کد خبر: 908995
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
حاشیه‌ای بر بازنشر اثر تاریخی «خشونت قانونی»
از جمله دشوارترین نوشته‌ها، نوشته‌های تاریخی هستند و زمانی این دشواری بیش از حد خواهد بود که مؤلف در زمان واقعه نباشد و بخواهد واقعیات را آنگونه که بوده است بنگارد...
کاظم مقدم
از جمله دشوارترین نوشته‌ها، نوشته‌های تاریخی هستند و زمانی این دشواری بیش از حد خواهد بود که مؤلف در زمان واقعه نباشد و بخواهد واقعیات را آنگونه که بوده است بنگارد، بنابراین هر چه تلاش کند، راه برای اشتباه و اشکال باقی خواهد ماند و این مشکل در تألیف این کتاب دو چندان شد، زیرا واقعه‌ای سرّی در زمانی که آگاهان اصلی آن در بین ما نیستند، مورد تحقیق قرار گرفت و آنان نیز که هستند یاد ایام در ذهنشان دستخوش کهولت سن شده است و یادآوری آن برایشان چندان آسان نیست. مطلب دیگر اینکه در کتاب‌های غیر تاریخی غلط املایی زیاد مشکل‌آفرین نیست، زیرا از کلمات پسین و پیشین صحیح آن مشخص خواهد شد ولی این راحتی در نوشته‌های تاریخی بسیار مشکل می‌نماید، چون اگر یک کلمه یا یک رقم تاریخی اشتباه تایپ یا نقل شود، باید رنج‌ها کشید تا واقع از منقول یافت شود که ما با این مشکل، مخصوصاً در نشریات، روزنامه‌ها و کتاب‌های مورد مراجعه بسیار دست به گریبانیم. اما درباب انتشار اثر «خشونت قانونی» درباره واقعه اعدام انقلابی حسنعلی منصور، یادآوری چند نکته شایسته است:
۱- در فراهم شدن هر چه کامل‌تر این اثر تلاش زیادی صورت گرفته است، با این همه تردیدی نیست که در آن کاستی‌هایی نیز هست. روشن است در چاپ‌های بعد فرصتی برای کامل‌تر شدن این اثر دست خواهد داد. هر یادآوری از سوی خوانندگان و پژوهشگران تاریخی مشارکتی سپاس‌برانگیز در جهت زدودن کاستی‌ها و فزونی دستاورد‌های مثبت این اثر است، بنابراین مجموعه حاضر پیش‌نویس بخشی از وقایع سال ۴۳ و نیز شرح حال شهید حاج صادق امانی است که اکنون در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.
۲- بی‌تردید دامنه مبارزات گسترده‌تر از آن است که در این مجموعه‌ها آورده شود، بنابراین مطالبی که در این مجموعه گردآوری شده تنها نمایانگر اندکی از فعالیت‌ها و مبارزات آن شهیدان والامقام است که از دید نگارنده پنهان نمانده و تمامی اقدامات و تلاش‌هایی که شهید حاج صادق امانی و همرزمان وی در چند سال آخر عمر خویش کرده‌اند برای نویسندگان قابل دسترسی کامل نبوده است، البته هر چند این نوشتار توان انعکاس عظمت روحی این شهیدان را ندارد، اما جمله به جمله آن می‌تواند بخشی از حقایق را آشکار و تصویری هر چند کوچک از سازش‌ناپذیری و اسلام‌خواهی آنان را به خواننده ارائه کند.
۳- در بخش اسناد ساواک، حروفچینی سند‌ها مطابق نگارش اصلی آن‌ها بوده و همچنین از حروفچینی سربرگ سند‌ها و نیز نوع طبقه‌بندی آن‌ها خودداری شده که البته با مراجعه به اصل سند دیگر اطلاعات مورد نیاز قابل دسترسی است.
۴- مطالب، اسناد و عکس‌ها اکثراً به ترتیب تاریخی چیده شده‌اند.
۵- مواردی که نیاز به توضیح دارد ـ. اعم از زندگینامه مختصر افراد و شخصیت‌ها و شرح برخی وقایع و نکات ـ. در پاورقی یا ضمیمه انتهای کتاب ذکر شده است.
۶- بدیهی است تمامی کسانی که شرایط سخت فعالیت‌های مبارزاتی را در دوران سیاه ستمشاهی درک کرده‌اند و از شکنجه‌گاه‌های مخوف ساواک آگاهی دارند، می‌دانند اعترافات اندک مبارزان زیر فشار‌های جانفرسا به نگارش در آمده است.
این اثر در مطلع خود مقدمه‌ای از آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی نیز دارد که در بخشی از آن آمده است: مطالعه، تحقیق و بررسی دقیق اسناد، خاطرات و آثار به‌جا مانده از افرادی که در بحبوحه وقایع انقلاب اسلامی آگاهانه نقش‌آفرین بوده‌اند، از ضرورت‌های تاریخ‌نگاری صحیح منطبق با واقعیات است. مرور خاطرات تلخ و شیرین مقطع پرفراز و نشیب و در عین حال غرورآفرین و تاریخ‌ساز دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تداعی‌کننده سابقه همسنگری با شهید بزرگوار حاج صادق امانی و همراهانش در ذهن اینجانب است. در شرایط سخت و دشوار سیاسی و اجتماعی مبارزه با رژیم تا دندان مسلح پهلوی و دستگاه مخوف امنیتی آن زمان شهید حاج صادق امانی و همرزمانش در جمع مبارزان افرادی شجاع، متعهد و معتقد به مبارزه بودند و ثابت‌قدم مشقات آن دوران را تحمل کردند و نهایتاً جمعی از آنان شهادت را آگاهانه به جان خریدند. پیشتازان انقلاب اسلامی در طول حیات خود منشأ خدمات و تأثیرات مفیدی برای پیشبرد مبارزه بوده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار