کد خبر: 908342
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
فریدون حسن

در روزهايي كه فكر و ذكر تمام جامعه ورزش معطوف به فوتبال است و ريز و درشت درگير مسائل حاشيه‌اي تيم ملي و جام جهاني هستند، اعطاي حكم ورزش همگاني به وزير اطلاعات بسيار جالب توجه بود.
وزير اطلاعات كه پيش از اين ثابت كرده بود تا چه حد اهل پياده‌روي و كوهنوردي است به نكته جالب توجهي اشاره كرد. اين نكته همان تأكيدات مقام معظم رهبري بر اهميت توسعه ورزش همگاني در كشور است. فرمايشات و اوامري كه حالا با صدور حكم سفيري وزير اطلاعات و علاقه زايدالوصف او به ورزش‌هاي همگاني، انتظار مي‌رود بيشتر از قبل مورد توجه قرار گيرد و اجرايي شود. شاخص سلامت در جامعه ماشيني امروز بسيار پايين است. مشكلات حركتي در بين نسل جوان، شيوع انواع و اقسام بيماري‌ها در بين افراد مسن و ميانسال و فقر شديد حركتي، همه و همه زاييده زندگي ماشيني است. بدون هيچ اغراقي تنها راه موجود براي فرار از اين همه مشكل و شاداب شدن جامعه روي آوردن به ورزش همگاني است، اما چگونه؟
اينكه از فلان وزير به عنوان سفير ورزش ياد كنيم يا اينكه با برپايي جشنواره‌ها و گردهمايي‌هاي مقطعي مدتي سروصدا راه بيندازيم، چاره كار نيست كه اگر بود تاكنون بايد جواب مي‌داد. اشاعه و ترويج ورزش همگاني در كشور مستلزم بهره‌مندي از زيرساخت‌هاي قوي، تبليغ و وجود فضاهاي مناسب براي رسيدن به اين هدف است. اين در حالي است كه طبق اعلام كميته ملي المپيك بودجه در نظر گرفته شده براي ورزش همگاني در سال 97، 209 ميليون تومان است كه در مقايسه با رشته‌هاي ديگر اصلاً به حساب نمي‌آيد. بديهي است كه شاخص ورزش همگاني با چنين بودجه‌هايي و با برگزاري مراسمي كه پيش از اين گفتيم به هيچ عنوان بالا نمي‌رود و باز طبيعي است كه با اين روند نبايد هم شاهد جامعه پويا، پرنشاط و پرتحرك بود. با اينكه منويات و فرمايشات مقام معظم رهبري طي سال‌هاي گذشته در حوزه‌هاي مختلف از جمله ورزش مورد توجه قرار نگرفته و چندان اجرايي نشده، اما حالا و با توجه به ورود وزير اطلاعات و اشاره او به تأكيدات رهبري در درجه اول و علاقه‌مندي جناب وزير به ورزش‌هاي همگاني در درجه دوم، مي‌‌توان اميدوار بود كه شاهد رشد و ترقي ورزش‌هاي همگاني در سطح جامعه باشيم. البته در اين ميان نبايد فراموش كرد كه هزينه در اين راه موجب كسب مدال، افتخار و گرفتن عكس‌هاي يادگاري با قهرمانان پاي سكوهاي قهرماني نمي‌شود و بازخورد آن تنها در سطح جامعه ديده مي‌شود و شايد يكي از دلايل اصلي مهجور ماندن ورزش‌هاي همگاني نيز همين باشد. به طور طبيعي مسئولان موفقيت‌طلب ورزش ايران فقط به سمت و سويي سوق پيدا مي‌كنند كه بيشتر ديده شوند و حوزه ورزش‌هاي همگاني چنين فرصتي را از آنها مي‌گيرد. شايد به همين دليل است كه شاهد غفلت در اين حوزه هستيم.
حضور وزير اطلاعات به عنوان سفير در فدراسيون ورزش‌هاي همگاني را با تمام اين مشكلات و حاشيه‌ها مي‌توان به فال نيك گرفت. علوي چهره‌اي است كه مي‌‌تواند فراتر از يك سفير و مروج اقدام كند و كار را پيش ببرد تا حداقل به بخشي از تأكيدات مقام معظم رهبري در حوزه سلامت و ورزش جامه عمل پوشانده شود. نبايد فراموش كنيم كه ورزش تنها در بخش حرفه‌اي و مدال‌آوري آن تعريف نمي‌شود. نبايد از ياد ببريم كه جام جهاني فوتبال، ليگ ملت‌هاي واليبال و هزار و يك رويداد ديگر با تمام زرق و برق‌شان خيلي زود به اتمام مي‌رسند و به تاريخ مي‌پيوندند، اما اين ورزش همگاني است كه در تمام طول سال پايدار است و مي‌تواند نشاط واقعي و مداوم جامعه را در پي داشته باشد. بنابراين بايد شعار و تبليغ را كنار گذاشت و وارد ميدان عمل شد، اتفاقي كه اميدواريم با حضور وزير اطلاعات در فدراسيون ورزش‌هاي همگاني خيلي زود رخ دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار