کد خبر: 909192
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
نمایشگاه حجاب و عفاف را چندان هم نمی‌توان بخش جانبی نمایشگاه قرآن به حساب آورد؛ نمایشگاهی که برای خودش حسابی جا باز کرده و بانوان بسیاری را برای بازدید به مصلی می‌کشاند.
کبری فرشچی
بهار دل‌ها و بهار قرآن در رمضان همه ساله با رخدادی فرهنگی همراه است. بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن سه سالی می‌شود به خانم‌ها اختصاص داده شده است و بازدیدکنندگان این بخش نمایشگاه قرآن همگی خانم‌هایی هستند که برای تهیه کالای حجاب حتی اگر به خود نمایشگاه قرآن سر نزنند به بخش عفاف و حجاب می‌آیند و اغلب هم دست خالی برنمی‌گردند. امسال هم اگر به میان غرفه‌های چیده شده در شبستان مصلی بروید و در نمایشگاه قرآن و بخش جانبی آن یعنی غرفه‌های عفاف و حجاب گشتی بزنید درمی‌یابید نمایشگاه حجاب و عفاف را چندان هم نمی‌توان بخش جانبی نمایشگاه قرآن به حساب آورد؛ نمایشگاهی که حالا برای خودش حسابی جا باز کرده و بانوان بسیاری را برای بازدید به مصلی می‌کشاند.
در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن دیگر نمی‌توان بخش حجاب و عفاف را بخشی جانبی دانست. امسال و در این دوره از نمایشگاه بیش از ۱۳۰ غرفه در مساحتی بالغ بر ۵ هزار متر مربع در بخش عفاف و حجاب بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم حضور دارند. همچنین در این نمایشگاه طرح‌های مختلفی در حوزه حمایت از کالای ایرانی و طرح‌های عفاف و حجاب اجرایی می‌شود و همین طرح‌ها هم توانسته بازدیدکنندگان بیشتری را به این نمایشگاه جذب کند.

غرفه‌هایی برای فروش و غرفه‌هایی برای فرهنگ

در بین غرفه‌ها که راه می‌روید انواع و اقسام چادر‌های مشکی و چادر نماز، روسری و مقنعه و شال در کنار کالا‌های تازه‌تر حجاب همچون ساق دست‌های رنگارنگ و گیره‌های روسری تزئینی به چشم می‌خورد. برخی غرفه‌ها کالاهایشان شیک و تجملاتی است؛ چادر‌های گران‌قیمت با تزئیناتی براق و نگین‌دار؛ گیره‌های روسری با گل‌های الماسی و ساق دست‌هایی که گاهی قیمتشان از یک روسری معمولی بیشتر است، اما غرفه‌های ساده‌تری هم هست که می‌تواند خریداران با بودجه کمتر را به خود جلب کند. در این میان برخی غرفه‌داران فقط آمده‌اند تا کالایشان را بفروشند. برخی دیگر، اما انگار برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف هم دغدغه دارند. این را می‌توان از طرح‌هایی که به اجرا گذاشته‌اند دریافت. از طرح دوخت چادر مشکی رایگان تا تعویض چادر نو با کهنه و حتی غرفه‌هایی همچون «من حجاب را دوست دارم».

من حجاب را دوست دارم

«من حجاب را دوست دارم» یکی از غرفه‌های نمایشگاه عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن است. «من حجاب را دوست دارم» نام گروهی مردمی است که از سال ۱۳۹۳ با هدف امر به معروف در حوزه ترویج حجاب در جامعه سعی کرده با استفاده از جلوه‌های هنری با زبانی ساده، ضمن تشویق و تأیید معتقدان به حجاب، از عموم مردم دعوت کند تا درباره این مقوله فرهنگی بیشتر تدبیر کنند.
به گفته حمیدرضا جعفری مدیر اجرایی طرح «من حجاب را دوست دارم»، این تشکل با همکاری و حضور خود مردم، در سطح وسیع جامعه و همچنین به طور تخصصی‌تر با افرادی که خود اعلام همکاری می‌کنند، اداره می‌شود و تا کنون این جنبش موفق شده‌است در سطح ملی گسترش یابد و با اغلب فروشگاه‌های محصولات فرهنگی کشور ارتباط برقرار کند.
غرفه «من حجاب را دوست دارم» هم محصولات حجاب را با تخفیف ویژه نمایشگاه عرضه کرده و آنطور که مسئولان این غرفه می‌گویند این گروه مردمی از ظرفیت‌های فضای مجازی در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بهره می‌گیرد.

دوخت رایگان چادر

آنطور که معاون کمیته حجاب و عفاف بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم می‌گوید: طرح ملی نذر حجاب در دو دسته تعویض چادر مشکی و چادر نماز کهنه با نو در نمایشگاه قرآن اجرا می‌شود.
علی اصغر زیلایی، معاون کمیته حجاب و عفاف می‌افزاید: نمایشگاه عفاف و حجاب در سال جاری به دو بخش تبلیغی و ترویجی و نیز عرضه محصولات در این حوزه تقسیم شده است.
به گفته زیلایی کارگاه دوخت به صورت رایگان فعالیت می‌کند که بر اساس پیش‌بینی‌ها روزانه ۳۰۰ چادر به شرکت‌کنندگان تحویل داده می‌شود و اولویت با کسانی است که از نمایشگاه خرید می‌کنند.
وی اظهار کرد: مادران در طول نمایشگاه نگران فرزندانشان نباشند و می‌توانند فرزندان خود را به مهد‌های نمایشگاه بسپارند چراکه در این مکان‌ها آموزه‌های حجاب و عفاف ارائه می‌شود.
وی افزود: غرفه «من حجاب را دوست دارم» در راستای ترویج عفاف و حجاب با استفاده از فضای مجازی وجود خواهد داشت.
‌زیلایی با اشاره به رویکرد این کمیته در استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در ترویج عفاف و حجاب معتقد است: خاستگاه جریان‌سازی پوشاک ایرانی- اسلامی به‌خصوص در بخش عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن است که تازه‌ترین دستاورد‌ها در آن عرضه می‌شود.

معرفی آثار برگزیده در حوزه عفاف و حجاب

آثار برگزیده حوزه حوزه عفاف و حجاب در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با هدف تقویت فعالیت‌های موفق طی سال‌های گذشته و برنامه‌ریزی برای طرح‌های جدید رونمایی می‌شود.
این طرح‌ها در تمامی زمینه‌های مرتبط با حوزه عفاف و حجاب شامل پوشش بانوان، آقایان، کودکان و نوجوانان، ملزومات عفاف و حجاب، انواع چادر و سرپوش معرفی و رونمایی می‌شوند. فرهنگ‌سازی در راستای شعار «حمایت از کالای ایرانی» که با تکیه بر استفاده از محصولات ایرانی و تقویت فعالیت‌های به انجام رسیده از اولویت‌های بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن و رونمایی آثار برگزیده است. سومین دوره نمایشگاه عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن و بازخوردی که با مشاهده حضور گسترده و استقبال بانوان محجبه و حتی غیرچادری از این بخش وجود دارد نشان دهنده آن است که رویکرد کلی بانوان ایرانی نسبت به موضوع حجاب در کشورمان تا چه اندازه مثبت است و چنین وقایعی با عرضه محصولات متنوع حجاب و عفاف تا چه اندازه می‌تواند نیاز به تنوع و زیبایی در کنار حجاب را برآورده کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر