کد خبر: 908973
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
به‌رسم سنت هرساله دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب به‌مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. امسال نیز این دیدار با حضور دانشجویان و نمایندگان بخشی از تشکل‌های دانشجویی برگزار خواهد شد. در این دیدار تعدادی از دانشجویان به‌نمایندگی از تشکل‌های دانشجویی دغدغه‌ها و خواسته‌های خود را در حضور رهبری بیان خواهند کرد.
به‌رسم سنت هرساله دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب به‌مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. امسال نیز این دیدار با حضور دانشجویان و نمایندگان بخشی از تشکل‌های دانشجویی برگزار خواهد شد. در این دیدار تعدادی از دانشجویان به‌نمایندگی از تشکل‌های دانشجویی دغدغه‌ها و خواسته‌های خود را در حضور رهبری بیان خواهند کرد. در صحبت با چند تن از فعالان دانشجویی متوجه شدیم که این دیدار امسال با دوازدهم ماه مبارک رمضان مصادف شده است؛ یعنی دوشنبه همین هفته ۷خرداد. دانشجویان در این دیدار از تمام مسائل صحبت می‌کنند و تیغ تند انتقاد‌های آنان از سیر تا پیاز کشور را دربر می‌گیرد؛ انتقاد‌هایی که حتی مسئولان کشور را مورد هدف قرار می‌دهد.

کافی است ایرادی از کسی یا مسئولی ببینند تا آن را در مقابل عالی‌ترین مقام کشور بازگو کنند، چراکه مانعی برای اظهارات خود نمی‌بینند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید امسال از هر اتحادیه دانشجویی چه کسی نماینده خواهد شد تا دیدگاه‌های تشکل خود را با مقام معظم رهبری در میان بگذارد.

تمرکز مطالب‌مان بیشتر بر مسائل داخلی کشور است
اسماعیل کوهی‌مقدم دبیر دفتر تحکیم وحدت، نماینده این تشکل دانشجویی در دیدار با مقام معظم رهبری است. او درباره دیدار دوشنبه دانشجویان با رهبر انقلاب گفت: «ما در طول یک‌سال گذشته اقداماتی را انجام داده‌ایم که جزء مطالبات رهبری نیز بوده است، از این رو در نظر داریم در این جلسه گزارشی از فعالیت‌هایمان را به ایشان ارائه دهیم، فعالیت‌هایی که برخی از آن‌ها ازجمله مطالبات رهبری نیز به شمار می‌رود.»

دبیر دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت: «قطعا مطالبی که دانشجویان می‌توانند در این دیدار و در محضر مقام معظم رهبری بیان کنند، بسیار زیاد است؛ از این رو ما نیز از دوماه پیش به سرفصل‌هایی که می‌خواهیم در این دیدار بگوییم، بسیار فکر کرده‌ایم.»

او ادامه داد: «تلاش‌مان این بود که از میان همه مسائلی که می‌توان به خدمت رهبری رساند، نقطه اشتراک آن‌ها را پیدا کرده و در حقیقت به مسائل بنیادین بپردازیم تا با توجه به جایگاهی که رهبر انقلاب دارند، امکان اصلاح مسائل بنیادین وجود داشته باشد.» کوهی‌مقدم با بیان اینکه قرار است در این دیدار بنده به نمایندگی از دفتر تحکیم به سخنرانی بپردازم، گفت: «تمرکز مطالب‌مان بیشتر بر مسائل داخلی کشور است و در نظر داریم تحلیل‌مان را برای برون‌رفت از مشکلات فعلی کشور در این دیدار بیان کنیم.»

دبیر دفتر تحکیم وحدت درباره اهمیت این دیدار تصریح کرد: «هرکدام از ما دانشجویان وقتی مسئولیتی را می‌پذیریم از همان ابتدا به فکر این جلسه هستیم، از این جهت که باید چه دیدگاهی را در این دیدار بیان کنیم؛ از سوی دیگر دیدار ماه رمضان با رهبر انقلاب جزء معدود راه‌های ارتباطی دانشجویان با ایشان است که همچنان باقی‌مانده و ما نیز این فرصت را مغتنم شمرده و همه ظرفیت‌هایمان را برای آن به کار می‌گیریم.»

بررسی مولفه‌های انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته
اتحادیه انجمن اسلامی دنشجویان دیگر تشکلی است که قرار است روز دوشنبه با مقام معظم رهبری دیدگاه‌های خود را مطرح کند. محمدرضا گلرومفرد، دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور امسال متن این تشکل دانشجویی را در دیدار دانشگاهیان با رهبر انقلاب قرائت می‌کند.

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌ها در این گفت‌وگو از مهم‌ترین محور‌هایی سخن گفت که قرار است در این جلسه مطرح شود.

به گفته او، مهم‌ترین محور‌های سخنان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در این دیدار بررسی مولفه‌های انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته است.

گلرومنفرد ادامه داد: «با توجه به اینکه چهار دهه از عمر این نهضت می‌گذرد یک نگاه آسیب‌شناسانه به آرمان‌هایی که نتوانستیم به آن‌ها برسیم و به‌عبارتی آن آرمان‌ها محقق نشده‌اند، خواهیم داشت.»

آن‌طور که دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفته است، این آرمان‌ها عبارتند از: آزادی، استقلال، عدالت و مساله امنیت. او مساله امنیت را به‌عنوان موفق‌ترین این آرمان‌ها می‌داند که قرار است در این دیدار مطرح و بررسی شود.

او با بیان اینکه که در انتها جمع‌بندی‌ای راجع به کارآمدی نظام خواهیم داشت و اینکه چه کار‌هایی باید در این زمینه انجام دهیم، گفت: «بعد از جمع‌بندی درباره کارآمدی نظام متن را به پایان خواهیم رساند؛ اینکه چه کار‌هایی باید انجام دهیم تا کارآمدی نظام جمهوری اسلامی افزایش پیدا کند و چه راهکار‌هایی می‌توانیم داشته باشیم.»

فقط نقد نمی‌کنیم راهکار هم داریم
بسیج دانشجویی هم مثل هر سال برای این دیدار یک نماینده دارد. محمدعلی واردی، دانشجوی دانشگاه شریف نماینده این تشکل دانشجویی است؛ اما درباره مهم‌ترین محور‌هایی که قرار است در این دیدار مطرح شود به سراغ یکی دیگر از اعضای این تشکل رفتیم.

محمدامین سلیمی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور درباره دیدار با مقام معظم رهبری گفت: «برای تشکیلات دانشجویی دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری جزء جلسات راهبردی است؛ آن‌هم از این جهت که در برنامه‌ریزی سالانه و حتی برنامه‌ریزی بلندمدت تشکل‌ها اثرگذار است و جنس دیدار با مقام معظم رهبری به این صورت است که هم صحبت‌هایی که دانشجویان انجام می‌دهند برای ما مهم است و هم نوع نگاهی که مقام معظم رهبری به دیدار دانشجویی و مسائلی که آنجا مطرح می‌شود، دارند.»

او ادامه داد: «ایشان هرساله یک‌سری مسائلی را برای ما مطرح می‌کنند که گاهی در همان سال برای ما مهم بوده و گاهی برای ترسیم نقشه‌راه در طولانی‌مدت اثر‌گذار است. برای نگارش متن امسال نیز سعی شده با یک نگاه کلان و راهبردی حرکت کنیم، با این محور که دانشجویان آقا را مخاطب قرار داده و تحلیلی از اوضاع کشور و آینده انقلاب ارائه می‌دهند. تحلیل لزوما درباره فلان دولت یا فلان آسیب مقطعی و مصداقی در فلان نقطه کشور نیست. البته این مسائل هم مطرح می‌شود، اما تلاش می‌شود این مسائل زیرمجموعه یک مبحث کلان طرح شود. ما تحلیل خود را درباره آینده کشور اعلام کرده و ایرادات و آسیب‌ها را شناسایی خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم یا به یک راهکار یا به یک سوال مشخص از رهبر انقلاب به‌عنوان نفر اول کشور برسیم.»

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور توضیح داد: «تلاش می‌کنیم بر یک وجه خاصی از کشور که نشان می‌دهد ایرادات و نارسایی‌هایی وجود دارد، متمرکز شویم و نقش دانشجویان با مسیر غلطی را که وجود دارد مشخص کرده و راهکار ارائه دهیم. معتقدم جنبش دانشجویی اگر نقدی در مسائلی دارد باید راهکار خود را نیز ارائه دهد.» او در پایان گفت: «مطرح کردن مسائل در سطح کلان بهتر خواهد بود؛ امسال نیز این مسیر را خواهیم رفت و سعی می‌کنیم مسائل کلان را که انقلاب اسلامی در آستانه ۴۰ سالگی خود با آن مواجه است، در بوته نقد و بررسی قرار دهیم و راهکار‌های خود را خدمت آقا تقدیم کنیم.»

تریبونی برای همه طیف‌های دانشجویی
مهرداد پولادی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران هم درباره این دیدار گفت: «دیدار با رهبری برای تشکل‌های اسلامی از آن جهت اهمیت دارد که بتوانند مواضع خود را با رهبر انقلاب مطرح کنند و نزدیک‌ترین هدفش می‌تواند اطلاع صحیح ایشان از فضای دانشگاه و تضارب‌آرا باشد. انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به‌عنوان قدیمی‌ترین تشکل اسلامی کشور که میراث‌دار هشت دهه آرمان‌خواهی دانشجویی در سایه دینداری است، این را حق خود می‌داند که مواضع خود را با رهبر انقلاب در میان بگذارد.»

پولادی یادآور شد: «در سال گذشته تا ۱۰ دقیقه مانده به آغاز رسمی برنامه، متاسفانه با دلایل کاملا غیرمنطقی سخنرانی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نزد رهبر انقلاب لغو شد در حالی که اگر تصمیم‌گیرندگان به‌صورت شورایی اعلام نظر می‌کنند، چرا باید نظر سابق آن‌ها نقض شده و در یک‌قدمی تریبون به ما اعلام شود که امکان سخنرانی وجود ندارد.»

او ادامه داد: «رهبر انقلاب همواره در تمامی این سال‌ها که بنده در دیدار تشکل‌های اسلامی با ایشان حضور داشتم بیان داشتند که می‌دانم این حرف‌ها صدای همه دانشجویان نیست، ولی مسئولان ترتیب‌دهنده برنامه این‌طور برنامه‌ریزی کردند. رفتار برگزارکنندگان برنامه با این بیان رهبر انقلاب همخوانی ندارد.»

پولادی گفت: «تشکل‌های دیگر که همواره تریبون داشتند آیا تا به امروز توانسته‌اند روایت صحیحی از فضای دانشگاه را به سمع و نظر رهبر انقلاب برسانند؟ آیا توانسته‌اند فضای حقیقی دین‌گریزی، رخوت و سیاست‌زدگی را در دانشگاه نزد ایشان بیان کنند و راهکاری جهت ترمیم این فضا از ایشان بخواهند؟ تشکل‌های خاص همواره مسائل خودشان را بیان داشتند و اهمیتی برای فضای دانشگاه قائل نبودند. به نظر می‌رسد تشکل‌هایی که سال‌ها مجال بیان و گفت‌وگو با رهبر انقلاب را داشتند تا امروز حرف‌هایشان را زده‌اند به‌طوری که هر سال هفت تا هشت تشکل اسلامی که در دسته‌بندی‌های بین خودمان در دانشگاه از یک تفکر الهام می‌گیرند به بیان نظرات‌شان می‌پردازند که نمایندگی بخشی از دانشگاه را می‌کنند.»

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ادامه داد: «این در فضای دانشگاه هم خوب جلوه نمی‌کند که همه آن چند تشکل خاص این امکان را داشته باشند، ولی تشکل‌های دیگر حتی از امکان حضور هم بهره‌مند نشوند. درنهایت به نظر می‌رسد فارغ از آنچه می‌خواهیم نزد رهبری بیان کنیم، این مقدمه واجب که حق همه به رسمیت شناخته شود، مهم‌تر جلوه می‌کند که سال‌ها از هر نهاد و ارگانی آن را پیگیری می‌کنیم، ولی متاسفانه هیچ نهادی مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد.»

حرف‌هایی که برخی تحمل شنیدن آن را ندارند.
اما امسال حسین اخگرپور به نمایندگی از جامعه اسلامی دانشجویان در این دیدار مطالبی را که توسط این اتحادیه دانشجویی مهم قلمداد شده است، بیان می‌کند. او مهم‌ترین و اصلی‌ترین محور‌هایی را که بناست در این دیدار مطرح شود موضوع سیاست خارجی و داخلی، نقد برخی از ارگان‌ها و دستگاه‌های کشور، ترسیم تصویری درست و صحیح از فضای دانشگاه و اینکه مسئولان در سطح دانشگاه‌ها چه فعالیت‌های مثبت و منفی داشته‌اند، عنوان کرد.

اخگرپور درخصوص اینکه چرا این تشکل موضوع سیاست خارجی و داخلی را یکی از مهم‌ترین محور‌های سخنان خود در مقابل رهبر انقلاب اسلامی دانسته‌اند، می‌گوید: «دانشجو باید در همه مسائل مختلف کشور و حتی خارج از کشور تحلیل داشته باشد، اینکه بخواهد فقط به موضوعات درون‌دانشگاهی بسنده کند ضربه خواهد خورد، چراکه دانشجو پس از گذراندن مقطع دانشگاه وارد اجتماع می‌شود و ممکن است حتی جزء مسئولان آینده بخش‌های مهمی از کشور شود، پس باید در همه موارد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... تحلیل داشته باشد. از طرفی یکی از مهم‌ترین بحث‌های کشور ما موضوع سیاست خارجی و تعاملات دولت با کشور‌های اروپایی و آمریکاست، یعنی اتفاقاتی که طی این روند صورت می‌پذیرد سرنوشت چندساله کشور را رقم می‌زند، پس دانشجو باید در آن تحلیل داشته باشد.»

او درباره اهمیت این دیدار می‌گوید: «تمام فعالان سابق و فعلی دانشجویی که در این دیدار شرکت کرده‌اند به این مهم اتفاق‌نظر دارند تنها مسئولی که واقعا به جنبش دانشجویی اعتماد و اعتقاد دارد و از آن‌ها حمایت می‌کند، رهبر انقلاب اسلامی است؛ یعنی اینکه شما در سال یک‌بار با بالاترین مقام کشور دیدار داشته باشید و حرف‌هایی را که هیچ‌کجا تحمل حتی شنیدن آن را ندارند بیان کنید، بسیار باارزش است چه‌بسا گاهی از این دیدار‌ها هم رهبر انقلاب نکاتی را برای بهبود اوضاع کشور به مسئولان تذکر داده‌اند یا اینکه گاهی به دانشجویان نکاتی را که به اشتباه برداشت کرده‌اند، متذکر شده‌اند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر