کد خبر: 908379
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷
طرح تحقیق و تفحص از مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام در مجلس کلید خورد.

36 نماینده مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام را تهیه و تدوین کردند. بخشی از متن این تحقیق و تفحص به شرح ذیل است. اخیرا در رسانه‌ها اخباری مبنی بر مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام منتشر شده است. مطابق این اخبار مدیر تلگرام سال 94 به تهران سفر می‌کند و با دولت بر سر چهار بند به توافق می‌رسد. جزئیات این توافق به شرح ذیل است و اگر مدیر تلگرام آن را رعایت می‌کرد، ظاهرا با مسدودسازی در ایران مواجه نمی‌شد. تلگرام باید تضمین دهد اطلاعات کاربران ایرانی را به غیر که احتمالا در اینجا شرکت‌ها یا دولت‌های غربی است، ندهد. تلگرام تضمین دهد مقررات ایران را در مسائل فرهنگی رعایت کند. تلگرام تضمین دهد منافع اقتصادی حاصل از ایران را با دولت تقسیم کند. تلگرام باید تعهد دهد که احکام دادگاه‌های ایران را به رسمیت می‌شناسد. توافقی که ابوالحسن فیروزآبادی دبیرشورای عالی فضای مجازی نیز 20 فروردین در مجلس به آن اشاره کرد «وزارت ارتباطات با تلگرام توافقاتی داشت که در این راستا همکاری‌های خوبی تا دی ماه 96 انجام شد، اما در ماجراهای دی ماه سال 96 تلگرام به توافقات عمل نکرد.» و پس از آن حسام‌الدین آشنا در 6 اردیبهشت در توییتر خود از آن خبر داد: «مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌‌رسان تلگرام(CDN) در ایران لغو شده است و ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق ارتباطات بین‌المللی کشور راهیابی خواهد شد. این تسهیلات حاصل یک توافق مشروط بود، حالا که موسس تلگرام به تعهداتش عمل نکرده است دلیلی برای ادامه آن باقی نمی‌ماند.»
سه سوال اصلی از این قرار است؛
1- از آنجایی که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌ها «حرام شرعی» است، در این مذاکرات آیا حریم خصوصی مردم تضمین شده است یا خیر؟
2- اگر بخشی از سرورهای تلگرام به داخل کشور منتقل شده منافع و نحوه بهره‌برداری و فروش دولت از ترافیک سرورهای تلگرام چگونه بوده و رقم‌های هنگفت دریافتی از مردم بابت فروش و تبادل ترافیک تلگرام به جای اینترنت بین الملل به حساب کدام شخص یا مجموعه واریز شده است؟
3- مدیر تلگرام پس از مهاجرت به آمریکا در سال 93 با سوابق مشخص و اقدامات غربگرایانه چطور در سال 94 برای فعالیت در ایران مورد اعتماد قرار می‌گیرد؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار