کد خبر: 909194
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
پس از 7 سال جنگ و درگیری‌های خونین،
این روزها سوریه وضعیت جدیدی را تجربه می‌کند؛ بازگشت به آرامش و رها شدن از یک کابوس دهشتناک. آیا دشمنان مردم سوریه تاب تحمل این روزها را خواهند داشت؟
جوان آنلاین: هفت سال از شروع درگیری‌های سوریه می‌گذرد. درگیری‌هایی که ابتدا از یک سری اعتراضات ساده شروع، اما بعد با دخالت کشورهای خارجی به یک جنگ تمام عیار داخلی تبدیل شد. به دنبال این دخالت بود که گروه‌های تروریستی مانند قارچ از هرنقطه‌ای در سوریه روییدند و با سلاح‌های مرگباری که از طریق حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای خود دریافت می‌کردند به جان مردم افتادند. این روزها سوریه وضعیت جدیدی را تجربه می‌کند؛ بازگشت به آرامش و رها شدن از یک کابوس دهشتناک. آیا دشمنان مردم سوریه تاب تحمل این روزها را خواهند داشت؟

پاکسازی حومه دمشق

عصر سی و یکم اردیبهشت بود که فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه اعلام کرد، منطقه حجرالاسود و اردوگاه یرموک در جنوب دمشق از سیطره تروریستها خارج شده و این دو منطقه آزاد شدهاند. از همان شب صدای توپخانه ارتش سوریه که همواره در حال هدف قرار دادن مواضع تروریستها با همراهی بمبافکنهای سوری بود، دیگر در دمشق به گوش نرسید و مردم پایتخت از آن شب تاکنون با آرامش سر بر بالین میگذارند. یگانهایی از ارتش سوریه از اول اردیبهشت امسال عملیات نظامی دقیقی را برای پایان دادن به حضور تروریستها در جنوب دمشق آغاز کردند و 31 اردیبهشت با خروج باقیمانده گروه تروریستی داعش از منطقه یرموک و حجر الاسود توانستند بر این دو منطقه که سالها در اشغال گروههای تروریستی بود، مسلط شوند. ارتش سوریه پیش از آن نیز کنترل مناطق و مواضع تحت اشغال گروه تروریستی تحریرالشام (جبهه النصره) را در اردوگاه فلسطینینشین یرموک در اختیار گرفته بود. پس از اخراج تروریستها از غوطه شرقی، ارتش سوریه این فرصت را پیدا کرد تا کار تروریستهای حاضر در جنوب پایتخت را نیز یکسره کند که این امر عصر دوشنبه محقق شد. با همت و تلاشهای جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه هماکنون امنیت به دو استان دمشق و ریف دمشق بازگشته است. به همین دلیل 9000 شهروند آواره غوطه شرقی از مراکز اسکان موقت به خانه و کاشانه خود بازگشتند و بازگشت اهالی دیگر مناطق مسکونی نیز با سرعت هر چه سریعتر جریان دارد.

کشوری در آتش

با تقویت گروههای تکفیری تروریستی تمام کشور سوریه به آتش کشیده شد. بسیاری از مردم در بلاتکلیفی و هراس قرار داشتند و ترجیح میدادند گروه گروه خود را به پناهگاهی امن در بیرون از مرزهای سوریه برسانند. رفته رفته چهره واقعی تروریستهای تکفیری مورد حمایت جبهه غربی ـ عربی ـ صهیونیستی که در ابتدا پشت ماسک دین یا دموکراسی خواهی پنهان شده بود، افشا شد و همین مساله کمک کرد سربازان ارتش سوریه بتوانند در کنار نیروهای مقاومت حرکت جدیدی را برای مقابله با تروریستها در پیش بگیرند .سالهای 91 و 92 اداره و کنترل حدود 80 درصد خاک سوریه در دست حاکمیت دمشق قرار نداشت، اما حکومت سوریه سرانجام به کمک مستشاران ایرانی و جبهه مقاومت اسلامی از یک شکست حتمی نجات یافت و موفق شد گام به گام خاک این کشور را از لوث تروریستها پاکسازی کند. پس از شکست گروهک تروریستی داعش در سوریه بویژه در استانهای الرقه و دیر الزور در شرق این کشور ـ که تقریبا همزمان بود با شکست داعش در عراق ـ نوبت به پاکسازی مناطق متصرفه توسط دیگر گروههای تروریستی در غوطه شرقی دمشق در استان ریف دمشق و همچنین جنوب پایتخت سوریه رسید. با آزادسازی و پس از آن پاکسازی غوطه شرقی و جنوب دمشق از دست تروریستها هم اکنون نگاهها به عملیات ارتش سوریه در استان درعا دوخته شده است. بعد از آن هم سراغ استان ادلب به عنوان محل تجمع تروریستهای شکست خورده خواهد رفت. طی این سالها خون بسیاری از بی گناهان برخاک ریخته شد و ارتش سوریه در کنار نیروهای مقاومت نیز شهدای زیادی را تقدیم کردند.

بازگشت آوارگان

چند ماه پیش سخنگوی سازمان بینالمللی مهاجرت در خبری اعلام کرد 602 هزار و 759 آواره سوری به کشورشان بازگشتند. به گفته این نهاد، علاوه بر کسانی که از سوریه خارج شدهاند، حدود 84درصد مردم شهرها نیز به دلیل درگیریها جا به جا شدهاند و حال مشغول بازگشت به خانههایشان هستند. به گفته اولیویا هیدون، حدود 16 درصد آوارگان سوری مقیم کشورهای ترکیه، لبنان، اردن و عراق تاکنون به کشورشان بازگشتهاند.

 

هشدار عجیب آمریکا

درحالی که سوریه گام به گام به سوی آرامش پیش میرود و مردم این کشور نیز دوباره به خانههایشان بازمیگردند حامیان گروههای تروریستی همچنان به دخالت و جنگافروزیهای خود در سوریه ادامه میدهند. روز گذشته در خبری آمده بود ایالات متحده آمریکا در اقدامی مداخلهجویانه به سوریه هشدار داده است. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه جمعه در بیانیهای گفته است آمریکا «تدابیر قاطع و مناسبی» در واکنش به آنچه «نقضهای آتشبس» دولت سوریه میخواند، اتخاذ خواهد کرد. دیدبان حقوق بشری سوری مستقر در انگلیس چهارشنبه گذشته در گزارشی مدعی شده بود نیروهای دولت سوریه پس از پیروزیهای خود در جنوب دمشق قصد دارند به سمت استان درعا در جنوب سوریه حرکت کنند. دولت سوریه حق خود میداند که با انجام عملیاتی جدید مناطق جنوبی این کشور را پاکسازی کند. کشورهای خارجی و در راس آنها آمریکا به جای این که حامی چنین تصمیمی باشند در جهت تقویت گروههای تروریستی قصد دارند عملیات ارتش سوریه در جنوب این کشور را سد کنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
0
0
این ارامش سوریه جه نفعی برای مردم ایران دارد؟ و بلعکس عدم ارامش جه سودی و یا زیانی برای مرای مردم؟ واقعیت را باید قبول نمود که فعلا مهمترین حرکت دولت این است که اقتصاد را از بدبختی نجات دهد . ایجاد شغل نماید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار