کد خبر: 909891
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا در قبال ایران، نگرانی‌های مشترکی با آمریکا دارد از قبیل برنامه موشک بالستیک این کشور و برخی موضوعات منطقه.
جوان آنلاین: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست وزرای خارجه اروپایی در نشستی خبری شرکت کرد.
فدریکا موگرینی در پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا در حال بررسی مشوق‌های اقتصادی برای ایران به منظور حفظ برجام است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد که حفظ برجام برای اتحادیه اروپا، موضوعی منحصر به مسائل اقتصادی نیست بلکه برای اتحادیه اروپا این یک موضوعی امنیتی است.
او گفت: ما به طور عمده درباره تدابیری برای حفظ توافق و تعهدات اقتصادی‌مان در قبال ایران صحبت کردیم. اما برای ما مسئله تنها منافع اقتصادی نیست، بلکه منافع امنیتی است، چون ما معتقدیم در نبود توافق، امنیت منطقه و اروپا در خطر خواهد بود.
موگرینی در بخش دیگری از این سخنرانی در پاسخ به یک سؤال تاکید کرد که اتحادیه اروپا در قبال ایران، نگرانی‌های مشترکی با آمریکا دارند از قبیل برنامه موشک بالستیک این کشور و برخی موضوعات منطقه.
به گفته او، اتحادیه اروپا در این موضوع که برجام بهترین راه برای پرداختن به نگرانی‌های آمریکا است، اتفاق نظر دارد؛ نگرانی‌هایی که به گفته موگرینی، اتحادیه اروپا با آمریکا درباره آنها ‌اشترک نظر دارد.
صدای واحد!
در هفته‌های گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ژست طلبکار به خود گرفته و به‌صورت رسمی خروج این کشور از برجام را اعلام کرد، این در حالی بود که آمریکا، هم در دولت اوباما و هم در دولت ترامپ، به تعهدات خود عمل نکرده بود و در جایگاه متهم قرار داشت.
پس از خروج آمریکا از برجام، سران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در واکنش به این اتفاق، بیانیه‌ای صادر و مواضع خود را اعلام کردند. این سه کشور در بیانیه فوق (با ژستی طلبکارانه)! به دولت ایران تأکید کردند که نباید در مقابل عهد‌شکنی آمریکا واکنشی نشان داده و همچنان می‌بایست تعهدات خود را یکطرفه ادامه دهد! علاوه‌بر این، اعضای اروپایی 1+5 تأکید کردند که در عین حال که برجام باید حفظ بشود، ایران می‌بایست درباره مسائل منطقه مخصوصاً در سوریه، عراق، یمن و همچنین برنامه موشک‌های بالستیک خود پاسخگو باشد! همچنین باید برخی از مقررات برجام که پس از سال 2025 خاتمه می‌یابد در یک چارچوب طولانی‌تری تعریف شود.
دونالد ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید پیش از این بارها اعلام کرده بودند که برجام به‌دلیل اینکه مسئله موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران را پوشش نمی‌دهد و همچنین محدودیت‌هایش دائمی نیست، قابل قبول نمی‌باشد و باید اصلاح شود. با بررسی اظهارات و بیانیه‌های اروپا در هفته‌های اخیر و مقایسه آن با زیاده‌خواهی‌های ترامپ به این نتیجه می‌رسیم که این اظهارات و بیانیه‌ها، دقیقاً تکرار یاوه‌گویی‌های ترامپ است.
در روزهای گذشته رسانه‌های منطقه‌ای محتوای مذاکرات اخیر دولت آمریکا با اروپا را فاش کردند که نشان می‌دهد آمریکا قبل از خروج از برجام از اروپا برای ادامه فشار به ایران تضمین گرفته است.
علاوه‌بر این در روزهای گذشته پایگاه تحلیلی «پولیتیکو» به نقل از «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته بود: «از حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته که این کشور علیرغم تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در توافق می‌ماند».
در روزهای گذشته عراقچی تایید کرد که روحانی قبل از خروج آمریکا به اروپا تضمین داده بود که در برجام می‌مانیم.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤالی درخصوص ارائه تضمین از سوی اروپا به ایران برای اجرای تعهدات برجامی گفت: «تضمین نمی‌دهیم»!. علاوه‌بر این «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه نشست غیررسمی سران اروپا در بلغارستان گفت: «به‌خاطر مسئله ایران، علیه شرکت‌های آمریکایی جنگ تجاری یا راهبردی راه نخواهیم انداخت. این کار منطقی نیست. ثانیا، شرکت‌های فرانسوی را به ماندن در ایران مجبور نخواهیم کرد». همچنین «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در حاشیه نشست غیررسمی سران اروپا در بلغارستان گفت:«نباید این توهم را ایجاد کرد که می‌توانیم تمام خسارات ناشی از تحریم‌ها را جبران کنیم».
اروپا در پی آن است تا با مذاکرات فرسایشی، برای آمریکا زمان بخرد. هدف اصلی و مشترک تروئیکای اروپایی و آمریکا، بلاتکلیف نگه داشتن اقتصاد ایران و تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان است.
تقسیم کار
در روزهای گذشته روزنامه زنجیره‌ای آرمان در اعترافی دیرهنگام نوشته بود:«شکاف‌های موجود بین برخی از کشورهای اروپایی با آمریکا بیشتر شکل رسانه‌ای دارد و در واقعیت هیچ شکافی وجود ندارد...اتفاقاً صدای واحدی از همه آنها به گوش می‌رسد. در شرایط کنونی کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که برجام باید باقی بماند؛ با این وجود این توافق نیاز به تقویت و متمم دارد که باید هرچه سریع‌تر انجام شود. به نظر می‌رسد آمریکا و کشورهای اروپایی در مقابل ایران تقسیم کار انجام داده‌اند. آمریکا فشارهای خود را نسبت به ایران افزایش داده و در مقابل کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند در شرایطی که ایران تحت فشار است با ایران وارد مذاکره شوند تا نتیجه دلخواه هر دو گروه حاصل شود. همه کشورهای غربی نیز به دنبال این هستند که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی کند تا شرایط برای شکل‌گیری یک «برجام ۲» و یا اضافه کردن مکمل به برجام به‌وجود بیاید».
هسته‌ای بهانه بود
پیشتر رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های متعدد تاکید کرده بودند که بحث هسته‌ای، فقط یک بهانه است؛ موضوعی که این روزها صراحتا از سوی رسانه‌های خارجی همچون آروتز شوا نیز ابراز می‌شود.
به گزارش جام نیوز، آروتز شوا با انتشار تحلیلی به این واقعیت ‌اشاره کرده که بحث‌های مطرح شده حول محور برنامه هسته‌ای ایران، چیزی جز یک بهانه برای محدودسازی نفوذ تهران در منطقه غرب آسیا نبوده است.
این رسانه صهیونیستی تاکید کرده که آمریکا و اسرائیل به تلاش‌های خود برای فشار آوردن به ایران در سوریه افزوده‌اند و اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا و تعیین شروط 12 گانه برای ایران نیز در همین راستا بوده است.
رعایت تحریم‌ها
درحالی‌که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل برای حفظ منافع اتحادیه اروپا در برجام گردهم آمده بودند لهستان اعلام کرده که مخالف اتخاذ هرگونه تدابیر ویژه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.
به گزارش آسوشیتدپرس، ژاکک ژاپوتویژ وزیر خارجه لهستان گفت: ورشو با هرگونه اقدام که باعث تضعیف تحریم‌های آمریکا شود مخالف است.
«دیدیه ریندزر» وزیر خارجه بلژیک نیز روز دوشنبه بعد از اجلاس وزارت خارجه اتحادیه اروپا گفت حمایت از شرکت‌های بزرگ اروپایی برای تجارت با ایران به‌دلیل تحریم‌های آمریکا ساده نیست.
اعتراض بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه درباره حکم اخیر دادگاه نیویورک درباره ارتباط ١١سپتامبر با ایران گفت: تهران صدور احکام غیابی، مغرضانه، سیاسی و بی‌اساس مراجع قضایی آمریکا را به‌شدت محکوم کرده و کلیه حقوق خود را برای پیگیری و جبران خسارات احتمالی محفوظ می‌داند.
قاسمی افزود: صدور این احکام در حالی که به اذعان همگان اساسا هیچ‌گونه شواهد و قرائنی درخصوص مشارکت کشورمان وجود ندارد و گزارش‌های رسمی آمریکایی‌ها اذعان دارند آمران و عاملان این فاجعه تروریستی از هم پیمانان منطقه‌ای آمریکا بوده‌اند، نه تنها نظام حقوق بین‌الملل که مردم آمریکا به‌ویژه بازماندگان و قربانیان حادثه 11 سپتامبر را به سخره گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار