کد خبر: 909501
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
گذر وزیر علوم هم به کمیسیون آموزش افتاد
رفع معضلات حوزه دانشجویی از مهم‌ترین دغدغه‌های صندوق رفاه دانشجویان است...
حسین اعلایی
رفع معضلات حوزه دانشجویی از مهم‌ترین دغدغه‌های صندوق رفاه دانشجویان است. این صندوق از دو سال قبل در راستای ارائه خدمات هرچه بیشتر، شورای راهبردی تشکیل داد تا با بهره‌گیری از نظر مشاوران خبره، بهترین خدمات را به دانشجویان ارائه دهد، اما مدتی است به دلیل مشکلات مالی و عدم امکان تأمین اعتبار از انجام رسالت‌های خود عقب مانده است.
به عقیده برخی کارشناسان، بروز مشکلات مالی برای صندوق رفاه دانشجویان و عدم توانایی مالی در عمل به برخی تعهداتش زمینه‌ساز برخی ناآرامی‌های دانشجویی هم می‌شود.
همین مشکلات موجب شد در روز‌های اخیر منصور غلامی وزیر علوم به کمیسیون آموزش دعوت شود تا پاسخگوی سؤالات نمایندگان مجلس باشد.
نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی منصور غلامی وزیر علوم را به مجلس فراخواندند تا در رابطه با آنچه ناآرامی در دانشگاه‌های کشور و نیز عملیاتی نشدن تعهدات صندوق رفاه عنوان می‌شود، به آن‌ها پاسخ دهد.
هنوز از جزئیات این جلسه و مصوبات آن اطلاع دقیقی در دست نیست، اما اشاره به چرایی اجبار وزیر علوم برای رفتن به مجلس و تلاش برای قانع کردن نمایندگان مجلس خالی از لطف نیست.

ادعایی که چندان واقعی نیست

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که اصلی‌ترین دستورجلسه نمایندگان با وزیر علوم رسیدگی به مشکلات صندوق رفاه بوده است. اگرچه مهندس یزدان‌مهر، رئیس صندوق رفاه دانشجویان از حل شدن مشکلات مالی و تأمین اعتبار برای پرداخت وام به دانشجویان و به ویژه دانشجویان دکتری سخن گفته، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این سخنان چندان با واقعیت همخوانی ندارد.
بر اساس سخنان رئیس صندوق رفاه، این مجموعه بنا دارد وام ویژه دکتری و نیز وام‌های ضروری دانشجویان را تا پایان خرداد پرداخت کند. این در حالی است که رئیس صندوق رفاه پیش از این از پرداخت وام‌های صندوق به دانشجویان تا پایان اردیبهشت خبر داده بود.
یزدان‌مهر در مصاحبه خود با رسانه‌ها همچنین از پرداخت همه وام‌های معوقه زمستان سخن گفته است، اما این گفته‌ها در حالی است که وام بسیاری از دانشجویان متقاضی وام دکتری در فصل زمستان همچنان پرداخت نشده است.
یکی از این دانشجویان در همین رابطه به «تابناک»، گفت: «با اینکه همه مدارک درخواست وام من به تأیید دانشگاه رسید و در اختیار صندوق رفاه قرار گرفت، هنوز وام فصل زمستان من واریز نشده و تعجب می‌کنم که رئیس صندوق رفاه چگونه ادعا کرده وام همه دانشجویان متقاضی پرداخت شده است.»
به هر حال به نظر می‌رسد وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویان هم‌اکنون به دلیل برخی مشکلات مالی و مدیریتی از عمل به تعهدات خود عقب مانده‌اند و این موضوع از دید نمایندگان مجلس دور نمانده است؛ نمایندگانی که البته از سوی سیل عظیم دانشجویان دانشگاه‌های سراسری کشور تحت فشار هستند و یکی از وظایف اصلی آن‌ها رسیدگی به مشکلات دانشجویان است.
اکنون باید منتظر ماند و دید بالاخره خروجی جلسات وزیر با نمایندگان چه خواهد شد و آیا واقعاً تأثیر ملموسی در زندگی دانشجویان خواهد گذاشت یا خیر؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر