود شده است. فعال‌کننده‌ها مسئول حرکت مکانیکی مکانیسم یا ماشین هستند و این کار را به روش‌های مختلف با تکیه بر نیروی الکترومغناطیسی، پیزوالکتریک، پنوماتیک و یا دیگر نیرو‌ها انجام می‌دهند.
چالش اصلی برای ویسل و همکارانش ساخت فعال‌کننده‌ای است که بتواند به سرعت بیشتری نسبت به آنچه که معمولاً با موتور‌های روباتیک نرم‌افزاری امکان‌پذیر است برسد، بسیاری از آن‌ها به فرآیند‌های آهسته، مانند جریان هوا و یا اثرات حرارتی بستگی دارند.
در این پروژه، می‌خواستیم ببینیم چقدر می‌توانیم ایده فعالسازی بسیار سریع و ولتاژ پایین را در نمونه روباتیک کاملاً نرم‌افزاری، اجرا کنیم. آن‌ها اساس کار خود را بر روی موتور الکترومغناطیسی، نوع معمولی از فعال‌کننده‌های سریع و ولتاژ پایین که در همه چیز از جمله اتومبیل‌های الکتریکی تا لوازم خانگی استفاده می‌شود، قرار دادند، اما در سیستم‌های روباتیک نرم‌افزاری کاربرد کمی‌دارد. کار تیم منجر به نوعی فعال‌کننده سریع ولتاژ پایین و نرم‌افزاری و همچنین به شکل قابل توجهی کوچک، به اندازه تنها چند میلیمتر شده است. با استفاده از هادی‌های آلیاژ مایع فلزی منحصر به فرد که در الیاف پلیمری توخالی و کامپوزیت‌های پلیمری مغناطیسی قرار دارند، محققان مؤلفه‌های سه بعدی منظمی ایجاد کردند که پایه آنالوگ نرم‌افزاری موتور‌های استاندارد را تشکیل می‌دهد. خود الیاف کامپوزیت‌هایی پلیمری هستند که تیم آن‌ها را مهندسی کرده تا هدایت حرارتی بالا داشته باشند و به طور قابل توجهی عملکرد خود را بهبود بخشند.
ویسل در ادامه گفت: متوجه شدیم هرکدام از اجزا نرم و قابل انعطاف هستند و آن‌ها را برای ایجاد سازه‌های موتور شکلی که بتوانند همه چیز را حرکت دهند، ترکیب کردیم. برای نشان دادن، آن‌ها یک گیرنده کوچک در اندازه میلیمتری ایجاد کردند که می‌تواند در عرض چند میلی‌ثانیه به هم نزدیک شوند، آن‌ها همچنین محرک لمسی نرم‌افزاری طراحی کردند که می‌تواند در فرکانس صد‌ها سیکل در ثانیه عمل کند.
این دستگاه‌ها می‌توانند در زمینه‌های نوظهور مانند علم حواس پوستی استفاده شوند، در این زمینه‌ها بازخورد لمسی برای برنامه‌های کاربردی از جمله واقعیت مجازی و البته ارتباط نزدیک روباتیک نرم‌افزاری مورد نظر است. این فعال‌کننده‌های الکترومغناطیسی نرم‌افزاری می‌توانند برای ایجاد صفحه‌های لمسی مطابق با پوست انسان و یا ابزار روباتیک مینیاتوری برای جراحی آندوسکوپی یا سایر برنامه‌های پزشکی استفاده شوند.

منبع: ساینس دیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر