کد خبر: 909865
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
هرساله در این ماه هزاران نفر از دانشجویان از سراسر کشور به دیدار رهبرشان می‌آیند و ساعاتی را از نزدیک با اشتیاق پای سخنان معظم‌له می‌نشینند و روزه خود را هم در کنار ایشان افطار می‌کنند
جوان آنلاین: دوشنبه‌شب، دانشجویان مهمان سفره افطاری رهبر معظم انقلاب بودند و حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در این دیدار «روحیه جوانی، احساس هویت اثرگذار، انگیزه‌های ایمانی و آرمانی جریان‌های دانشجویی و مطالبه‌گری آرمان‌ها» را مایه امید به آینده خواندند و برضرورت «انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل‌کردن» تأکید کردند.

هرساله در این ماه هزاران نفر از دانشجویان از سراسر کشور به دیدار رهبرشان می‌آیند و ساعاتی را از نزدیک با اشتیاق پای سخنان معظم‌له می‌نشینند و روزه خود را هم در کنار ایشان افطار می‌کنند؛ این دیدارها به‌دلیل صمیمت و دردودل دانشجویان با رهبرشان بیش از دیدارهای معمول رهبر انقلاب به طول می‌کشد . همچنان که دیدار دوشنبه‌شب نیز بیش از سه ساعت به‌طول انجامید.
رهبر معظم انقلاب در ابتدای سخنان خود، دیدار و صحبت‌های دانشجویان را که شامل مسائل متنوعی از موضوعات کشور و دربردارنده پیشنهادها، گله‌ها و اعتراض‌ها بود، جلسه‌ای به معنی واقعی دانشجویی خواندند و تأکید کردند که لشکر جوانان مؤمن و انقلابی باید وارد میدان مطالبه دائم و هوشیارانه آرمان‌ها و کمک به تحقق اهداف انقلاب شوند و در مقابلِ تخریب افکار عمومی و فضاهای نخبگانی و مدیریتی، سد ایجاد کنند.
برای دانستن چگونگی تحقق منویات رهبری، سراغ اعضای برخی تشکل‌های دانشجویی رفتیم که در ادامه گفت‌وگوی روزنامه «صبح نو» با این افراد را می‌خوانید.

کوهی مقدم: مفاهیم اصیل انقلاب باید بازخوانی شود
آقای اسماعیل کوهی مقدم، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» درباره این دیدار گفت: ما در این دیدار سؤالی را مطرح کردیم که چرا در شرایط فعلی مسوولان کشور خود را پاسخگو نمی‌دانند به نحوی که حتی مردم، تشکل‌ها و رسانه‌ها امکان پاسخگو کردن مقامات را ندارند.
دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: در این خصوص تحلیل‌هایی را ارائه کردیم، یکی از این تحلیل‌ها این بود که به نظر می‌رسد مفاهیم اصیل انقلاب چون کرامت انسانی و پاسخگویی مسوولان نیاز به بازخوانی و بروزرسانی دارد، واضح است که سیر مطالبه‌کردن موضوع‌ها روندی دارد که پایه اول آن داشتن گفتمان و گفتار محتوایی مناسب و تئوریک متناسب با شرایط روز جامعه است که بر پایه مفاهیم انقلاب اسلامی پایه‌گذاری شده است.
وی با بیان این که این مسأله باید توسط رسانه‌ها و تشکل‌های مختلف مطرح شود، افزود: مطالبات کلی و مصداقی باید حول این محوریت طرح شود.
کوهی مقدم تضعیف تشکلات دانشجویی را دلیل کاهش میزان مطالباتی که به نتیجه می‌رسد دانست و ادامه داد: به همین دلیل جنبش دانشجویی حس کردند که نمی‌توانند خودشان را به‌عنوان یک وجه اثرگذار در جامعه ببینند، باید حواسمان باشد مسیر به‌گونه‌ای پیش برود که به پاسخ دادن منتهی شود.
دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: گفتمانی که می‌توان این مطالبات را با آن پیش برد، گفتمان عدالت و کرامت انسانی است. مسوولان درک کنند که مردم کرامت دارند، مهم هستند و باید برای افکار عمومی ارزش قائل شد و آنها را در امور مشارکت داد و قانع کرد.وی با بیان این که مقام معظم رهبری مسأله صبرانقلابی را مطرح کردند، گفت: رهبر انقلاب جریان دانشجویی را جریانی پرتپش و بانشاط می‌دانند و اشاره کردند این حجم مطالبات نشان از زنده‌بودن جریان‌ها در بین دانشجویان دارد.
کوهی مقدم با بیان این که دانشجویان این ویژگی را دارند که سریع به نتیجه و جواب برسند، ادامه داد: مطالبه‌گری در مقابل رهبری یا مسوولان به سرعت به نتیجه نمی‌رسد و موجب ناامیدی دانشجو می‌شود. اگر جریان دانشجویی بتواند صبر را به‌وجود آورد و درک کند که سیر اصلاح امور سیری منطقی و زمان‌دار است، مشکلات رفع می‌شود.
دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت با اشاره به این موضوع که مطالبه‌گری الزاماتی دارد و باید ناظر به فضای داخل کشور باشد، افزود: مطالبه‌گری نباید باعث ایجاد بستر برای دشمن شود؛ کاملاً بدیهی است که ما اصولی مشخص و اشتراکات فکری داریم البته در برخی مواقع اختلاف سلیقه‌هایی هم وجود دارد.
وی با بیان این که ما در سال گذشته کلیدواژه‌ای تحت عنوان جمهوریت ناتمام را داشتیم، خاطر نشان کرد: ما شاید به دولت انتقاد وارد می‌کنیم اما از سوی دیگر دولت جمهوری اسلامی را دولت قانونی می‌دانیم و از تصمیماتی که می‌گیرد پشتیبانی می‌کنیم اما در کنار آن درباره فعالیت‌ها توضیح می‌خواهیم؛ ما با حفظ مرزبندی‌ها مطالبات را مطرح می‌کنیم.

اخگرپور: مطالبه‌گری باید بر اساس مستندات و عام باشد
آقای حسین اخگرپور، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با «صبح‌نو» درباره دیدار با رهبر معظم انقلاب و مطالبات دانشجویان گفت: محور اصلی مطالبات آرمان‌های انقلاب و شعارهای انقلاب چون عدالت و اسلام است که کاملاً در قانون به آنها اشاره شده است.
دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: متأسفانه برخی مسوولان دچار اشتباهات عمدی یا سهوی می‌شوند.
اشتباهاتی که در برخی موارد ریشه در فکر مسوول دارد و به همین خاطر مقام معظم رهبری فرمودند که کمترین وظیفه جنبش‌های دانشجویی تکرار مدام این آرمان‌ها و مطالبات است تا مسوولان این آرمان‌ها را
 فراموش نکنند.
وی تصریح کرد: این وظیفه باعث می‌شود تا خود ما که نسل سوم و چهارم انقلاب هستیم و قرار است روزی مسوول شویم آنها را فراموش نکنیم، این یک بازی چندسربرد است چرا که موجب می‌شود این آرمان‌ها مرور و بازخوانی شود و در ذهن و روح ما ثبت و ضبط شود.
اخگرپور با بیان این که رهبر فرزانه انقلاب بحث مطالبه‌گری را پیش‌تر بیان کرده بودند، گفت: مطالبه‌گری باید بر اساس مستندات باشد، در مطالبه‌گری نباید مورد مصداقی داشته باشیم بلکه باید به‌صورت عام آن را انجام دهیم، چون در صورت ورود به مصادیق، امکان اشتباه برای ما وجود دارد، چراکه شاید ما جوانب امر را ندانیم و به نتیجه‌گیری اشتباهی برسیم.
دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: وقتی ما عَلم عدالت را بلند کنیم؛ یعنی مطالبه عام داریم و ما هم تاکنون فریاد مطالبه عام زدیم، البته در برخی مواقع اتفاق افتاده که دوستان ورود مصداقی کردند و در نهایت نتیجه اشتباهی گرفتند و با گذشت زمان دیدند که مطالبه اشتباه بوده است.
وی تصریح کرد: در مطالبه‌گری از دولت نخستین مطلب این است که مسوولان ما باید آستانه انتقادپذیری را ارتقا دهند، متأسفانه خیلی از مسوولان دولتی انتقادپذیر نیستند و انتقاد را با تخریب اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند با هر انتقاد و مطالبه‌گری تخریب شده‌اند درصورتی که مطالبه‌گری ما همان مطالبات آرمان‌های انقلاب است که در قانون اساسی ذکر شده است.
اخگرپور خاطر نشان کرد: ما باید تمامی جوانب امر ازجمله نیمه پر لیوان را در مطالبه‌گری از دولت ببینیم، اگر دولت اقدام مثبتی انجام داد باید تقدیر و تشکر کنیم و اگر در جایی دیگر قدم اشتباهی برداشت باید در ابتدا امر به معروف کرده و نکات اشتباه را گوشزد کنیم و درصورت عدم توجه، موارد را از طریق رسانه علنی کنیم و اخطار دهیم که خلاف آرمان‌هاست تا مسیر را
اصلاح کنند.

گلرو مفرد: مطالبه‌گری نباید همراه با سیاه‌نمایی باشد
آقای محمدرضا گلرو مفرد، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب و محورهای مطالبات دانشجویان در این دیدار اظهار کرد: محور مطالبات دانشجویان باید در مسیر آرمان‌های اصلی انقلاب مانند عدالت استقلال و آزادی باشد.
دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: دانشجویان باید روحیه انقلابی را در کشور زنده نگه دارند تا افکار و تحلیل‌هایی که می‌گویند دوره انقلابی‌گری تمام شده است به حاشیه بروند.
وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرمودند و در متن اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم وجود دارد تزریق امید و مقابله با افرادی است که می‌خواهند ناامیدی را در جامعه
پمپاژ کنند.
گلرو مفرد خاطر نشان کرد: افرادی که نگاه جامع به کشور و دستاوردهای آن ندارند بعضاً مطالبه‌گری را همراه با سیاه‌نمایی بیان می‌کنند و عدم مقابله با آنها به خاطر ضعف برخی تشکل‌های دانشجویی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار