کد خبر: 909263
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
هر چند با رشد فرهنگ جامعه تبعیض‌های بین پسران و دختران روز به روز کمتر می‌شود، ولی با توجه به تفاوت‌های جسمی و روحی نوجوانان باید در خصوص استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیشتر مراقب دختران باشیم.

جوان‌آنلاین: تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر زندگی افراد جامعه کاملا واضح است. با گسترش فضا‌های مجازی و حضور بیشتر دختران و زنان در شبکه‌های اجتماعی به دلیل فرصت بیشتر مسلما تاثیرات مخرب بر روی این قشر از جامعه بیشتر خواهد بود. محققان به این نتیجه رسیده‌اند ابتلا به افسردگی در دخترانی که در فضا‌های مجازی فعال‌تر هستند بیشتر است.
مسلما در دنیایی که هر روز بیش از پیش از برابری بین حقوق زنان و مردان صحبت می‌شود، هیچ گاه به دنبال بیان تبعیض بین دو جنس زن و مرد برای یک فعالیت اجتماعی نخواهیم بود. ولی تفاوت‌هایی در شرایط جسمی و روحی زنان و مردان وجود دارد که قابل انکار نیست. 

تاثیر مخرب شبکه‌های اجتماعی در زنان بخصوص دختران نوجوان

این روز‌ها بیشتر جوان‌ها در انواع شبکه‌های اجتماعی مخصوصا فیس بوک و اینستاگرام و ... عضو هستند و بسیاری از صفحات مورد علاقه خود را دنبال می‌کنند. ولی تحقیقات نشان داده است دختران نوجوانی که بیشتر در این شبکه‌های اجتماعی فعال هستند بیشتر از مردان دچار افسردگی می‌شوند و کمتر شادی را تجربه می‌کنند و البته بیشتر بیمار می‌شوند.
کارا بوکر در این باره می‌گوید: «بررسی وضعیت روحی دختران بین ۱۰ تا ۱۵ سالی که در شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و اینستاگرام عضو هستند نشان می‌دهد که بسیاری از آن‌ها از نظر روحی و روابط اجتماعی مشکل دارند.» این محقق بریتانیایی اظهار داشت این مشکل در پسران همین گروه سنی کمتر دیده می‌شود.
در این تحقیق ۹۰۰ر۹ دختر و پسر بریتانیایی فعال در شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و اینستاگرام مورد بررسی قرار گرفتند. به آن‌ها پرسش نامه‌هایی داده شده تا میران شادی و وضعیت روحی آن‌ها مورد تحقیق قرار گیرد. در این تحقیق محققان متوجه شدند دختران بیشتر از پسران در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند. در گروه سنی ۱۳ ساله این نسبت دو برابر و در گروه سنی ۱۵ ساله حضور دختران سه برابر پسران بود.
دختران نسبت به پسران ساعات بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند و همین عامل اصلی بیماری‌های روحی و جسمی شان است. میزان افسردگی و عدم نشاط در دختران بین ۱۰ تا ۱۵ ساله نسبت به پسران هم سن و سالشان بیشتر بود. مشکلات عصبی نیز از دیگر بیماری‌های روحی بود که دختران بیشتر از پسران با آن دست به گریبان بودند.
تحقیقات همچنین نشان داد این دختران در سنین بزرگسالی بیشتر از مشکلات روحی رنج می‌برند.

علت!

هر چند هم پسران و هم دختران طی سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی به دلیل بروز بلوغ دگرگونی در احساسات و عواطف خود دارند؛ ولی استفاده و حضور در شبکه‌های اجتماعی این مشکل را تشدید می‌کند که برای دختران تاثیر آن بیشتر و طولانی‌تر است.
دختران نسبت به پسران روش متفاوتی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تعامل با آن‌ها دارند. با بزرگ شدن دختران و شروع ارتباطات بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و نیز حضور بیشتر مردان و متاسفانه اهمیت به ویژگی‌های ظاهری و نه شخصیت افراد، دخترانی که لایک‌های کمتری دریافت می‌کنند؛ با مقایسه خودشان با ستاره‌های هالیوود، تصاویر و عکس‌های مدل‌های تبلیغاتی و سلبریتی‌ها بدون در نظر گرفتن نوع گریم فرد و حتی جلوه‌های خاص تصاویر و فیلم‌ها بیشتر دچار سرخوردگی می‌شوند.
حساس بودن دختران نسبت به پسران از دیگر علت‌هایی است که باعث افسردگی هر چه بیشتر آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

راه چاره چیست؟

پاملا روتلیج روانشناس تیم تحقیق از کالیفرنیا اعتقاد دارد ارتباط بین شبکه‌های اجتماعی و افسردگی در دختران ما را به تحقیقات بیشتری هدایت می‌کند، ولی باید به والدین گوشزد کنیم بیشتر از پیش مراقب استفاده فرزندان خود بخصوص دختران نوجوان از شبکه‌های اجتماعی باشند.
محدود کردن ساعات استفاده از اینترنت، صحبت کردن با فرزندان در مورد مضرات استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی، الگوسازی درست از افراد موفق، تشویق و هدایت آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی مثبت مثل ورزش و کلاس‌های هنری و البته فرهنگ سازی – اهمیت دادن به شخصیت افراد و نه ویژگی‌های ظاهری – از جمله مواردی است که روانشناسان برای آگاه سازی نوجوانان بخصوص دختران به والدین توصیه می‌کنند.
طباطبایی پژوهشگر مسائل اجتماعی افزود: یکی از نیاز‌های بشر تعامل و برقراری ارتباط باهم نوع خود است به شکلی که در بسیاری از شهر‌های اروپایی همچون پاریس و میلان در کافه‌های قدیمی افراد نمی‌توانند از گوشی همراه خود استفاده کنند و باید آن را خاموش کنند و در این مکان‌ها افراد را به تعامل و ارتباط اجتماعی ترغیب می‌کنند.
وی اظهارکرد: در ارتباط انسانی و گفت و گو نیاز به عناصر اصلی همچون نگاه، شنیدن صدا و ... است که در فضای مجازی این موارد حذف می‌شود و بار احساسی درستی منتقل نمی‌شود که برای انتقال درست احساسات بین افراد لازم است که به صورت رو در رو با هم در ارتباط باشند.
 
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر