کد خبر: 908133
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
معاون مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ ها
معاون مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ ها، مراتع و آبخیزداری گفت: طرح سازگاری اکوسیستمی برای مقابله با تهدید تغییرات اقلیمی طی سال جاری در جنگل های زاگرس اجرا می شود.
حمیرا رحیمی

امیر مسعود جلالی افزود: جنگل های زاگرس با توجه به تغییرات و نوسانات اقلیمی همواره در معرض تهدید است که برخی از این تهدیدات ناشی از تغییرات اقلیمی و عامل انسانی است.
به گفته وی، این تهدیدات باعث می شود که به صورت منسجم تر و با بهره گیری از فناوری های روز، نسبت به حراست از جنگل های زاگرس اقدام شود.
جلالی اظهار کرد: تغییرات اقلیمی باعث بروز برخی از آفات در جنگل ها می شود، اما این آفت ها به صورت علمی و عملی کنترل می شود، به همین دلیل طرح های سازگاری اکوسیستمی جنگل با تغییرات اقلیمی نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد.
معاون مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: باید با یک کار علمی به سمت سازگاری اکوسیستمی جنگل ها در برابر تغییرات اقلیمی حرکت کرد و همه بخش های درگیر با جنگل آن را اجرایی کنند.
به گفته وی، تهدیدات را با مقاوم سازی و سازگاری اکوسیستم در جنگل های زاگرس می توان کاهش داد.
جلالی اظهار کرد: ایران از تجربیات کشورهای مختلف جهان در اجرای طرح های سازگاری اکوسیستمی جنگل در برابر تهدیدات استفاده خواهد کرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا فائو (FAO) توان ورود به مساله سازگاری اکوسیستمی را دارد، گفت: یکی از مسائلی که سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد دنبال می کند همین مساله است که به تازگی نیز کارشناسان این سازمان دیداری از جنگل های زاگرس داشته اند.
جلالی افزود: طرح سازگاری اکوسیستمی جنگل ها در برابر تهدیدات برای اجرای برنامه های مشترک با فائو در دست اقدام است.
وی گفت: به هیچ وجه از سموم برای دفع آفات در جنگل ها استفاده نمی شود و این آخرین شیوه است هرچند هرگز به این سمت حرکت نخواهد شد، اما از روش اکوبیولوژیکی و میکروبیولوژی در این زمینه استفاده می شود.
جلالی اظهار کرد: در سه تا چهار سال آینده شرکت های دانش بنیان، دستاوردهای مبارزه بیولوژیکی خود را ارائه می کنند.
به گفته وی، مرحله آزمایش بهره گیری از پهباد در کنترل آفت های جنگل های زاگرس نیز اجرایی شده است که استفاده از این فناوری هزینه های مبارزه با تهدیدات را کاهش می دهد.
به گزارش ایرنا، 241 هزار هکتار از جنگل های بلوط زاگرس طی سال جاری به آفت جوانه خوار مبتلا شد که برای مقابله با این آفت از طرح های اکوبیولوژیکی و میکروبیولوژی استفاده می شود.
سطح جنگلی زاگرس حدود 6 میلیون هکتار است که عمده پوشش جنگلی این منطقه بلوط ایرانی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر