کد خبر: 907691
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳
نگاه ابزاري به زنان و تلاش براي كليشه‌هاي جنسيتي از آنان صداي ستاره‌هاي هاليوودي را هم در آورده است

یگانه شریعت

نگاه ابزاري به زنان و تلاش براي كليشه‌هاي جنسيتي از آنان صداي ستاره‌هاي هاليوودي را هم در آورده است. طبق قانون جشنواره كن زنان شركت‌كننده در اين جشنواره حق پوشيدن كفش‌هاي تخت و بي‌پاشنه را ندارند، اما كريستن استوارت، داور جشنواره كن ۲۰۱۸ با درآوردن كفشش و پابرهنه راه رفتن روي فرش قرمز به قانون نپوشيدن كفش بي‌پاشنه اعتراض كرد. در كنار جنبش‌هاي اعتراضي اينچيني از سوي بازيگران هاليوودي اما اغلب سلبريتي‌هاي كشورمان به باورهاي فمنيستي منسوخ شده خود مي‌بالند و آنها را ترويج مي‌كنند.
كريستن استوارت بازيگر كه امسال از اعضاي گروه داوري بخش اصلي جشنواره فيلم كن بود، در اعتراض به قانون نپوشيدن كفش بي‌پاشنه، در حضور عكاسان كفش‌هاي پاشنه بلندش را درآورد و با پاي برهنه روي فرش قرمز رفت. این بازيگر سرشناس با اين كار بيانيه‌اي سياسي عليه كن و مقررات آن صادر كرد. وي در مراسم فرش قرمز فيلم اسپايك لي كه با عنوان «مرد كوكلوس كلان سياه» اكران شد، كفش‌هايش را درآورد.
شورش عليه مقررات ابزاري
يكي از مقررات جشنواره فيلم كن اين است كه خانم‌هاي حاضر در فرش قرمز نبايد كفش بي‌پاشنه بپوشند. استوارت پيشتر نيز به اين قانون كن اعتراض كرده و سال ۲۰۱۶ با درآوردن كفش‌هايش گفته بود: اصلاً نمي‌توانم باور كنم كه من روي فرش قرمز دارم راه مي‌روم و كسي جلوي مرا بگيرد و خيلي محترمانه بگويد شما كفش پاشنه‌دار نپوشيده‌ايد و من هم مجبور شوم به او بگويم بله دوست عزيز نپوشيده‌ام، اما مگر مجبورم كه بپوشم؟
بازيگر «گرگ و ميش» افزود: هر وقت دلش بخواهد كفش پاشنه بلند مي‌پوشد و هر وقت نخواهد نمي‌پوشد.
او قبلاً هم گفته بود: اگر از مردها نمي‌خواهيد كه كفش پاشنه بلند بپوشند، از ما زنان هم نمي‌توانيد اين توقع را داشته باشيد.
سکوت هنرمندان در مقابل جنايات صهيونيست‌ها
چندي پيش هم بود كه ناتالي پورتمن بازيگر سرشناس هاليوود اعلام كرد جايزه افتخاري را از رژيم صهيونيستي نمي‌پذيرد و راهي اين سرزمين نمي‌شود. جايزه ژنسيس براي تجليل از افراد هنرمندي اهدا مي‌شود كه تلاش خود را وقف جامعه يهوديان و ارزش‌هاي يهودي مي‌كنند. اين جايزه كه امسال براي تجليل از دستاوردهاي ناتالي پورتمن قرار بود به وي اهدا شود با مخالفت اين بازيگر روبه‌رو شد.
بنياد جايزه ژنسيس با صدور بيانيه‌اي از پورتمن به عنوان بازيگري مطرح و يك فعال اجتماعي ياد و ابراز علاقه كرده بود كه ميزبان وي باشد، اما پس از اعلام نظر پورتمن آنها ابراز تأسف كردند كه پورتمن به دلايل سياسي حاضر به سفر به بيت‌المقدس نيست. پورتمن متولد بيت‌المقدس است و تاكنون بارها به صورت علني مخالفت خود را با بنيامين نتانياهو بيان كرده است. وي در گفت‌وگويي در سال ۲۰۱۵ اعلام كرده بود كاملاً با نتانياهو مخالف است و بسيار از انتخاب مجدد وي ناراحت شده است. جنبش بايكوت هنري اسرائيل مدتي است مطرح شده و بر مبناي آن بسياري از هنرمندان براي حمايت از مردم فلسطين و اعتراض به رفتار رژيم صهيونيستي از سفر به اين سرزمين و حضور در برنامه‌هاي فرهنگي و هنري خودداري مي‌كنند.
سراغ سلبريتي‌هاي هموطن كه برويم اما با اوضاع مناسبي روبه‌رو نمي‌شويم، ‌درست همان چهره‌هايي كه به خاطر اظهارنظرهاي تند سياسي و نگاه‌هاي فمنيستي‌شان در شبكه‌هاي اجتماعي مشهورند وقتي پاي كشتار زنان و كودكان در غزه يا يمن به ميان مي‌آيد سكوت مي‌كنند و واكنشي ندارند. شايد بد نباشد بازيگران و چهره‌هاي كشورمان نه فقط در ظاهر و نوع لباس و آرايش بلكه از اخلاق‌هاي مثبت و رفتارهاي قابل تحسين بازيگران هاليوودي هم الگوبرداري كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر