کد خبر: 908628
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به دنبال بارش ها شاهد رویش قارچ های سمی هستیم که با توجه به افزایش مسافرت و رفتن مردم به طبیعت توصیه می شود از خریدن قارچ های فله ای پرهیز کنند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  اظهار داشت: با توجه به اوضاع جوی و بارندگی‌های اخیر در فصل بهار به ویژه در مناطق غربی کشور رویش قارچ خودرو افزایش یافته و برخی از افراد از این قارچ‌ها استفاده کردند و افرادی هم برای تأمین معاش به چیدن قارچ‌ها و فروش آن‌ها اقدام کرده‌اند.

کیانوش جهانپور با تأکید بر اینکه تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی بر اساس ظاهر برای افراد دشوار است، گفت: در واقع معیار تشخیص دقیقی بر اساس ظاهر برای افراد عادی جامعه وجود ندارد و متأسفانه بخشی از قارچ‌هایی که در طبیعت بوده و افراد استفاده کردند سمی بوده است و نزدیک به ۷۵۰ نفر مسموم و ۹ نفر کشته شدند، سه نفر پیوند کبد کردند و ۶۰ تا ۷۰ نفر هم دچار عوارض شدید شدند و وضعیتشان بدحال توصیف شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ بر اثر مصرف قارچ‌های غیرخوراکی بوده است، گفت: این قارچ‌ها به هیچ وجه بسته‌بندی نبودند و توصیه ما این است که با توجه به اینکه تشخیص قارچ‌ها سخت است، از قارچ‌های خودرو استفاده نشود و مردم از قارچ‌های بسته‌بندی و بهداشتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: خطر مسمومیت قارچ‌های سمی را هر سال داریم و هشدار آن هم داده شده و توصیه ما این است که مردم فقط از قارچ‌های خوراکی استفاده کنند. هرچند گزارش مسمومیت‌ها بیشتر در مناطق غربی کشور بوده اما هشدار سازمان غذا و دارو برای همه کشور است.

جهانپور در خصوص علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی گفت: تهوع، استفراغ، سرگیجه دل درد، کاهش هوشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی از علائم این نوع مسمومیت است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر