کد خبر: 908833
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
بانک مرکزی هم از ارز تک نرخی خروج کرد
افزایش نرخ دلار در سایت بانک مرکزی مشخص کرد که دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به معنی تک‌نرخی شدن ارز نیست، بلکه دلار ارزان به واردکنندگان اقلام مدنظر دولت تخصیص می‌یابد..
هادی غلامحسينی
افزایش نرخ دلار در سایت بانک مرکزی مشخص کرد که دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به معنی تک‌نرخی شدن ارز نیست، بلکه دلار ارزان به واردکنندگان اقلام مدنظر دولت تخصیص می‌یابد، از این رو ارز عملاً چند نرخی است و تک‌نرخی‌شدن ارز موضوعیت پیدا نمی‌کند.
در جریان تغییر ارز دولتی (مثلاً تک نرخی) و کنترل‌نکردن نرخ بازار ثانویه ارز قیمت هر قطعه بهار آزادی (امامی) اواخر هفته گذشته سکه طرح قدیم، رشدی ۲۳ هزار تومانی را تجربه کرد.
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) روز (پنج‌شنبه سوم خرداد) در بازار تهران ۲ میلیون و ۲۵ هزار تومان تعیین شد.
همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۲۳هزار تومان افزایش، یک‌میلیون و ۹۵۰ هزار تومان داد‌و‌ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی، یک میلیون و ۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز ۵۷۳ هزار تومان معامله شد. از سوی دیگر، هر قطعه سکه گرمی ۳۵۵هزار تومان معامله شد. نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار نیز به ۱۸۸هزار و ۶۴۰تومان رسید. با این حال در شرایطی که ادعا شد، ارز تک نرخی شده است و بهای ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای دلار برگزیده شد گویا ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای واردات اقلام مدنظر دولت است چرا به تعدادی از کالا‌ها در داخل تولید نمی‌شود و ده‌ها سال است که در سر لیست واردات به ایران قرار دارند ارز ارزان می‌دهیم و چه تضمینی وجود دارد که این واردکنندگان در بازار ایران کالای وارداتی را براساس ارز آزاد به فروش نرسانند؟
براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت هر دلار امریکا ۴هزار و ۲۰۹تومان تعیین شد. افزون بر این، هر یورو ۴هزار و ۹۲۵تومان و هر پوند نیز به قیمت ۵هزار و ۶۲۳تومان ارزشگذاری شده است. هم‌اکنون گویا برخی از واردکنندگان دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و دلار در سایت بانک مرکزی حدود ۴ هزار و ۱۰ تومان نرخ‌گذاری شده است و در بازار آزاد و ثانویه و حواله ارزی نیز ارقامی بیش از ۶ هزار تومان دارد که به نظر می‌رسد، بازار طلا و سکه از نرخ‌های ثانویه بازار ارز تبعیت می‌کند و توجهی به نرخ‌گذاری‌های دولتی ندارد.
ادعای تک‌نرخی‌شدن ارز که از سوی معاون اول رئیس‌جمهور مطرح شده بود، گویا عملیاتی نشد یا حداقل ارز مدنظر جهانگیری فقط برای واردکنندگان اقلامی خاص موضوعیت دارد و حال آنکه اقتصاد بزرگ‌تر از آنی است که بتوان آن را با بخشنامه‌هایی از جنس بخشنامه‌های ارزی معاون اول آن را به بند کشید که وضعیت بازار ثانویه ارز، طلا و سکه و حواله‌های ارزی این واقعیت را اثبات می‌کند. نکته قابل تأمل نیز آن است، گویا نظارتی بر فروش واردکنندگانی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، وجود ندارد. بخش زیادی از این واردکنندگان دلار ثانویه را مبنای بهای فروش خود قرار می‌دهند و مفت مسلم رانت عظیمی به دست می‌آورند.
حسینی: بانک مرکزی سازوکار مدیریت نوین ارزی را ندارد
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در طول دو ماه گذشته نتوانسته نرخ دلار را ثابت نگه دارد، تأکید کرد که بانک مرکزی سازوکار مدیریت نوین ارزی ندارد. سیدحسن حسینی شاهرودی در گفت‌وگو با «خانه‌ملت» با اشاره به افزایش نرخ رسمی دلار در روز‌های اخیر اظهار داشت: در بازار آزاد که از منظر دولت قاچاق محسوب می‌شود، همچنان جاری و ساری است و بسیاری از متقاضیان برای تهیه ارز خود درگیر بازار قاچاق ارز هستند. عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: بسیاری از نیازمندان واقعی ارز، نیاز خود را با دلار ۶ هزار تومان که قیمت منطقی نیست، تأمین می‌کنند.
دلخوش: فروش دلار واردکنندگان خیانت علیه مردم است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «خانه ملت»، با اشاره به اینکه نرخ دلار به ۴ هزار و ۲۰۸ تومان رسید، بیان داشت: قرار بر این بود که نرخ دلار رسمی دیگر تغییر نکند، اما در روز‌های اخیر شاهد افزایش ۸ تومانی نرخ دلار رسمی از سوی بانک مرکزی هستیم. کاظم دلخوش با اشاره به تأثیر نرخ دلار بر بخش تولید و صادرات اظهار داشت: افزایش نرخ دلار به بخش تولید آسیب وارد می‌کند و صادرکنندگان با نرخ‌هایی که اعلام می‌شود، دچار مشکل می‌شوند؛ چراکه در مجلس نرخ دلار را ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته بودیم که دولت برای مدیریت بازار ارز نرخ دلار را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد.
کاریکاتور دلار
نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه دلار ۴ هزار و ۲۰۸ تومان نیز در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد، گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که واردکننده دلار خود را با نرخ ۷ هزار تومان در بازار آزاد به فروش نرساند، به همین جهت ارائه دلار ۴ هزار و ۲۰۸ تومانی به واردکننده خیانت علیه مردم است.
وی تأکید کرد: در واقع دلاری که به واردکنندگان داده می‌شود، خرج کردن از جیب مردم است و دولت باید این موضوع را مدیریت کند.
چرا سکه گران شد؟
قیمت سکه این روز‌ها به بالای ۲میلیون تومان رسیده است که این افزایش قیمت دلایل متعدد داخلی و خارجی دارد. سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره دلایل افزایش قیمت سکه در بازار گفت: باید اذعان کرد قیمت جهانی طلا افزایش یافته، اما عموماً قیمت سکه متناسب با این امر تغییر نمی‌کند بلکه متأسفانه دلال‌های بازار سکه و ارز این روز‌ها سبب افزایش قیمت‌ها می‌شوند.
وی درخصوص اهمیت سیاستگذاری مناسب برای مدیریت بازار سکه و ارز اظهار کرد: بانک مرکزی برخی روز‌ها عنوان می‌کند که سکه عرضه می‌کند و افراد هر تعداد سکه بخواهند، می‌توانند خریداری کنند و گاهی هم جلوی فروش و عرضه را می‌گیرد. از این رو نداشتن سیاستگذاری مناسب نیز موجب‌شده این بازار ملتهب شود.
وی ادامه داد: همچنین نباید از تأثیر برخی مصاحبه‌های نابهنگام و بی‌موقع مسئولان بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها غافل شد، زیرا روی تغییر قیمت ارز و سکه اثر می‌گذارد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به «خانه ملت» خاطرنشان کرد: البته باید اذعان کرد، گاهی نیز مردم بی‌دلیل نسبت به خرید سکه اقدام می‌کنند و در واقع به این بازار هجوم می‌برند که ناشی از مؤلفه‌های ذکر شده است و همین امر سبب افزایش قیمت سکه می‌شود. از سوی دیگر سیدتقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم اعتقاد دارد، هم‌اکنون در جامعه نقدینگی وجود دارد و عدم مدیریت این امر سبب خواهد شد تا پول‌های سیال به بازار‌های مختلف از جمله بازار سکه سوق یابد. کبیری درخصوص علل افزایش قیمت سکه گفت: می‌توان بیان کرد که افزایش قیمت سکه بیشتر موضوع روانی‌– اجتماعی است.
وی اظهار کرد: هم‌اکنون در جامعه نقدینگی وجود دارد و عدم مدیریت این امر سبب خواهد شد تا پول‌های سیال به بازار‌های مختلف از جمله بازار سکه سوق یابد. این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: امروزه بازار ارز به راحتی قابل سرمایه‌گذاری نیست و با ورود دولت به این عرصه، طبیعی است که نقدینگی به سمت بازار‌های دیگر مانند سکه گرایش پیدا کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عدم مدیریت صحیح بانک مرکزی در بازار سکه آثار تورمی را به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بازار سکه دارای حباب مقطعی است، بنابراین مردم سراغ این بازار نروند تا قیمت‌ها واقعی شود و در صورت بازگشت قیمت‌ها، شاید عده‌ای متضرر شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار