کد خبر: 907821
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
نیویورک‌تایمز از روابط انتخاباتی رئیس‌جمهور امریکا پرده برداشت
فصل جدیدی در پرونده همکاری میان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و کشورهای خارجی با هدف پیروزی وی در انتخابات نوامبر در حال باز شدن است.

فصل جدیدی در پرونده همکاری میان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و کشورهای خارجی با هدف پیروزی وی در انتخابات نوامبر در حال باز شدن است. پول‌های سعودی و اماراتی باز کردن درهای کاخ سفید به روی دونالد ترامپ را آسان‌تر کرده است. یک روزنامه امریکایی از جلسه میان نماینده شاهزادگان عربستان و امارات با دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد رئیس‌جمهور امریکا در تابستان سال ۲۰۱۶ و پیشنهاد کمک برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات خبر داده است.
مارک مزتی، رونن برگمن، دیوید کرک‌پاتریک، سه روزنامه‌نگار در گزارشی مفصل برای نیویورک‌‌تایمز نوشته‌اند که در ماه اوت سال ۲۰۱۶، یعنی تنها سه ماه مانده به روز رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید امریکا، دونالد ترامپ جونیور با یک اسرائیلی متخصص تأثیرگذاری بر شبکه‌های اجتماعی، یک فرستاده سری، دو شاهزاده متمول عرب و اریک پرینس، رئیس سابق شرکت امنیتی بلک‌واتر که شرکت خصوصی او در عراق خدمات امنیتی خصوصی ارائه می‌کرد در برج نیویورک ترامپ دیدار و گفت‌وگو کرده است. بنابر گزارش نیویورک‌تایمز، این دیدار را اریک پرینس، رئیس سابق شرکت بلک‌واتر ترتیب داده بوده است. در آن دیدار حاضران بر سر چگونگی کمک به ستاد ترامپ برای پیروزی در انتخابات و همچنین آینده روابط با دولت او سخن گفته‌اند. نیویورک‌تایمز نماینده ویژه شاهزادگان عرب در این جلسه را جورج نادر معرفی کرده و نوشته نادر در این جلسه گفته ولیعهدانی که عربستان سعودی و امارات متحده عربی را رهبری می‌کنند، بسیار مشتاق پیروزی دونالد ترامپ در انتخاباتند و آماده کمک در این راه هستند. جوئل زمیل، متخصص اسرائیلی تأثیرگذاری بر افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی هم در این جلسه به پسر ارشد ترامپ پیشنهاد داده که قادر است رأی و نظر کاربران فضای مجازی را به سوی دونالد ترامپ سوق دهد. آن طور که در گزارش نیویورک‌تایمز آمده شرکت تحلیل داده‌های جوئل زمیل با استخدام چند نفر از افسران سابق اطلاعاتی اسرائیل، متخصص چگونگی تغییر افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی است. هنوز معلوم نیست که آیا مذاکرات در این جلسه که نیویورک‌تایمز می‌گوید روز سوم ماه اوت ۲۰۱۶ در برج نیویورک ترامپ برگزار شده، به مرحله عمل هم رسیده یا خیر، اما یکی از وکلای پسر ارشد ترامپ ضمن تأیید برگزاری چنین جلسه‌ای گفته: «‌دونالد جونیور از حاصل جلسه راضی نبود و به پیشنهاد‌‌‌‌ها نه گفت و قضیه تمام شد و رفت.» این جلسه که تاکنون وقوع آن هرگز گزارش نشده بود، می‌تواند علاوه بر روسیه، پای عربستان سعودی و امارات متحده عربی را هم به پرونده ادعایی رابطه ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با دولت‌‌‌‌‌ها و شخصیت‌های خارجی باز کند. آن طور که نیویورک‌تایمز نوشته جورج نادر، فرستاده ویژه ولیعهدان عربستان و امارات به این جلسه، اکنون مشغول همکاری با تیم رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ترامپ-روسیه است. کاخ سفید و وکیل اریک پرینس از واکنش به گزارش نیویورک‌تایمز امتناع کرده‌اند اما وکیل جورج نادر گفته موکلش کمال همکاری را با بازرس مولر داشته و به این همکاری ادامه خواهد داد. وکیل جوئل زمیل هم حضور در این جلسه را تأیید کرده اما گفته جلسه کوتاهی بود و پیامدی هم نداشت. این در حالی است که نیویورک‌تایمز می‌گوید شرکت زمیل قرارداد چندین میلیون دلاری برای فعالیت روی شبکه‌های اجتماعی در جریان انتخابات امریکا در دست داشته‌ که معلوم نیست دقیقاً هزینه این قرارداد را چه کسی پرداخته است. همزمان نیویورک‌تایمز می‌گوید نادر و زمیل با هم همکاری گسترده دارند و به علت ارتباط‌شان با مسکو و الیگارش‌های نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مورد توجه تحقیقات بازرس ویژه، رابرت مولر، قرار گرفته‌اند.

تداوم غیبت بن‌سلمان

در ادامه خبر‌‌‌‌ها درباره غیبت مشکوک ولیعهد سعودی، شب گذشته برخلاف معمول، حاکم ریاض به جای محمد بن‌سلمان در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشکده افسری ملک عبدالعزیز حاضر شد. از سوی دیگر به دنبال بازداشت چندین فعال حقوق زنان در عربستان و برخی مسائل دیگر، برخی تحلیلگران و فعالان فضای مجازی آن را نشانه‌ای تازه از احتمال عدم کنترل محمد بن‌سلمان بر قدرت در عربستان تلقی کرده‌اند. ‌ شامگاه 21 آوریل بود که برخی فعالان فضای مجازی قطری و سعودی از وقوع تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاه سعودی در منطقه «الخزامی» واقع در شهر ریاض خبر دادند که برای ساعت‌‌‌‌‌ها ادامه پیدا کرد و فیلم‌‌‌‌‌هایی از این رخداد نیز در شبکه‌های اجتماعی پخش شد از همان زمان حضور ولیعهد عربستان در انظار عمومی کم‌رنگ شد و رسانه‌‌‌‌‌ها گزارشات و سؤالاتی را در خصوص وضعیت وی منتشر کردند. اخیراً نیز بعد از آنکه یک خبرگزاری آفریقایی از دیدار «محمد بن‌سلمان‌» ولیعهد عربستان با نخست‌وزیر اتیوپی خبر داد و رسانه‌های سعودی به هیچ عنوان به این قضیه نپرداختند، شک و شبهه‌‌‌‌‌ها در میان کاربران توئیتر در خصوص غیبت طولانی ولیعهد عربستان بیشتر از قبل شد. کاربران توئیتر همچنین به دستگیری فعالان سیاسی حقوق زنان در عربستان اشاره کردند و سپس سؤالاتی را درباره غیبت و عدم کنترل بن‌سلمان بر اوضاع کشورش مطرح کردند. «کریستین اولریچسن‌» از کاربران اینترنتی با اشاره به پیام توئیتری دیوان، به قضیه غیبت محمد بن‌سلمان اشاره کرد و نوشت:‌« آیا محمد بن‌سلمان هنوز مسئولیت دارد؟ آیا کنترل قدرت را از دست داده است؟ او کجاست؟»
عربستان سعودی از ابتدای ماه مبارک رمضان شماری از فعالان فضای مجازی و مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به اتهام جاسوسی و افشای اطلاعات محرمانه بازداشت کرده است. دولت سعودی گفته این افراد با هدف «ضربه زدن به دین و عقیده و کشور» جاسوسی می‌کرده‌اند و مزدور عوامل بیگانه بوده‌اند. «جرد نانمن‌» استاد روابط بین‌الملل و مطالعات خلیج‌فارس در دانشگاه «جرج‌تاون» قطر در یک پیام توئیتری در پاسخ به پیام دیوان به شبهات درباره عدم حضور ولیعهد عربستان اشاره کرد و نوشت: «سؤال خوبی است. چندین هفته است که او مشاهده نشده است و تصاویری که اخیراً از وی با السیسی، محمد بن زاید و ملک حمد پخش شده است ممکن است به هر زمانی در سال گذشته اختصاص داشته باشد. وی در هیچ یک از مراسمات رمضان حضور نداشته است و این بسیار عجیب است.» در همین حال غیبت غیرمعمول وزیر دفاع سعودی در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشکده افسری و حضور حاکم ریاض به جای وی، بیش از پیش شک و شبهات و سؤالات را در خصوص شرایط جسمانی وی بر برانگیخته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار