کد خبر: 908840
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
دو مرد محكوم به قصاص كه در پرونده‌هاي جداگانه مرتكب قتل شده بودند، با اعلام گذشت اولياي‌دم از مرگ فاصله گرفتند...

دو مرد محكوم به قصاص كه در پرونده‌هاي جداگانه مرتكب قتل شده بودند، با اعلام گذشت اولياي‌دم از مرگ فاصله گرفتند. دو متهم از جنبه عمومي جرم محاكمه شدند و با احتساب روزهاي بازداشت به زودي آزاد خواهند شد.
به گزارش خبرنگار ما، اولين متهم تازه داماد 27‌ساله‌ به نام رضا بود كه هشتم آذر‌سال‌91 به اتهام قتل پسر جواني در جريان درگيري خانوادگي در بومهن بازداشت شد. متهم در بازجويي‌ها گفت: «سنگ كار بودم و با شوهرخواهرم – مجتبي - همكار بودم. گاهي اوقات مجتبي دردل مي‌كرد و از شوهرخواهرش – علي - حرف مي‌زد. علي دست بزن داشت و خواهر مجتبي بارها از او كتك خورده بود. مدتي گذشت تا اينكه مجتبي از من خواست با علي صحبت كنم و اين مشكل را حل كنم. آنجا بود كه به خانه علي رفتيم.»
متهم در ادامه گفت: «آن روز بعد از صحبت كردن با خواهر مجتبي او گفت تحمل اين زندگي را ندارد و طلاق مي‌خواهد. علي براي اينكه همسرش را آرام كند قبول كرد او را پيش خانواده‌اش به شهرستان ببرد. در حال صحبت بوديم كه با آمدن برادرهاي علي درگيري شروع شد و آنها با چوب و چماق به ما حمله كردند. من هم براي دفاع از خودم و شوهر خواهرم دست به چاقو شدم و ناخواسته چاقو به سينه يكي از برادرهاي علي خورد.»
با كامل شدن تحقيقات متهم در شعبه دوم دادگاه كيفري يك استان تهران محاكمه و بنا به درخواست اولياي‌دم به قصاص محكوم شد. اين حكم با تأييد در ديوان عالي كشور در آستانه اجرا قرار داشت كه متهم توانست رضايت اولياي‌دم را جلب كند.
به اين ترتيب رضا هفته گذشته بار ديگر از جنبه عمومي جرم در همان شعبه به رياست قاضي زالي پاي ميز محاكمه رفت و بعد از اعلام رسميت جلسه در آخرين دفاعش گفت: «مدتي كه زندان بودم خيلي سختي كشيدم تا اينكه خانواده‌ام توانستند رضايت اولياي‌دم را جلب كنند.‌» متهم در حاليكه سرش را پايين انداخته بود، گفت: «باور كنيد هيچ سابقه‌اي نداشتم و تا حالا با كسي درگير نشده بودم. اين حادثه هم اتفاقي بود و در اين مدت خدا خيلي به من رحم كرد و زندگي دوباره به من بخشيد. در اين پنج‌سال نامزدم به پايم نشست و مرا شرمنده خودش كرد. از هيئت قضايي تقاضا دارم به حرمت ماه مبارك رمضان در مجازاتم تخفيف قائل شود تا بتوانم به زودي از زندان آزاد شوم و نامزدم را از بلاتكليفي نجات دهم.‌» در پايان هيئت قضايي متهم را با احتساب روزهاي بازداشت به شش‌سال حبس محكوم كرد. بنابراين متهم به زودي آزاد خواهد شد.
قتل به خاطر متلك پراني
دومين متهم مرتضي نام دارد و متولد‌1360 است. او سال‌87 به خاطر قتل مرد جواني در خيابان سردار جنگل بازداشت شده بود. متهم در بازجويي‌ها با اقرار به جرمش گفت: «مقتول به همسر دوستم متلك گفت به همين خاطر او را كشتم.»
مرتضي بعد از بازسازي صحنه جرم روانه زندان شد و پرونده به شعبه دوم دادگاه كيفري يك استان تهران فرستاده شد. او در اولين جلسه محاكمه به قصاص محكوم شد و با تأييد حكم صادره در ديوان عالي كشور مرد جوان در آستانه مرگ قرار گرفت. با تلاش متهم و خانواده وي، اولياي‌دم قبول كردند با پرداخت ديه رضايت دهند. سرانجام متهم توانست با رضايت اوليام‌دم از مرگ فاصله بگيرد. بنابراين وي هفته گذشته از جنبه عمومي جرم در همان شعبه به رياست قاضي زالي پاي ميز محاكمه قرار گرفت. متهم در حاليكه به شدت گريه مي‌كرد در آخرين دفاعش گفت: «پدر و مادرم طلاق گرفته بودند و با مادرم زندگي مي‌كردم. پيش پدرم مشغول كار بودم كه پدرم فوت كرد. با فوت او مشغول كار گچ‌كاري شدم و بعد از مدتي هم گرفتار دام اعتياد شدم. روز حادثه در حال طبيعي نبودم به همين خاطر با كشته شدن مقتول به زندان افتادم. وقتي حكم قصاصم تأييد شد اولياي‌دم قبول كردند با مبلغ 30‌ميليون تومان رضايت دهند، اما من 25‌ميليون بيشتر نداشتم و به هر دري زدم نتوانستم 5‌ميليون‌تومان باقي‌مانده را تهيه كنم.‌» متهم ادامه داد: «اين باعث شد سالها در زندان بمانم تا اينكه بعد از محكوميت 10‌ساله به خاطر خريد و فروش مواد توانستم با پرداخت 60‌ميليون تومان رضايت اولياي‌دم را جلب كنم.‌» وي در پاسخ به سؤال بعدي هيئت قضايي مبني بر درخواست آزادي، در حاليكه بغضش شكست گفت: «با حال و روزي كه دارم مي‌دانم خيلي به درد جامعه نمي‌‌خورم، اما به خاطر چشم انتظاري مادرم مي‌خواهم به حرمت ماه مبارك رمضان هرچه زودتر آزاد شوم تا اين چند صباح باقي‌مانده را كنار او باشم.‌» در پايان هيئت قضايي متهم را با احتساب روزهاي بازداشت به 10‌سال حبس محكوم كرد كه وي به زودي آزاد مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار