کد خبر: 907767
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲
حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک
حقیقتا بزرگترین سپاسمان از پروردگار را باید به دلیل قرار دادن این ماه سراسر نور در تقویم بندگی انسان بگذاریم.

این روز ها نجوای دلدادگان، مناجات عاشقان و دعاهای سالکان عرفان گوش ملائک را از عشق عبودیت مملو کرده است. رمضان را شاید توفیقی اجباری بدانیم که به هر بهانه ای که شده، دل ها را از تاریکی ها می زداید و بستر تحقق آرزو های معنوی را فراهم می کند.

حقیقتا بزرگترین سپاسمان از پروردگار را باید به دلیل قرار دادن این ماه سراسر نور در تقویم بندگی انسان بگذاریم. باید از معبود به دلیل قرار دادن فصلی برای عشق بازی و بستری برای بیان حاجات نیاز های دنیوی و اخروی تشکر کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، مدرس حوزه و کارشناس مذهبی به تشریح مفهوم دعا و ارتباطی که ماه مبارک رمضان با دعا کردن دارد، پرداخت و گفت: رمضان فصل بندگی و بهار بندگی در دعا و مناجات است. اوج این بهار وقتی است که انبیا و اولیاء الهی(س) دست به کار حرف زدن با خدا می شوند. فهرست بلندی از عاشقی های بی دریق و یک رنگ در گفتگو هایی که اولیا خدا با خداوند داشته اند، پیش روی ماست.

وی افزود: چقدر این مناجاتی که اهل بیت(ع) و پیامبران(س) که با خدا داشته اند، می تواند گره گشایی می کند از دل های گاه به ستوه آمده و خسته ما. گاهی این قلب رنجور و روح سنگین ما، با شنیدن یک جمله از جملات خدا سبک می شود،  پر و بال می زند و اوج می گیرید. علتش هم روشن است. ائمه اطهار(س) انسان کامل هستند.

این کارشناس مذهبی در ادامه به تصریح فعالیت های ائمه در خصوص دعا پرداخت و اظهار کرد: ائمه معصومین(ص) با ما انسان های معمولی که حرف می زدند، محدودیت های درک و فهم ما باعث می شد که ائمه(س) به اندازه عقول ما حرف بزنند، اما وقتی می خواهند با خدا سخن بگویند، نهایت و کمال حرف ها را با او در میان می گذاشتند.

سرلک ادامه داد: برای درک کمال دعاها و مناجات لازم است که ما با آن ها مأنوس شویم. مخصوصا شیعه و تفکر شیعی که اساس جریان خودش را از همین تعالیم مناجاتی گرفته است. اگر کار امام حسین(ع) به کربلا کشیده می شود و وقتی که دشمن می خواهد روز تاسوعا حمله کند، حتما امام حسین(ع)  از برادرش می خواهد که یک شب را  برای دعا و مناجات وقت بگیر؛ و در آن شب چه شب عاشورایی را اهل مناجات رقم زدند.

وی در خصوص مهمترین مناجات ائمه اطهار(س) بیان کرد: این همه مناجات گوناگون در بزنگاه های سخت زندگی، باعث آرامش می شود. فهرستی از مناجات هایی که می تواند دل انسان را از هزاران هزار گرفتاری نجات دهد، از بزرگان دین ما به جای مانده است. دعای کمیل، دعای ابو حمزه ثمالی، دعای افتتاح، مناجات شعبانیه که البته خواندنش منحصر ماه شعبان نیست.

سرلک در پایان اضافه کرد: دعای عرفه، مناجات خمسه عشر، زیارت امین الله، مناجات امیر المومنین در مسجد کوفه، دعای مکارم الاخلاق و غیره همگی مجموعه ای از رنگین کمان حاجات انسان های الهی و نورانی با خداست که اگر از واژه های آن ها می توانیم نگاهمان را به سوی خدا تنظیم کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد، چه دنیای جذابی پیش ما خودش را نشان می دهد. امیدوارم که با انس با این دعا ها، دل هایمان را دریایی کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر