کد خبر: 909777
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
توسعه گلخانه‌ها با هدف اشتغالزایی، افزایش تولید و حذف انواع مخاطرات
سال‌هاست تاریخ انقضای کشت سنتی محصولات کشاورزی به اتمام رسیده است و کارشناسان این حوزه در سراسر دنیا، کشت گلخانه‌ای را جایگزین آن کرده‌اند. شیوه‌ای از کشاورزی که بر اشتغالزایی و تولید می‌افزاید و منجر ...
ميترا شهبازي

به حذف مخاطرات ناشی از سرمازدگی و گرمازدگی که هر ساله حجم زیادی از محصولات را از بین می‌برد می‌شود. همچنین معضل جولان آفات و نیاز به انواعی از سم و کود هم کاهش می‌یابد و محصولاتی ارگانیک تولید می‌شود. در این راستا مسئولان هرمزگان به‌رغم اینکه استان از رتبه دهم کشوری در این حوزه برخوردار است؛ برنامه احداث ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه را هم در نظر گرفته‌اند. همین مساحت می‌تواند برای حدود ۳۳ هزار نفر اشتغالزایی کند.

کشت سنتی سال‌هاست با روی کار آمدن شیوه‌های نوین کشاورزی کنار رفته است. شیوه‌ای از کشاورزی که بدون منابع آبی فراوان، شرایط جوی ثابت و بهره‌مندی زیاد از کود‌ها و سم‌های متفاوت برای کنترل آفات غیر قابل اجراست. به‌رغم اینکه مدت‌هاست این نوع کشاورزی منقضی شده است، اما هنوز هم در جای‌جای کشور کشاورزانی هستند که به صورت سنتی کشت و برداشت می‌کنند. فعالیتی که یکسال با افزایش تولید و سالی دیگر با یک تغییر آب و هوایی تمام محصول را از بین می‌برد. از این رو کشت گلخانه‌ای جایگزین آن شده است، تا تمام مشکلات را برطرف کند و تضمینی برای برداشت پرسود کشاورزان باشد. در این راستا هرمزگان رتبه دهم سطح زیر کشت محصولات گلخانه را به خود اختصاص داده و بر اساس گفته کارشناسان قرار است این سطح نیز همواره افزایش یابد.

در این خصوص مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه سطح گلخانه‌ها از سال ۹۴ تاکنون دو برابر شده است، می‌گوید: «ارزش تولیدات گلخانه‌ای استان ۲۸ میلیارد تومان و ارزش صادراتی آن حدود ۷۴ میلیون و ۴۷۵ هزار دلار است.» بر همین اساس جهاد کشاورزی استان قرار است سطح گلخانه‌ها را برای اشتغالزایی، تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی افزایش دهد. در این همین خصوص مسعود گرگیج می‌افزاید: «قرار است ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه در شهرستان‌های مختلف استان از جمله بندرعباس، میناب، رودان، قشم، بستک و پارسیان احداث شود.» طرحی که پس از بهره‌برداری از آن به گفته کارشناسان برای بیش از ۵۵ هزار نفر شغل ایجاد می‌کند.

عمده محصولات گلخانه‌ای صادراتی‌اند

در حال حاضر ۱۴۳ هکتار گلخانه برای کشت آماده است که در این خصوص استاندار هرمزگان می‌گوید: «با توافقی که با جهاد کشاورزی استان شده باید تا شهریور ماه سال‌جاری ۲۰۰ هکتار با احتساب ۱۴۳ هکتار از اراضی استان زیر کشت گلخانه‌ای قرار گیرد.» فریدون همتی با اشاره به اینکه بعد از برنامه کشت ۲۰۰ هکتاری گلخانه‌ها، برنامه کشت ۵۰۰ هکتاری در دست است، می‌افزاید: «باید گلخانه‌های متروکه و غیر فعال استان شناسایی و اقدامات لازم برای راه‌اندازی مجدد آن‌ها انجام گیرد.» در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از محصولات گلخانه‌ای استان همواره به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، روسیه و عراق صادر می‌شود و استاندار هرمزگان در این خصوص ادامه می‌دهد: «در بحث صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و بازاریابی آن‌ها هم نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثر هستیم تا بتوانیم علاوه بر راه یافتن بیشتر محصولات استان در بازار کشور و حتی بین‌المللی، از متضرر شدن کشاورزان نیز جلوگیری کرد.» بنابر این کشت به این طریق از معضل کمبود منابع آبی می‌کاهد و به افزایش تولید و صادرات محصولات نیز ختم می‌شود.

علاوه بر این هر هکتار گلخانه نیز برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می‌کند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای در هرمزگان با اشاره به مقرون به صرفه بودن پیگیری این نوع کشت می‌گوید: «هرمزگان با توجه به شرایط اقلیمی خاص و نوع Ph خاک شرایط مناسبی برای ترویج و توسعه گلخانه‌ها دارد. چراکه با دارا بودن نور خورشید در بیشتر ایام سال به صورت طبیعی نیازی به استفاده از سوخت گازوییل و دستگاه‌های گرم کننده در محیط گلخانه ندارد.» بنابر این تنها با این شرایط است که می‌توان هم کشت محصولات کشاورزی را توسعه داد و هم صادرات را رونق بخشید. اتفاقی که به حمایت مداوم مسئولان نیاز دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار