کد خبر: 907751
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
جشنواره روستاهای زنجان ملی می‌شود
بحث روستا و روستانشینی یکی از اصول توسعه در کشور است و روستاها در کشور مولد و تولیدگر بوده و این مراکز مهد تولید کشاورزی، دامپروری هستند...
پروانه سهرین‌بیگلو

این روزها روستاهای استان زنجان به‌ویژه بخش طارم شاهد برگزاری جشنواره متعدد بهاره است. جشنواره شاتوت آخرین جشنواره بهاری بود که در آخرین روزهای اردیبهشت در مجموعه چای‌باغی روستای هزاررود طارم برگزار شد. این جشنواره در کنار جشنواره‌های متعدد از جمله جشنواره گیلاس، انار، انجیر و... از مراسم زیبایی است که همه ساله در روستاهای طارم به‌علت وسعت باغ‌های میوه برگزار می‌شود.

ظرفیت بخش طارم استان زنجان در گردشگری روستایی چند سالی است که به صورت گسترده مطرح شده و از سوی مسئولان پیگیری می‌شود. گردشگری روستایی در قالب جشنواره‌های با عناوین زیبا که رحمتی مدیر کل میراث فرهنگی استان از آن با عنوان جشنواره‌های خوشمزه یاد کرده است بیشتر با عناوین میوه‌های فصلی استان پیوند خورده و  با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، برگزار می‌شود.

درست یک سال پیش بود که نخستین جشنواره روستا با هدف معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌های روستانشینان زنجانی در کناره جشنواره آش در استان زنجان برگزار شد و از استقبال بسیار گسترده در حد کشوری برخوردار بود. در حال حاضر دو روستای «قره‌داغ» و «پایین‌کوه» به عنوان پایلوت برای معرفی زندگی روستایی در استان معرفی شده  است و  نهادسازی در روستاها در حال ایجاد است و در این زمینه ایجاد روش‌های جدید کشاورزی بیشتر و بهتر مورد اهتمام قرار گرفته است.

بوم‌گردی  و رشد اقتصادی روستاها

طرح بوم‌گردی از ابتدای سال 96 در کشور مطرح شد، طرحی که زنجان در ابتدای اجرای آن رتبه 27 و در انتهای سال گذشته، رتبه پنج را از آن خود کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم با اعلام چنین آماری گفت: روستاهای زنجان تنوع جاذبه گردشگری بالایی دارند و می‌توانند به فرصتی برای جذب گردشگری تبدیل شوند.

بحیی رحمتی افزود: نباید یک روزه منتظر شکوفایی اقتصادی روستاییان بود، موفقیت این کار نیازمند طی زمان و تبلیغ فراوان است. وی اعلام کرد: این استان در ابتدای سال 96 رتبه 27 و در پایان آن رتبه پنج کشور را در اختیار داشت.

روستاها جایگاه خود را حفظ نکرده‌اند

روستاها جایگاه خود را در جامعه حفظ نکرده‌اند و این موضوع موجب جابه‌جایی افراد از روستاها به شهرها شده  و کاهش جمعیت در روستاها رخ داده و با توجه به مهاجرت‌ها رشد نامتوازن در شهرها صورت گرفته است. این موضوعی است که مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان به آن اشاره کرده و گفت: جشنواره‌های روستایی با رویکرد معرفی روستاهای نمونه برای معرفی به سایر روستاها برگزار می‌شود.

علی محمودی بر جایگاه برپایی و برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها در معرفی ظرفیت‌های روستاها تأکید کرد و افزود: ایجاد ارتباط بین شهر و روستا، ایجاد خودباوری و توانمندی در بین روستانشینان از اهداف جشنواره روستایی است و جامعه هدف این جشنواره همه آحاد از جمله شهروندان هستند و  روستاها بهترین محیط برای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون‌زا هستند.

وی با بیان اینکه آشنایی با آداب و رسوم و انواع بازی‌های بومی- محلی روستایی از جمله اهداف برگزاری جشنواره روستا است، گفت: ارتباط دوسویه بین شهرنشینان و روستانشینان و ایجاد روحیه خودباوری و توانمندی در بین روستانشینان از دیگر اهداف این جشنواره‌ها است.

جشنواره روستاهای زنجان ملی می‌شود

معاون استاندار زنجان با اشاره به اینکه قصد داریم جشنواره روستا را مانند جشنواره آش ملی کنیم گفت: مکان دائمی نمایشگاه محصولات و توانمندی‌های روستاها طراحی و احداث می‌شود. جواد رحمتی اظهار داشت: هدف‌مان این است که زنجان را تبدیل به پایگاه جشنواره‌های خوب کنیم. وی با بیان اینکه هدف جشنواره روستا آشنا کردن مردم با زندگی روستایی است، گفت: قابلیت‌های روستایی را در معرض دید می‌گذاریم و با حمایت از صنایع دستی روستایی کمک‌ به اشتغال روستایی انجام می‌دهیم.

رحمتی روستاهای استان زنجان را از لحاظ توانمندی‌ها بسیار بالا برشمرد و عنوان کرد: در حال تدارک مکان دائمی برای جشنواره روستا در جنوب زنجان هستیم. وی افزود: در حال طراحی و ساخت مکان هستیم‌ و سعی شده است مدل روستایی ساخته شود تا مردم با آن ارتباط برقرار کنند.

پرداخت تسهیلات برای ایجاد واحدهای بوم‌گردی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان زنجان از پرداخت تسهیلات برای ایجاد واحدهای بوم‌گردی در این استان خبر داد و گفت: تسهیلات 150 میلیون ریالی با سود چهار درصد و بازپرداخت 60 ماهه و علاوه بر آن تسهیلات 200 میلیون ریالی هم با سود پنج درصد با بازپرداخت 12 ساله با احتساب سه سال دوران مشارکت پرداخت می‌شود.

سجاد صنعتی منفرد اضافه کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری در روستاها به شمار می‌آید که در این زمینه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان برای توسعه صنعت بوم‌گردی و گردشگری روستایی، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است. وی افزود: 150 میلیون ریال برای نوسازی و مقاوم‌سازی و 200میلیون ریال هم برای ساخت واحدهای جدید بوم‌گردی پیش‌بینی شده است.

روستاها  عنوان کانون تولید و محور اشتغال

روستاها به عنوان کانون تولید و محور اشتغال هستند. زنجان 935 روستای دارای سکنه دارد اما تمام این مناطق دارای جاذبه گردشگری نیستند و در مقابل برخی از آنها جذابیت‌های منحصر به فردی را در خود جای داده‌اند.

طبیعت روستاهای طارم از جمله شیت و نوکیان، جاذبه‌های طبیعی ماهنشان همچون منطقه قارقالان، فضای تاریخی روستای خوئین ایجرود، روستای 3هزار ساله قروه در ابهر، معماری خاص و قدیمی روستای درسجین در همین منطقه، مسیرهای رؤیایی روستایی شهرستان خرمدره از جمله مناطق دارای جذابیت‌های منحصر به فرد هستند.

این در حالی است که دولت با آغاز اجرای طرح توسعه و اشتغال روستایی، موضوع تولید صنایع دستی و جذب گردشگر در روستاها را به طور جد در دستور کار قرار داد و بابت آن هم 1.5 میلیارد دلار اعتبار پیش‌بینی کرد. مسئولان زنجانی هم با همین رویکرد حمایتی دولت از روستاییان، موضوع را با جدیت دنبال کردند و نتیجه آن جهش 22 رتبه‌ای این استان در زمینه بوم‌گردی شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار